Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Opinião Pública (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889 |
Resumo: | This article presents a crucial test for the theory of party cues by investigating the association between the legislative positions of the Brazilian political party system in a government-opposition dimension and the governmental assessment made by their supporters. The context of the test is the Fernando Henrique Cardoso government (1995-2002), characterized by successive economic crises, which would tend to reduce the parties’ influence over public opinion, in face of the traditional explanatory power of theories of economic voting and VP-functions. The results, based on multilevel models built upon seven surveys, suggest that party cues work even in a country like Brazil and in the adverse context chosen for this empirical test. The findings also indicate that party cues were stronger according to the media relevance of each political party. |
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Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion¿Party cues en Brasil? Un test crucial de la capacidad del sistema de partidos brasileño para influir en la opinión públicaParty cues no Brasil? Um teste crucial da capacidade do sistema de partidos brasileiro em influenciar a opinião públicaPistas partidáriasAprovação governamentalMídiaVoto econômicoFunções de popularidadeAnálise multinívelParty cuesGovernment approvalMediaEconomic votingVp-functionsMultilevel analysisPistas partidistasAprobación gubernamentalMedios de comunicaciónVoto económicoFunciones de popularidadeAnálisis multiniveThis article presents a crucial test for the theory of party cues by investigating the association between the legislative positions of the Brazilian political party system in a government-opposition dimension and the governmental assessment made by their supporters. The context of the test is the Fernando Henrique Cardoso government (1995-2002), characterized by successive economic crises, which would tend to reduce the parties’ influence over public opinion, in face of the traditional explanatory power of theories of economic voting and VP-functions. The results, based on multilevel models built upon seven surveys, suggest that party cues work even in a country like Brazil and in the adverse context chosen for this empirical test. The findings also indicate that party cues were stronger according to the media relevance of each political party.Este artículo presenta un test crucial de la teoría de las pistas partidistas al investigar la asociaciónentre las posiciones legislativas del sistema de partidos políticos brasileño en una dimensión gobiernooposición y la evaluación gubernamental realizada por sus simpatizantes. El contexto del test es el gobierno de Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), marcado por sucesivas crisis económicas, que tenderían a reducir la influencia de los partidos sobre la opinión pública, frente al poder explicativo tradicional de las teorías del voto económico y de las funciones de popularidad. Los resultados de modelos multinivel basados en siete encuestas sugieren que las pistas partidistas funcionan incluso en un país como Brasil y en el contexto adverso elegido para esta prueba empírica. Los resultados también indican que las señales de los partidos eran más fuertes según la relevancia de cada partido en los medios de comunicación.Este artigo apresenta um teste crucial da teoria das pistas partidárias (party cues) ao investigar a associação entre as posições legislativas do sistema de partidos políticos brasileiro, numa dimensão governo-oposição, e a avaliação governamental feita por seus simpatizantes. O contexto do teste é o governo Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), marcado por sucessivas crises econômicas, o que tenderia a reduzir o poder de influência dos partidos sobre a opinião pública, frente ao tradicional poder explicativo das teorias do voto econômico e das funções de popularidade. Os resultados, baseados em modelos multiníveis a partir da análise de sete surveys, sugerem que as pistas partidárias funcionam inclusive num país como o Brasil e no contexto adverso escolhido nesse teste empírico. Os achados indicam ainda que as pistas partidárias são mais fortes segundo a relevância midiática de cada partido.Universidade Estadual de Campinas2021-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 385-411Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 385-411Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 385-4111807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889/27252Brazil; 1995-2002Brasil; 1995-2002Brasil; 1995-2002Copyright (c) 2021 Wladimir Gramachohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGramacho, Wladimir 2021-09-08T20:02:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666889Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2021-09-08T20:02:04Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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