Arranjos: laborações da História na formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bechler, Rosiane Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pacievitch, Caroline, Bonete, Wilian Junior, Szlachta Junior, Arnaldo Martin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista NUPEM (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/4873
Resumo: This article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space.
id UNESPAR_44ff9228c3e7c53a5803a8d72a98456f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unespar.edu.br:article/4873
network_acronym_str UNESPAR
network_name_str Revista NUPEM (Online)
repository_id_str
spelling Arranjos: laborações da História na formação docenteArranjos: labor of history in teacher educationArranjos: laboraciones de la Historia en la formación docenteEnseñanza de la HistoriaPodcastFormación docenteDivulgación científicaHistory teachingPodcastTeacher educationPublic understanding of ScienceEnsino de HistóriaPodcastFormação de professoresDivulgação científicaThis article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space.El artículo intenta contribuir para la problematización de los límites y posibilidades de los podcasts como materiales didácticos y de divulgación científica, elaborados y/o apropiados en el contexto de formación docente en Historia. Presentamos el podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, producido por los autores en 2021, cotejando nuestra experiencia como autores y actores del campo de investigación de la enseñanza de la Historia. Entendemos podcast como un medio digital ubicado entre la comunicación y la divulgación científica, cuyos principios son la descentralización de la palabra y un quehacer colectivo. A partir del análisis crítico de la experiencia, argumentamos sobre la urgencia de constituir una comunidad pedagógica comprometida a compartir, debatir, divulgar y proponer ideas sobre los desafíos de enseñar, aprender y hacer Historia en las escuelas.Este artigo pretende contribuir para a problematização dos limites e possibilidades dos podcasts como materiais didáticos e de divulgação científica, elaborados e/ou apropriados no contexto de formação de professoras e professores de História. Apresentamos o podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produzido pelos autores em 2021, cotejando nossa experiência a reflexões e conceitos que atravessam nossa trajetória e que nos conectam como autores e atores do campo de pesquisas do ensino de História. Entendemos o podcast como uma mídia digital, situada entre a comunicação e a divulgação científica, cujas premissas são a descentralização da palavra e a prática do fazer coletivo. A partir de uma análise crítica das experiências, debatemos sobre a urgência de constituir uma comunidade pedagógica comprometida com partilhas, debates, divulgação e proposições de ideias em torno dos desafios de ensinar, aprender e fazer História no espaço escolar.Universidade Estadual do Paraná2022-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/487310.33871/nupem.2022.14.33.117-135Revista NUPEM; Vol. 14 No. 33 (2022): Dossier: The weaving of historical knowledge in the paths of shared authority; 117-135Revista NUPEM; Vol. 14 Núm. 33 (2022): Dossier: Tramas del conocimiento histórico em los senderos de la autoridad compartida; 117-135Revista NUPEM; v. 14 n. 33 (2022): Dossiê: Tecituras do conhecimento histórico nas trilhas da autoridade compartilhada; 117-1352176-79122175-7429reponame:Revista NUPEM (Online)instname:Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)instacron:UNESPARporhttps://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/4873/4979Copyright (c) 2022 Rosiane Bechlerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBechler, Rosiane RibeiroPacievitch, CarolineBonete, Wilian JuniorSzlachta Junior, Arnaldo Martin2022-09-02T21:37:21Zoai:ojs.periodicos.unespar.edu.br:article/4873Revistahttps://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/PUBhttps://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/oainupemrevista@gmail.com||2176-79122176-7912opendoar:2022-09-02T21:37:21Revista NUPEM (Online) - Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)false
dc.title.none.fl_str_mv Arranjos: laborações da História na formação docente
Arranjos: labor of history in teacher education
Arranjos: laboraciones de la Historia en la formación docente
title Arranjos: laborações da História na formação docente
spellingShingle Arranjos: laborações da História na formação docente
Bechler, Rosiane Ribeiro
Enseñanza de la Historia
Podcast
Formación docente
Divulgación científica
History teaching
Podcast
Teacher education
Public understanding of Science
Ensino de História
Podcast
Formação de professores
Divulgação científica
title_short Arranjos: laborações da História na formação docente
title_full Arranjos: laborações da História na formação docente
title_fullStr Arranjos: laborações da História na formação docente
title_full_unstemmed Arranjos: laborações da História na formação docente
title_sort Arranjos: laborações da História na formação docente
author Bechler, Rosiane Ribeiro
author_facet Bechler, Rosiane Ribeiro
Pacievitch, Caroline
Bonete, Wilian Junior
Szlachta Junior, Arnaldo Martin
author_role author
author2 Pacievitch, Caroline
Bonete, Wilian Junior
Szlachta Junior, Arnaldo Martin
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bechler, Rosiane Ribeiro
Pacievitch, Caroline
Bonete, Wilian Junior
Szlachta Junior, Arnaldo Martin
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñanza de la Historia
Podcast
Formación docente
Divulgación científica
History teaching
Podcast
Teacher education
Public understanding of Science
Ensino de História
Podcast
Formação de professores
Divulgação científica
topic Enseñanza de la Historia
Podcast
Formación docente
Divulgación científica
History teaching
Podcast
Teacher education
Public understanding of Science
Ensino de História
Podcast
Formação de professores
Divulgação científica
description This article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/4873
10.33871/nupem.2022.14.33.117-135
url https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/4873
identifier_str_mv 10.33871/nupem.2022.14.33.117-135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/4873/4979
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Rosiane Bechler
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Rosiane Bechler
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Revista NUPEM; Vol. 14 No. 33 (2022): Dossier: The weaving of historical knowledge in the paths of shared authority; 117-135
Revista NUPEM; Vol. 14 Núm. 33 (2022): Dossier: Tramas del conocimiento histórico em los senderos de la autoridad compartida; 117-135
Revista NUPEM; v. 14 n. 33 (2022): Dossiê: Tecituras do conhecimento histórico nas trilhas da autoridade compartilhada; 117-135
2176-7912
2175-7429
reponame:Revista NUPEM (Online)
instname:Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)
instacron:UNESPAR
instname_str Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)
instacron_str UNESPAR
institution UNESPAR
reponame_str Revista NUPEM (Online)
collection Revista NUPEM (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista NUPEM (Online) - Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)
repository.mail.fl_str_mv nupemrevista@gmail.com||
_version_ 1754838753318273024