Image and contestation: emotional regimes in the media framing of protest events
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Opinião Pública (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8673351 |
Resumo: | Through the study of published images, the present work analyzes how emotions are incorporated into mass media framing of protest events. By coordinating interpretive framing and emotion theories, we built a visual analysis model based on the identification of the dominant frames and keying processes in three dimensions: photographic techniques, interactions, and emotions. The model was used to analyze the newspaper Zero Hora’s coverage of the June 20, 2013 protest in Porto Alegre. The results indicate that the periodical incorporates ambivalent emotional regimes. On the one hand, it associates protesting with symbols of grandiosity, patriotism, and festivity, which tend to be related to moral emotions (e.g., pride) and affective commitment or loyalties (e.g., trust); on the other hand, “violent” tactics are associated with danger/risk and linked to reflex emotions (e.g., fear) and moral emotions (e.g., indignation). The model proved to be efficient and can be replicated in future studies. |
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Image and contestation: emotional regimes in the media framing of protest eventsImagen y contestación: regímenes emocionales en el encuadre mediático de las protestasImagem e contestação: regimes emocionais no enquadramento midiático a eventos de protestoAcción colectivaProtestasEncuadre de mediáticoAnálisis visualEmocionesCollective actionProtest eventsMedia framingVisual analysisEmotionsAção coletivaEventos de protestoEnquadramentos midiáticosAnálise visualEmoçõesThrough the study of published images, the present work analyzes how emotions are incorporated into mass media framing of protest events. By coordinating interpretive framing and emotion theories, we built a visual analysis model based on the identification of the dominant frames and keying processes in three dimensions: photographic techniques, interactions, and emotions. The model was used to analyze the newspaper Zero Hora’s coverage of the June 20, 2013 protest in Porto Alegre. The results indicate that the periodical incorporates ambivalent emotional regimes. On the one hand, it associates protesting with symbols of grandiosity, patriotism, and festivity, which tend to be related to moral emotions (e.g., pride) and affective commitment or loyalties (e.g., trust); on the other hand, “violent” tactics are associated with danger/risk and linked to reflex emotions (e.g., fear) and moral emotions (e.g., indignation). The model proved to be efficient and can be replicated in future studies.Analizamos cómo se incorporan las emociones al encuadre de los medios de comunicación corporativos en los eventos de protesta a través del estudio de las imágenes publicadas. A partir de la articulación entre las teorías de encuadre interpretativo y de las emociones en la acción colectiva, se construyó un modelo de análisis visual basado en la identificación de encuadres dominantes y de procesos de refinamiento en tres dimensiones: técnicas fotográficas, interacciones y emociones. El modelo se aplicó a la cobertura del periódico Zero Hora de la protesta del 20 de junio de 2013 en Porto Alegre. Los resultados indican que el periódico incorpora regímenes emocionales ambivalentes: asocia la protesta con símbolos de grandiosidad, patriotismo y festividad, los cuales tienden a estar vinculados a emociones morales (p. ej. orgullo) y lealtad y compromiso (p. ej. confianza); por otro lado, las tácticas “violentas” se asocian con peligro / riesgo y están vinculadas a emociones reflejas (p. ej. miedo) y morales (p. ej. indignación). Esos resultados introducen elementos visuales y emocionales a la teoría de los encuadres de la acción colectiva, con la propuesta de un modelo analítico que podrá replicarse en estudios futuros.Este artigo analisa como as emoções são incorporadas ao enquadramento pela mídia corporativa de eventos de protesto por meio do estudo de imagens. A partir da articulação entre as teorias do enquadramento interpretativo e das emoções na ação coletiva, construiu-se um modelo de análise visual baseado na identificação dos quadros dominantes e dos processos de refinamento do olhar em três dimensões: técnicas fotográficas, interações e emoções. O modelo foi aplicado à cobertura do jornal Zero Hora ao protesto de 20 de junho de 2013 em Porto Alegre. Os resultados indicam que o jornal incorpora regimes emocionais ambivalentes: associa o protesto a símbolos de grandiosidade, patriotismo e festividade, os quais tendem a vincular-se a emoções morais (ex.: orgulho) e de lealdade e compromisso (ex.: confiança); por outro lado, táticas “violentas” são associadas a perigo/risco, ligadas a emoções reflexas (ex.: medo) e morais (ex.: indignação). Tais achados introduzem elementos visuais e emocionais à teoria dos enquadramentos da ação coletiva, com a proposição de um modelo analítico que pode ser replicado em estudos futuros.Universidade Estadual de Campinas2023-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8673351Opinião Pública; Vol. 29 No. 1 (2023): jan./abr.; 69-101Opinião Pública; Vol. 29 Núm. 1 (2023): jan./abr.; 69-101Opinião Pública; v. 29 n. 1 (2023): jan./abr.; 69-1011807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8673351/31894Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Opinião Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Camila Farias daFernandes, Eduardo Georjão2023-05-08T18:27:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673351Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2023-05-08T18:27:27Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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