Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pavini, Gislaine Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro, Maria Lucia, Botta Ferrante, Vera Lúcia Silveira, Lopes, Antonio Wagner Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira Multidisciplinar
Texto Completo: http://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1508
Resumo: The research deepens the discussion of experiences in settlements, to be incorporated into the teaching-learning process. In this respect, the article aims to understand the situation of countryside schools located in rural settlements encompassing education and public policies for the countryside, contributing to the social practice of these schools, considering their specificities. The methodological procedure has sought theoretical basis in the literature of the field, available in the researched scientific databases such as Capes, Scielo, Scopus and Google Scholar, from 2015 to 2020. The Public Policies aimed at the countryside present a broad educational framework and are often city policies adapted to the countryside. For a better understanding of the education that takes place in the countryside as a social practice and   still in process of historical constitution, it is necessary the guidance for the relationship between education and public policies.
id UNIARA_7f28ae089a101a26dae10c8e17c1f22f
oai_identifier_str oai:ojs.revistarebram.com:article/1508
network_acronym_str UNIARA
network_name_str Revista Brasileira Multidisciplinar
repository_id_str
spelling Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicasThe research deepens the discussion of experiences in settlements, to be incorporated into the teaching-learning process. In this respect, the article aims to understand the situation of countryside schools located in rural settlements encompassing education and public policies for the countryside, contributing to the social practice of these schools, considering their specificities. The methodological procedure has sought theoretical basis in the literature of the field, available in the researched scientific databases such as Capes, Scielo, Scopus and Google Scholar, from 2015 to 2020. The Public Policies aimed at the countryside present a broad educational framework and are often city policies adapted to the countryside. For a better understanding of the education that takes place in the countryside as a social practice and   still in process of historical constitution, it is necessary the guidance for the relationship between education and public policies.A pesquisa aprofunda a discussão da vivência nos assentamentos, a ser incorporada ao processo de ensino-aprendizagem. Neste aspecto, o artigo tem por objetivo compreender a conjuntura das Escolas do Campo localizadas em assentamentos rurais abrangendo educação e políticas públicas do campo, contribuindo para prática social dessas escolas, sob o ângulo de suas especificidades. O procedimento metodológico buscou embasamento teórico na literatura da área, disponibilizado nas bases de dados científicos pesquisados em arquivos da Capes, Scielo, Scopus e Google Acadêmico, no período 2015 -2022. As políticas públicas voltadas para o campo apresentam um amplo arcabouço educacional e muitas vezes são políticas da cidade adaptadas ao campo. Para melhor compreensão da educação que se dá no campo, como prática social e ainda em processo de constituição histórica, é necessário a orientação pela relação educação e políticas públicas.Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraM2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/150810.25061/2527-2675/ReBraM/2022.v25i3.1508Revista Brasileira Multidisciplinar; v. 25 n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 12-292527-26751415-3580reponame:Revista Brasileira Multidisciplinarinstname:Universidade de Araraquara (UNIARA)instacron:UNIARAporhttp://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1508/853Copyright (c) 2022 Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraMhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPavini, Gislaine CristinaRibeiro, Maria Lucia Botta Ferrante, Vera Lúcia Silveira Lopes, Antonio Wagner Pereira 2023-03-23T23:25:54Zoai:ojs.revistarebram.com:article/1508Revistahttp://revistarebram.com/index.php/revistauniaraPRIhttps://revistarebram.com/index.php/revistauniara/oairevistauniara@uniara.com||2527-26752527-2675opendoar:2023-03-23T23:25:54Revista Brasileira Multidisciplinar - Universidade de Araraquara (UNIARA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
title Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
spellingShingle Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
Pavini, Gislaine Cristina
title_short Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
title_full Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
title_fullStr Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
title_full_unstemmed Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
title_sort Educação do campo e políticas públicas: um itinerário de questões polêmicas
author Pavini, Gislaine Cristina
author_facet Pavini, Gislaine Cristina
Ribeiro, Maria Lucia
Botta Ferrante, Vera Lúcia Silveira
Lopes, Antonio Wagner Pereira
author_role author
author2 Ribeiro, Maria Lucia
Botta Ferrante, Vera Lúcia Silveira
Lopes, Antonio Wagner Pereira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pavini, Gislaine Cristina
Ribeiro, Maria Lucia
Botta Ferrante, Vera Lúcia Silveira
Lopes, Antonio Wagner Pereira
description The research deepens the discussion of experiences in settlements, to be incorporated into the teaching-learning process. In this respect, the article aims to understand the situation of countryside schools located in rural settlements encompassing education and public policies for the countryside, contributing to the social practice of these schools, considering their specificities. The methodological procedure has sought theoretical basis in the literature of the field, available in the researched scientific databases such as Capes, Scielo, Scopus and Google Scholar, from 2015 to 2020. The Public Policies aimed at the countryside present a broad educational framework and are often city policies adapted to the countryside. For a better understanding of the education that takes place in the countryside as a social practice and   still in process of historical constitution, it is necessary the guidance for the relationship between education and public policies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1508
10.25061/2527-2675/ReBraM/2022.v25i3.1508
url http://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1508
identifier_str_mv 10.25061/2527-2675/ReBraM/2022.v25i3.1508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1508/853
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraM
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraM
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraM
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraM
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira Multidisciplinar; v. 25 n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 12-29
2527-2675
1415-3580
reponame:Revista Brasileira Multidisciplinar
instname:Universidade de Araraquara (UNIARA)
instacron:UNIARA
instname_str Universidade de Araraquara (UNIARA)
instacron_str UNIARA
institution UNIARA
reponame_str Revista Brasileira Multidisciplinar
collection Revista Brasileira Multidisciplinar
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira Multidisciplinar - Universidade de Araraquara (UNIARA)
repository.mail.fl_str_mv revistauniara@uniara.com||
_version_ 1797174604400164864