Arranjos: laborações da História na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista NUPEM (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/4873 |
Resumo: | This article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space. |
id |
UNESPAR_820ad0e75e01fc281685fca9e9930606 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4873 |
network_acronym_str |
UNESPAR |
network_name_str |
Revista NUPEM (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Arranjos: laborações da História na formação docenteArranjos: labor of history in teacher educationArranjos: laboraciones de la Historia en la formación docenteEnseñanza de la HistoriaPodcastFormación docenteDivulgación científicaHistory teachingPodcastTeacher educationPublic understanding of ScienceEnsino de HistóriaPodcastFormação de professoresDivulgação científicaThis article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space.El artículo intenta contribuir para la problematización de los límites y posibilidades de los podcasts como materiales didácticos y de divulgación científica, elaborados y/o apropiados en el contexto de formación docente en Historia. Presentamos el podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, producido por los autores en 2021, cotejando nuestra experiencia como autores y actores del campo de investigación de la enseñanza de la Historia. Entendemos podcast como un medio digital ubicado entre la comunicación y la divulgación científica, cuyos principios son la descentralización de la palabra y un quehacer colectivo. A partir del análisis crítico de la experiencia, argumentamos sobre la urgencia de constituir una comunidad pedagógica comprometida a compartir, debatir, divulgar y proponer ideas sobre los desafíos de enseñar, aprender y hacer Historia en las escuelas.Este artigo pretende contribuir para a problematização dos limites e possibilidades dos podcasts como materiais didáticos e de divulgação científica, elaborados e/ou apropriados no contexto de formação de professoras e professores de História. Apresentamos o podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produzido pelos autores em 2021, cotejando nossa experiência a reflexões e conceitos que atravessam nossa trajetória e que nos conectam como autores e atores do campo de pesquisas do ensino de História. Entendemos o podcast como uma mídia digital, situada entre a comunicação e a divulgação científica, cujas premissas são a descentralização da palavra e a prática do fazer coletivo. A partir de uma análise crítica das experiências, debatemos sobre a urgência de constituir uma comunidade pedagógica comprometida com partilhas, debates, divulgação e proposições de ideias em torno dos desafios de ensinar, aprender e fazer História no espaço escolar.Universidade Estadual do Paraná2022-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/487310.33871/nupem.2022.14.33.117-135Revista NUPEM; Vol. 14 No. 33 (2022): Dossier: The weaving of historical knowledge in the paths of shared authority; 117-135Revista NUPEM; Vol. 14 Núm. 33 (2022): Dossier: Tramas del conocimiento histórico em los senderos de la autoridad compartida; 117-135Revista NUPEM; v. 14 n. 33 (2022): Dossiê: Tecituras do conhecimento histórico nas trilhas da autoridade compartilhada; 117-1352176-79122175-7429reponame:Revista NUPEM (Online)instname:Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)instacron:UNESPARporhttps://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/4873/4979Copyright (c) 2022 Rosiane Bechlerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBechler, Rosiane RibeiroPacievitch, CarolineBonete, Wilian JuniorSzlachta Junior, Arnaldo Martin2022-09-02T21:37:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4873Revistahttps://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/PUBhttps://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/oainupemrevista@gmail.com2176-79122176-7912opendoar:2022-09-02T21:37:21Revista NUPEM (Online) - Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arranjos: laborações da História na formação docente Arranjos: labor of history in teacher education Arranjos: laboraciones de la Historia en la formación docente |
title |
Arranjos: laborações da História na formação docente |
spellingShingle |
Arranjos: laborações da História na formação docente Bechler, Rosiane Ribeiro Enseñanza de la Historia Podcast Formación docente Divulgación científica History teaching Podcast Teacher education Public understanding of Science Ensino de História Podcast Formação de professores Divulgação científica |
title_short |
Arranjos: laborações da História na formação docente |
title_full |
Arranjos: laborações da História na formação docente |
title_fullStr |
Arranjos: laborações da História na formação docente |
title_full_unstemmed |
Arranjos: laborações da História na formação docente |
title_sort |
Arranjos: laborações da História na formação docente |
author |
Bechler, Rosiane Ribeiro |
author_facet |
Bechler, Rosiane Ribeiro Pacievitch, Caroline Bonete, Wilian Junior Szlachta Junior, Arnaldo Martin |
author_role |
author |
author2 |
Pacievitch, Caroline Bonete, Wilian Junior Szlachta Junior, Arnaldo Martin |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bechler, Rosiane Ribeiro Pacievitch, Caroline Bonete, Wilian Junior Szlachta Junior, Arnaldo Martin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza de la Historia Podcast Formación docente Divulgación científica History teaching Podcast Teacher education Public understanding of Science Ensino de História Podcast Formação de professores Divulgação científica |
topic |
Enseñanza de la Historia Podcast Formación docente Divulgación científica History teaching Podcast Teacher education Public understanding of Science Ensino de História Podcast Formação de professores Divulgação científica |
description |
This article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/4873 10.33871/nupem.2022.14.33.117-135 |
url |
https://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/4873 |
identifier_str_mv |
10.33871/nupem.2022.14.33.117-135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/4873/4979 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Rosiane Bechler https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Rosiane Bechler https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista NUPEM; Vol. 14 No. 33 (2022): Dossier: The weaving of historical knowledge in the paths of shared authority; 117-135 Revista NUPEM; Vol. 14 Núm. 33 (2022): Dossier: Tramas del conocimiento histórico em los senderos de la autoridad compartida; 117-135 Revista NUPEM; v. 14 n. 33 (2022): Dossiê: Tecituras do conhecimento histórico nas trilhas da autoridade compartilhada; 117-135 2176-7912 2175-7429 reponame:Revista NUPEM (Online) instname:Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) instacron:UNESPAR |
instname_str |
Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) |
instacron_str |
UNESPAR |
institution |
UNESPAR |
reponame_str |
Revista NUPEM (Online) |
collection |
Revista NUPEM (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista NUPEM (Online) - Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
nupemrevista@gmail.com |
_version_ |
1813087640539365376 |