Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Flávio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fernandes, Ivan Filipe, Almeida, Maria Herminia Tavares de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Opinião Pública (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898
Resumo: In this paper, we seek to explain the determinants of individual-level attitudes of Brazilians towards free-trade. We use national survey data collected by the project “O Brasil, as Américas e o mundo” and show that Brazilians support open trade. We argue that individual attitudes are guided by economic interests, ideational factors, and political values. The low exposure of the Brazilian economy to international competition seems to contribute to favorable opinions about access to imported goods. Ideological preferences, in turn, filter these perceptions regardless of the individual’s economic conditions. Overall, our results are similar to the findings of a broad literature on trade-policy preference in developed countries.
id UNICAMP-10_c7aa1fe9a4cf90a6c6fe30f5ff7255b6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666898
network_acronym_str UNICAMP-10
network_name_str Opinião Pública (Online)
repository_id_str
spelling Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil¿El bolsillo o la ideología? Determinantes de la opinión de brasileños sobre globalización y libre comercioO bolso ou a ideologia? Determinantes da opinião dos brasileiros sobre globalização e livre comércioOpinião públicaComportamento políticoGlobalizaçãoComércio internacionalEconomia política internacionalPublic opinionPolitical behaviorGlobalizationInternational political economyFree trade preferencesOpinión públicaComportamiento políticoGlobalizaciónComercio internacionalEconomía política internacionalIn this paper, we seek to explain the determinants of individual-level attitudes of Brazilians towards free-trade. We use national survey data collected by the project “O Brasil, as Américas e o mundo” and show that Brazilians support open trade. We argue that individual attitudes are guided by economic interests, ideational factors, and political values. The low exposure of the Brazilian economy to international competition seems to contribute to favorable opinions about access to imported goods. Ideological preferences, in turn, filter these perceptions regardless of the individual’s economic conditions. Overall, our results are similar to the findings of a broad literature on trade-policy preference in developed countries.El artículo analiza los determinantes de las opiniones de los brasileños sobre la integración de la economía brasileña en los mercados globales, analizando los datos de encuesta, con una muestra nacional, realizada en el ámbito del proyecto “Brasil, las Américas y el mundo”. Demostramos que los brasileños, en gran medida, son a favor de la apertura internacional de nuestra economía y que sus actitudes están guiadas tanto por motivaciones económicas como por ideas y valores políticos. La baja exposición de la economía brasileña a la competición externa parece contribuir a la existencia de opiniones a favor de un mayor acceso a los bienes importados. La posición ideológica, a su vez, actúa como un filtro para estas percepciones independientemente de las condiciones económicas de los individuos. Así, la evidencia indica que la posición del individuo como consumidor, su ideología política y sus puntos de vista nacionalistas influyen en sus pun-tos de vista sobre la globalización y el libre comercio. Los resultados confirman estudios previos sobre el mismo tema realizados en países en desarrollo.O artigo discute os determinantes das opiniões dos brasileiros sobre a integração da economia brasileira aos mercados globais, analisando dados de survey nacional, realizado no âmbito do projeto “O Brasil, as Américas e o mundo”. Mostramos que os brasileiros, em boa medida, são favoráveis à abertura internacional de nossa economia e que suas atitudes são guiadas tanto por motivações econômicas como por ideias e valores políticos. A baixa exposição da economia brasileira à concorrência externa parece contribuir para a existência de opiniões favoráveis a maior acesso a bens importados. A posição ideológica, por sua vez, age como um filtro dessas percepções indenpendentemente das condições econômicas dos indivíduos. Assim, evidências indicam que a posição do indivíduo como consumidor, sua ideologia política e suas visões nacionalistas influem em suas opiniões sobre globalização e livre comércio. Os resultados confirmam estudos anteriores sobre o mesmo tema feitos em países em desenvolvimento.Universidade Estadual de Campinas2021-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 509-548Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 509-548Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 509-5481807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898/27256Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Flávio Pinheirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Pinheiro, FlávioFernandes, Ivan Filipe Almeida, Maria Herminia Tavares de 2021-09-08T20:02:01Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666898Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2021-09-08T20:02:01Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
¿El bolsillo o la ideología? Determinantes de la opinión de brasileños sobre globalización y libre comercio
O bolso ou a ideologia? Determinantes da opinião dos brasileiros sobre globalização e livre comércio
title Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
spellingShingle Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
Pinheiro, Flávio
Opinião pública
Comportamento político
Globalização
Comércio internacional
Economia política internacional
Public opinion
Political behavior
Globalization
International political economy
Free trade preferences
Opinión pública
Comportamiento político
Globalización
Comercio internacional
Economía política internacional
title_short Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
title_full Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
title_fullStr Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
title_full_unstemmed Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
title_sort Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
author Pinheiro, Flávio
author_facet Pinheiro, Flávio
Fernandes, Ivan Filipe
Almeida, Maria Herminia Tavares de
author_role author
author2 Fernandes, Ivan Filipe
Almeida, Maria Herminia Tavares de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Flávio
Fernandes, Ivan Filipe
Almeida, Maria Herminia Tavares de
dc.subject.por.fl_str_mv Opinião pública
Comportamento político
Globalização
Comércio internacional
Economia política internacional
Public opinion
Political behavior
Globalization
International political economy
Free trade preferences
Opinión pública
Comportamiento político
Globalización
Comercio internacional
Economía política internacional
topic Opinião pública
Comportamento político
Globalização
Comércio internacional
Economia política internacional
Public opinion
Political behavior
Globalization
International political economy
Free trade preferences
Opinión pública
Comportamiento político
Globalización
Comercio internacional
Economía política internacional
description In this paper, we seek to explain the determinants of individual-level attitudes of Brazilians towards free-trade. We use national survey data collected by the project “O Brasil, as Américas e o mundo” and show that Brazilians support open trade. We argue that individual attitudes are guided by economic interests, ideational factors, and political values. The low exposure of the Brazilian economy to international competition seems to contribute to favorable opinions about access to imported goods. Ideological preferences, in turn, filter these perceptions regardless of the individual’s economic conditions. Overall, our results are similar to the findings of a broad literature on trade-policy preference in developed countries.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898/27256
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Flávio Pinheiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Flávio Pinheiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 509-548
Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 509-548
Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 509-548
1807-0191
reponame:Opinião Pública (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Opinião Pública (Online)
collection Opinião Pública (Online)
repository.name.fl_str_mv Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br
_version_ 1800217018199179264