Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Opinião Pública (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898 |
Resumo: | In this paper, we seek to explain the determinants of individual-level attitudes of Brazilians towards free-trade. We use national survey data collected by the project “O Brasil, as Américas e o mundo” and show that Brazilians support open trade. We argue that individual attitudes are guided by economic interests, ideational factors, and political values. The low exposure of the Brazilian economy to international competition seems to contribute to favorable opinions about access to imported goods. Ideological preferences, in turn, filter these perceptions regardless of the individual’s economic conditions. Overall, our results are similar to the findings of a broad literature on trade-policy preference in developed countries. |
id |
UNICAMP-10_c7aa1fe9a4cf90a6c6fe30f5ff7255b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666898 |
network_acronym_str |
UNICAMP-10 |
network_name_str |
Opinião Pública (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil¿El bolsillo o la ideología? Determinantes de la opinión de brasileños sobre globalización y libre comercioO bolso ou a ideologia? Determinantes da opinião dos brasileiros sobre globalização e livre comércioOpinião públicaComportamento políticoGlobalizaçãoComércio internacionalEconomia política internacionalPublic opinionPolitical behaviorGlobalizationInternational political economyFree trade preferencesOpinión públicaComportamiento políticoGlobalizaciónComercio internacionalEconomía política internacionalIn this paper, we seek to explain the determinants of individual-level attitudes of Brazilians towards free-trade. We use national survey data collected by the project “O Brasil, as Américas e o mundo” and show that Brazilians support open trade. We argue that individual attitudes are guided by economic interests, ideational factors, and political values. The low exposure of the Brazilian economy to international competition seems to contribute to favorable opinions about access to imported goods. Ideological preferences, in turn, filter these perceptions regardless of the individual’s economic conditions. Overall, our results are similar to the findings of a broad literature on trade-policy preference in developed countries.El artículo analiza los determinantes de las opiniones de los brasileños sobre la integración de la economía brasileña en los mercados globales, analizando los datos de encuesta, con una muestra nacional, realizada en el ámbito del proyecto “Brasil, las Américas y el mundo”. Demostramos que los brasileños, en gran medida, son a favor de la apertura internacional de nuestra economía y que sus actitudes están guiadas tanto por motivaciones económicas como por ideas y valores políticos. La baja exposición de la economía brasileña a la competición externa parece contribuir a la existencia de opiniones a favor de un mayor acceso a los bienes importados. La posición ideológica, a su vez, actúa como un filtro para estas percepciones independientemente de las condiciones económicas de los individuos. Así, la evidencia indica que la posición del individuo como consumidor, su ideología política y sus puntos de vista nacionalistas influyen en sus pun-tos de vista sobre la globalización y el libre comercio. Los resultados confirman estudios previos sobre el mismo tema realizados en países en desarrollo.O artigo discute os determinantes das opiniões dos brasileiros sobre a integração da economia brasileira aos mercados globais, analisando dados de survey nacional, realizado no âmbito do projeto “O Brasil, as Américas e o mundo”. Mostramos que os brasileiros, em boa medida, são favoráveis à abertura internacional de nossa economia e que suas atitudes são guiadas tanto por motivações econômicas como por ideias e valores políticos. A baixa exposição da economia brasileira à concorrência externa parece contribuir para a existência de opiniões favoráveis a maior acesso a bens importados. A posição ideológica, por sua vez, age como um filtro dessas percepções indenpendentemente das condições econômicas dos indivíduos. Assim, evidências indicam que a posição do indivíduo como consumidor, sua ideologia política e suas visões nacionalistas influem em suas opiniões sobre globalização e livre comércio. Os resultados confirmam estudos anteriores sobre o mesmo tema feitos em países em desenvolvimento.Universidade Estadual de Campinas2021-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 509-548Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 509-548Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 509-5481807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898/27256Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Flávio Pinheirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Pinheiro, FlávioFernandes, Ivan Filipe Almeida, Maria Herminia Tavares de 2021-09-08T20:02:01Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666898Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2021-09-08T20:02:01Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil ¿El bolsillo o la ideología? Determinantes de la opinión de brasileños sobre globalización y libre comercio O bolso ou a ideologia? Determinantes da opinião dos brasileiros sobre globalização e livre comércio |
title |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil |
spellingShingle |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil Pinheiro, Flávio Opinião pública Comportamento político Globalização Comércio internacional Economia política internacional Public opinion Political behavior Globalization International political economy Free trade preferences Opinión pública Comportamiento político Globalización Comercio internacional Economía política internacional |
title_short |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil |
title_full |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil |
title_fullStr |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil |
title_full_unstemmed |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil |
title_sort |
Money or ideology? Determinants of individual-level attitudes towards globalization and free-trade in Brazil |
author |
Pinheiro, Flávio |
author_facet |
Pinheiro, Flávio Fernandes, Ivan Filipe Almeida, Maria Herminia Tavares de |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Ivan Filipe Almeida, Maria Herminia Tavares de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Flávio Fernandes, Ivan Filipe Almeida, Maria Herminia Tavares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Opinião pública Comportamento político Globalização Comércio internacional Economia política internacional Public opinion Political behavior Globalization International political economy Free trade preferences Opinión pública Comportamiento político Globalización Comercio internacional Economía política internacional |
topic |
Opinião pública Comportamento político Globalização Comércio internacional Economia política internacional Public opinion Political behavior Globalization International political economy Free trade preferences Opinión pública Comportamiento político Globalización Comercio internacional Economía política internacional |
description |
In this paper, we seek to explain the determinants of individual-level attitudes of Brazilians towards free-trade. We use national survey data collected by the project “O Brasil, as Américas e o mundo” and show that Brazilians support open trade. We argue that individual attitudes are guided by economic interests, ideational factors, and political values. The low exposure of the Brazilian economy to international competition seems to contribute to favorable opinions about access to imported goods. Ideological preferences, in turn, filter these perceptions regardless of the individual’s economic conditions. Overall, our results are similar to the findings of a broad literature on trade-policy preference in developed countries. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8666898/27256 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Flávio Pinheiro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Flávio Pinheiro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Opinião Pública; Vol. 27 No. 2 (2021): maio/ago.; 509-548 Opinião Pública; Vol. 27 Núm. 2 (2021): maio/ago.; 509-548 Opinião Pública; v. 27 n. 2 (2021): maio/ago.; 509-548 1807-0191 reponame:Opinião Pública (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Opinião Pública (Online) |
collection |
Opinião Pública (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br |
_version_ |
1800217018199179264 |