Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gramacho, Wladimir
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Opinião Pública (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889
Resumo: This article presents a crucial test for the theory of party cues by investigating the association between the legislative positions of the Brazilian political party system in a government-opposition dimension and the governmental assessment made by their supporters. The context of the test is the Fernando Henrique Cardoso government (1995-2002), characterized by successive economic crises, which would tend to reduce the parties’ influence over public opinion, in face of the traditional explanatory power of theories of economic voting and VP-functions. The results, based on multilevel models built upon seven surveys, suggest that party cues work even in a country like Brazil and in the adverse context chosen for this empirical test. The findings also indicate that party cues were stronger according to the media relevance of each political party.
id UNICAMP-10_08b0ff6701099d079a0f94e02e1d249f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666889
network_acronym_str UNICAMP-10
network_name_str Opinião Pública (Online)
repository_id_str
spelling Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion¿Party cues en Brasil? Un test crucial de la capacidad del sistema de partidos brasileño para influir en la opinión públicaParty cues no Brasil? Um teste crucial da capacidade do sistema de partidos brasileiro em influenciar a opinião públicaPistas partidáriasAprovação governamentalMídiaVoto econômicoFunções de popularidadeAnálise multinívelParty cuesGovernment approvalMediaEconomic votingVp-functionsMultilevel analysisPistas partidistasAprobación gubernamentalMedios de comunicaciónVoto económicoFunciones de popularidadeAnálisis multiniveThis article presents a crucial test for the theory of party cues by investigating the association between the legislative positions of the Brazilian political party system in a government-opposition dimension and the governmental assessment made by their supporters. The context of the test is the Fernando Henrique Cardoso government (1995-2002), characterized by successive economic crises, which would tend to reduce the parties’ influence over public opinion, in face of the traditional explanatory power of theories of economic voting and VP-functions. The results, based on multilevel models built upon seven surveys, suggest that party cues work even in a country like Brazil and in the adverse context chosen for this empirical test. The findings also indicate that party cues were stronger according to the media relevance of each political party.Este artículo presenta un test crucial de la teoría de las pistas partidistas al investigar la asociaciónentre las posiciones legislativas del sistema de partidos políticos brasileño en una dimensión gobiernooposición y la evaluación gubernamental realizada por sus simpatizantes. El contexto del test es el gobierno de Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), marcado por sucesivas crisis económicas, que tenderían a reducir la influencia de los partidos sobre la opinión pública, frente al poder explicativo tradicional de las teorías del voto económico y de las funciones de popularidad. Los resultados de modelos multinivel basados en siete encuestas sugieren que las pistas partidistas funcionan incluso en un país como Brasil y en el contexto adverso elegido para esta prueba empírica. Los resultados también indican que las señales de los partidos eran más fuertes según la relevancia de cada partido en los medios de comunicación.Este artigo apresenta um teste crucial da teoria das pistas partidárias (party cues) ao investigar a associação entre as posições legislativas do sistema de partidos políticos brasileiro, numa dimensão governo-oposição, e a avaliação governamental feita por seus simpatizantes. O contexto do teste é o governo Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), marcado por sucessivas crises econômicas, o que tenderia a reduzir o poder de influência dos partidos sobre a opinião pública, frente ao tradicional poder explicativo das teorias do voto econômico e das funções de popularidade. Os resultados, baseados em modelos multiníveis a partir da análise de sete surveys, sugerem que as pistas partidárias funcionam inclusive num país como o Brasil e no contexto adverso escolhido nesse teste empírico. Os achados indicam ainda que as pistas partidárias são mais fortes segundo a relevância midiática de cada partido.Universidade Estadual de Campinas2021-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 385-411Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 385-411Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 385-4111807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889/27252Brazil; 1995-2002Brasil; 1995-2002Brasil; 1995-2002Copyright (c) 2021 Wladimir Gramachohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGramacho, Wladimir 2021-09-08T20:02:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666889Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2021-09-08T20:02:04Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
¿Party cues en Brasil? Un test crucial de la capacidad del sistema de partidos brasileño para influir en la opinión pública
Party cues no Brasil? Um teste crucial da capacidade do sistema de partidos brasileiro em influenciar a opinião pública
title Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
spellingShingle Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
Gramacho, Wladimir
Pistas partidárias
Aprovação governamental
Mídia
Voto econômico
Funções de popularidade
Análise multinível
Party cues
Government approval
Media
Economic voting
Vp-functions
Multilevel analysis
Pistas partidistas
Aprobación gubernamental
Medios de comunicación
Voto económico
Funciones de popularidade
Análisis multinive
title_short Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
title_full Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
title_fullStr Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
title_full_unstemmed Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
title_sort Party cues in Brazil? A crucial test on the ability of the Brazilian party system to influence public opinion
author Gramacho, Wladimir
author_facet Gramacho, Wladimir
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gramacho, Wladimir
dc.subject.por.fl_str_mv Pistas partidárias
Aprovação governamental
Mídia
Voto econômico
Funções de popularidade
Análise multinível
Party cues
Government approval
Media
Economic voting
Vp-functions
Multilevel analysis
Pistas partidistas
Aprobación gubernamental
Medios de comunicación
Voto económico
Funciones de popularidade
Análisis multinive
topic Pistas partidárias
Aprovação governamental
Mídia
Voto econômico
Funções de popularidade
Análise multinível
Party cues
Government approval
Media
Economic voting
Vp-functions
Multilevel analysis
Pistas partidistas
Aprobación gubernamental
Medios de comunicación
Voto económico
Funciones de popularidade
Análisis multinive
description This article presents a crucial test for the theory of party cues by investigating the association between the legislative positions of the Brazilian political party system in a government-opposition dimension and the governmental assessment made by their supporters. The context of the test is the Fernando Henrique Cardoso government (1995-2002), characterized by successive economic crises, which would tend to reduce the parties’ influence over public opinion, in face of the traditional explanatory power of theories of economic voting and VP-functions. The results, based on multilevel models built upon seven surveys, suggest that party cues work even in a country like Brazil and in the adverse context chosen for this empirical test. The findings also indicate that party cues were stronger according to the media relevance of each political party.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666889/27252
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Wladimir Gramacho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Wladimir Gramacho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1995-2002
Brasil; 1995-2002
Brasil; 1995-2002
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 385-411
Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 385-411
Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 385-411
1807-0191
reponame:Opinião Pública (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Opinião Pública (Online)
collection Opinião Pública (Online)
repository.name.fl_str_mv Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br
_version_ 1800217018187644928