Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bazarim, Milene
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: de Sousa Colaço, Joarlan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14917
Resumo: This work sought to identify the most suitable feedback methodologies to improve writing competence of primary education students. It consists of a case study based on the field of applied linguistics conducted with data collected from texts produced by students and the feedback written by the Portuguese teacher. These records were analyzed in the light of feedback as both a text and a form of dialogue on which students can rely during the rewriting act. The analysis reveals that textual-interactive correction was the most used feedback methodology among the three analyzed – namely, resolving, controlled, and textual-interactive correction, – being the most effective in improving student’s writing competence. These results point to alternative concepts and/or paths for text feedback of several genres, thus contributing both in the initial and continuing education of Portuguese Language teachers.
id UNESP-7_f3f2a3b54cec4683267f7f1ae84c1180
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14917
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education studentsCorrección textual-interactiva como andamio para la ampliación de la competencia escritora de alumnos de la educación básicaCorreção textual-interativa como um andaime para a ampliação da competência escritora dos alunos da educação básicaCorreção textual-interativa. Metodologias de correção. Andaimagem. Linguística aplicada.Textual-interactive correction. Feedback methodologies. Scaffolding. Applied linguistics.Corrección textual interactiva. Metodologías de corrección. Andamio. Lingüística aplicada.This work sought to identify the most suitable feedback methodologies to improve writing competence of primary education students. It consists of a case study based on the field of applied linguistics conducted with data collected from texts produced by students and the feedback written by the Portuguese teacher. These records were analyzed in the light of feedback as both a text and a form of dialogue on which students can rely during the rewriting act. The analysis reveals that textual-interactive correction was the most used feedback methodology among the three analyzed – namely, resolving, controlled, and textual-interactive correction, – being the most effective in improving student’s writing competence. These results point to alternative concepts and/or paths for text feedback of several genres, thus contributing both in the initial and continuing education of Portuguese Language teachers.Este trabajo tiene por objetivo verificar cuáles de las metodologías empleadas por el profesor en la corrección de textos resultan más adecuadas a la finalidad de ampliación de la competencia escritora de los estudiantes de los años finales de la Enseñanza Básica. Se trata de un estudio de caso vinculado al campo de investigación de la Lingüística Aplicada. El corpus analizado es compuesto por textos producidos por estudiantes y corregidos por una misma profesora de Lengua Portuguesa. Los análisis de estos registros están basados, principalmente, en la concepción de la corrección de textos como una forma de diálogo sobre el cual el estudiante puede apoyarse durante la reescritura. Los resultados demuestran que, de las tres metodologías de corrección – resolutiva, clasificatoria y textual interactiva – más empleadas por la profesora, la última, textual interactiva, es la que mejor ha desempeñado el rol de andamio para ampliación de la competencia escritora de los estudiantes. Estos resultados son relevantes, pues señalan conceptos y/o caminos alternativos para la corrección de textos de diversos géneros, contribuyendo para la formación inicial y continua de profesores de Lengua Portuguesa.O objetivo deste trabalho foi verificar quais são as metodologias mais adequadas a serem utilizadas pelo professor na correção de textos a fim de ampliar a competência escritora dos alunos dos anos finais do ensino fundamental. Trata-se de um estudo de caso que se filia ao campo de investigações da linguística aplicada. O corpus analisado é constituído por textos produzidos pelos alunos e corrigidos por uma professora de língua portuguesa. As análises desses registros foram informadas, principalmente, pela concepção de correção como um texto e como uma forma de diálogo em que o aluno pode se apoiar durante a reescrita. Os resultados da análise demonstram que, das três metodologias de correção mais utilizadas pela professora – resolutiva, classificatória e textual-interativa –, a última foi a que melhor desempenhou o papel de andaime para ampliação da competência escritora do aluno. Esses resultados são relevantes pois apontam conceitos e/ou caminhos alternativos para correção de textos de diversos gêneros que colaboram tanto para a formação inicial quanto continuada de professores de língua portuguesa.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1491710.18675/1981-8106.v31.n.64.s14917Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e47[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e47[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e47[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14917/12272Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBazarim, Milenede Sousa Colaço, Joarlan2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14917Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
Corrección textual-interactiva como andamio para la ampliación de la competencia escritora de alumnos de la educación básica
Correção textual-interativa como um andaime para a ampliação da competência escritora dos alunos da educação básica
title Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
spellingShingle Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
Bazarim, Milene
Correção textual-interativa. Metodologias de correção. Andaimagem. Linguística aplicada.
Textual-interactive correction. Feedback methodologies. Scaffolding. Applied linguistics.
Corrección textual interactiva. Metodologías de corrección. Andamio. Lingüística aplicada.
title_short Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
title_full Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
title_fullStr Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
title_full_unstemmed Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
title_sort Formative feedback as a scaffold to improve writing competence of primary education students
author Bazarim, Milene
author_facet Bazarim, Milene
de Sousa Colaço, Joarlan
author_role author
author2 de Sousa Colaço, Joarlan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bazarim, Milene
de Sousa Colaço, Joarlan
dc.subject.por.fl_str_mv Correção textual-interativa. Metodologias de correção. Andaimagem. Linguística aplicada.
Textual-interactive correction. Feedback methodologies. Scaffolding. Applied linguistics.
Corrección textual interactiva. Metodologías de corrección. Andamio. Lingüística aplicada.
topic Correção textual-interativa. Metodologias de correção. Andaimagem. Linguística aplicada.
Textual-interactive correction. Feedback methodologies. Scaffolding. Applied linguistics.
Corrección textual interactiva. Metodologías de corrección. Andamio. Lingüística aplicada.
description This work sought to identify the most suitable feedback methodologies to improve writing competence of primary education students. It consists of a case study based on the field of applied linguistics conducted with data collected from texts produced by students and the feedback written by the Portuguese teacher. These records were analyzed in the light of feedback as both a text and a form of dialogue on which students can rely during the rewriting act. The analysis reveals that textual-interactive correction was the most used feedback methodology among the three analyzed – namely, resolving, controlled, and textual-interactive correction, – being the most effective in improving student’s writing competence. These results point to alternative concepts and/or paths for text feedback of several genres, thus contributing both in the initial and continuing education of Portuguese Language teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14917
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14917
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14917
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14917
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14917/12272
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e47[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e47[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e47[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813626527744