A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709 |
Resumo: | This paper aims to analyse the contribution of Edgar Morin’s thinking to Environmental Education. The increasing deterioration of the environment has led some social segments to pay attention on education as a possibility to understand the environmental issues and to contribute to overcoming the dichotomous relationship between society and nature. In this sense, Edgar Morin’s thinking seem to indicate an interesting way to an environmental education conception that contributes to the construction of the “paradigm of complexity”, crucial for the overcoming of the predominant way of thinking in occidental world, above all, from the modernity. |
id |
UNESP-7_eb8f5440cab485fb8074789b9937abeb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/709 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
A Contribuição do Pensamento de Edgar MorinEducação AmbientalEdgar Morin“pensamento complexo”.This paper aims to analyse the contribution of Edgar Morin’s thinking to Environmental Education. The increasing deterioration of the environment has led some social segments to pay attention on education as a possibility to understand the environmental issues and to contribute to overcoming the dichotomous relationship between society and nature. In this sense, Edgar Morin’s thinking seem to indicate an interesting way to an environmental education conception that contributes to the construction of the “paradigm of complexity”, crucial for the overcoming of the predominant way of thinking in occidental world, above all, from the modernity.O presente artigo tem como objetivo analisar a contribuição do pensamento de Edgar Morin para a Educação Ambiental. O processo gradativo de deterioração do meio ambiente tem levado alguns segmentos sociais ao interesse pelo processo educativo como possibilidade para se compreender a “questão ambiental” e contribuir para a superação da relação dicotômica entre sociedade-natureza. Nesse sentido, as idéias de Edgar Morin parecem indicar um caminho interessante para uma concepção de Educação Ambiental que favoreça o “pensamento complexo”, fundamental para a superação do modelo de pensamento predominante no chamado mundo ocidental, sobretudo a partir da modernidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 71981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709/618Luizari, Rosa AcassiaCavalari, Rosa Maria Feiteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-10-01T12:42:56Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/709Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2007-10-01T12:42:56EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
title |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
spellingShingle |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin Luizari, Rosa Acassia Educação Ambiental Edgar Morin “pensamento complexo”. |
title_short |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
title_full |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
title_fullStr |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
title_full_unstemmed |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
title_sort |
A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin |
author |
Luizari, Rosa Acassia |
author_facet |
Luizari, Rosa Acassia Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
author_role |
author |
author2 |
Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luizari, Rosa Acassia Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Edgar Morin “pensamento complexo”. |
topic |
Educação Ambiental Edgar Morin “pensamento complexo”. |
description |
This paper aims to analyse the contribution of Edgar Morin’s thinking to Environmental Education. The increasing deterioration of the environment has led some social segments to pay attention on education as a possibility to understand the environmental issues and to contribute to overcoming the dichotomous relationship between society and nature. In this sense, Edgar Morin’s thinking seem to indicate an interesting way to an environmental education conception that contributes to the construction of the “paradigm of complexity”, crucial for the overcoming of the predominant way of thinking in occidental world, above all, from the modernity. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709/618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7 Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7 Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810282618881 |