Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bello, Isabel Melero
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077
Resumo: The purpose of this article is to contribute to the debate on the initial formation of primary school teachers through an analysis of the actions taken by the Ministry of Education (MEC) from 2007: the Articulated Actions Plan. From the terms of technical cooperation signed for partnership between the MEC and the counties considered priorities for the period 2007-2011, a survey was made of the demands of continuing education presented by elementary school teachers. Such demands were analyzed based on studies of Antonio Nóvoa about the formation of teachers, namely: aspects related the understanding of education as a field of knowledge; knowledge of work methods and mastery of school subjects. Due to the demands identified in the survey data, we added the dimensions of knowledge management and organization of school work. By analyzing the data, it became clear which direction MEC has given to teaching formation, as well as identify the gap between the curricula of Pedagogy and formation needs for the practice of teaching.
id UNESP-7_f850053c3580ea21ee843a52f1895904
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8077
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approachTendencias en la formación de profesores de la educación básica de los municipios paulistas: un abordaje críticaTendências na formação de professores da educação básica dos municípios paulistas: uma abordagem críticaFormação de professores em serviçoPlano de Ações ArticuladasPolítica educacionalFormação de professores em serviçoTeacher development in-serviceArticulated Action PlanEducational Policy.Formación de profesores en servicioPlan de Acciones ArticuladasPolítica educacional.The purpose of this article is to contribute to the debate on the initial formation of primary school teachers through an analysis of the actions taken by the Ministry of Education (MEC) from 2007: the Articulated Actions Plan. From the terms of technical cooperation signed for partnership between the MEC and the counties considered priorities for the period 2007-2011, a survey was made of the demands of continuing education presented by elementary school teachers. Such demands were analyzed based on studies of Antonio Nóvoa about the formation of teachers, namely: aspects related the understanding of education as a field of knowledge; knowledge of work methods and mastery of school subjects. Due to the demands identified in the survey data, we added the dimensions of knowledge management and organization of school work. By analyzing the data, it became clear which direction MEC has given to teaching formation, as well as identify the gap between the curricula of Pedagogy and formation needs for the practice of teaching.El objetivo de este artículo es contribuir con el debate sobre la formación inicial de profesores de la enseñanza fundamental I mediante el análisis de una de las acciones emprendidas por el MEC a partir de 2007: el Plan de Acciones Articuladas (PAR). A partir de los términos de cooperación técnica firmados para la efectuación de la colaboración entre el MEC y los municipios paulistas considerados prioritarios en el período 2007-2011, se hizo un levantamiento de las demandas de formación continua presentadas por los profesores de la enseñanza fundamental I. Tales demandas se analizaron teniendo como base estudios de António Nóvoa sobre aspectos considerados inherentes a la formación de profesores, a saber: comprensión de la educación como campo de conocimiento; conocimiento de metodologías de trabajo y dominio de los contenidos escolares. Debido a las demandas identificadas en el levantamiento de datos, se acrecentó a las dimensiones de Nóvoa el conocimiento de la gestión y organización del trabajo escolar. Mediante el análisis de los datos, fue posible evidenciar qué direccionamiento el MEC ha dado a la formación docente, así como identificar el descompás entre los currículos de los cursos de Pedagogía y las necesidades formativas para el ejercicio del magisterio.O objetivo deste artigo é contribuir com debate sobre a formação inicial de professores para o ensino fundamental I, a partir da análise de uma das ações que compõem a política nacional de formação de professores. Trata-se do levantamento das demandas de formação continuada dos docentes, evidenciadas nos Termos de Cooperação Técnica firmados entre os gestores de municípios paulistas considerados prioritários e o MEC, no âmbito do Plano de Ações Articuladas (período 2007-2011). Tais demandas foram analisadas tendo por base reflexão estabelecida por António Nóvoa sobre aspectos inerentes à formação para o magistério, a saber: compreensão da educação como campo de conhecimento; metodologias; conteúdos escolares. Acrescenta-se a essas dimensões questões referentes à organização do trabalho escolar, bem como o debate em torno das Diretrizes Curriculares para os Cursos de Pedagogia. Mediante as análises realizadas, foi possível evidenciar o direcionamento dado pelo MEC à formação de professores, bem como possibilitou analisar as potencialidades e fragilidades das licenciaturas oferecidas em nosso país.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa empíricaapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/807710.18675/1981-8106.vol25.n49.p209-224Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 49 (2015); 209-224Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 49 (2015); 209-224Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 49 (2015); 209-2241981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077/6850https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077/9794https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077/9795Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBello, Isabel MeleroPenna, Marieta Gouvêa de Oliveira2018-04-11T13:27:49Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8077Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:27:49EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
Tendencias en la formación de profesores de la educación básica de los municipios paulistas: un abordaje crítica
Tendências na formação de professores da educação básica dos municípios paulistas: uma abordagem crítica
title Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
spellingShingle Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
Bello, Isabel Melero
Formação de professores em serviço
Plano de Ações Articuladas
Política educacional
Formação de professores em serviço
Teacher development in-service
Articulated Action Plan
Educational Policy.
Formación de profesores en servicio
Plan de Acciones Articuladas
Política educacional.
title_short Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
title_full Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
title_fullStr Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
title_full_unstemmed Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
title_sort Trends in training teachers of basic education of counties: a critical approach
author Bello, Isabel Melero
author_facet Bello, Isabel Melero
Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
author_role author
author2 Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bello, Isabel Melero
Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores em serviço
Plano de Ações Articuladas
Política educacional
Formação de professores em serviço
Teacher development in-service
Articulated Action Plan
Educational Policy.
Formación de profesores en servicio
Plan de Acciones Articuladas
Política educacional.
topic Formação de professores em serviço
Plano de Ações Articuladas
Política educacional
Formação de professores em serviço
Teacher development in-service
Articulated Action Plan
Educational Policy.
Formación de profesores en servicio
Plan de Acciones Articuladas
Política educacional.
description The purpose of this article is to contribute to the debate on the initial formation of primary school teachers through an analysis of the actions taken by the Ministry of Education (MEC) from 2007: the Articulated Actions Plan. From the terms of technical cooperation signed for partnership between the MEC and the counties considered priorities for the period 2007-2011, a survey was made of the demands of continuing education presented by elementary school teachers. Such demands were analyzed based on studies of Antonio Nóvoa about the formation of teachers, namely: aspects related the understanding of education as a field of knowledge; knowledge of work methods and mastery of school subjects. Due to the demands identified in the survey data, we added the dimensions of knowledge management and organization of school work. By analyzing the data, it became clear which direction MEC has given to teaching formation, as well as identify the gap between the curricula of Pedagogy and formation needs for the practice of teaching.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077
10.18675/1981-8106.vol25.n49.p209-224
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol25.n49.p209-224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077/6850
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077/9794
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8077/9795
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 49 (2015); 209-224
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 49 (2015); 209-224
Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 49 (2015); 209-224
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811975020544