A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luizari, Rosa Acassia
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Cavalari, Rosa Maria Feiteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709
Resumo: This paper aims to analyse the contribution of Edgar Morin’s thinking to Environmental Education. The increasing deterioration of the environment has led some social segments to pay attention on education as a possibility to understand the environmental issues and to contribute to overcoming the dichotomous relationship between society and nature. In this sense, Edgar Morin’s thinking seem to indicate an interesting way to an environmental education conception that contributes to the construction of the “paradigm of complexity”, crucial for the overcoming of the predominant way of thinking in occidental world, above all, from the modernity.
id UNESP-7_eb8f5440cab485fb8074789b9937abeb
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/709
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling A Contribuição do Pensamento de Edgar MorinEducação AmbientalEdgar Morin“pensamento complexo”.This paper aims to analyse the contribution of Edgar Morin’s thinking to Environmental Education. The increasing deterioration of the environment has led some social segments to pay attention on education as a possibility to understand the environmental issues and to contribute to overcoming the dichotomous relationship between society and nature. In this sense, Edgar Morin’s thinking seem to indicate an interesting way to an environmental education conception that contributes to the construction of the “paradigm of complexity”, crucial for the overcoming of the predominant way of thinking in occidental world, above all, from the modernity.O presente artigo tem como objetivo analisar a contribuição do pensamento de Edgar Morin para a Educação Ambiental. O processo gradativo de deterioração do meio ambiente tem levado alguns segmentos sociais ao interesse pelo processo educativo como possibilidade para se compreender a “questão ambiental” e contribuir para a superação da relação dicotômica entre sociedade-natureza. Nesse sentido, as idéias de Edgar Morin parecem indicar um caminho interessante para uma concepção de Educação Ambiental que favoreça o “pensamento complexo”, fundamental para a superação do modelo de pensamento predominante no chamado mundo ocidental, sobretudo a partir da modernidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 71981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709/618Luizari, Rosa AcassiaCavalari, Rosa Maria Feiteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-10-01T12:42:56Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/709Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2007-10-01T12:42:56EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
title A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
spellingShingle A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
Luizari, Rosa Acassia
Educação Ambiental
Edgar Morin
“pensamento complexo”.
title_short A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
title_full A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
title_fullStr A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
title_full_unstemmed A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
title_sort A Contribuição do Pensamento de Edgar Morin
author Luizari, Rosa Acassia
author_facet Luizari, Rosa Acassia
Cavalari, Rosa Maria Feiteiro
author_role author
author2 Cavalari, Rosa Maria Feiteiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luizari, Rosa Acassia
Cavalari, Rosa Maria Feiteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Edgar Morin
“pensamento complexo”.
topic Educação Ambiental
Edgar Morin
“pensamento complexo”.
description This paper aims to analyse the contribution of Edgar Morin’s thinking to Environmental Education. The increasing deterioration of the environment has led some social segments to pay attention on education as a possibility to understand the environmental issues and to contribute to overcoming the dichotomous relationship between society and nature. In this sense, Edgar Morin’s thinking seem to indicate an interesting way to an environmental education conception that contributes to the construction of the “paradigm of complexity”, crucial for the overcoming of the predominant way of thinking in occidental world, above all, from the modernity.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/709/618
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7
Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7
Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 7
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810282618881