Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia e Sociedade |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8673231 |
Resumo: | The paper analyzes the financial return of education to graduated workers, considering the effects of individual characteristics and, above all, of labor market local variables, as well as social and economic ones, of the municipalities in the Southern region of Brazil. To capture the effects of these variables, earnings equations were estimated using two-level hierarchical models. Data from the 2010 Demographic Census, made by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) were used. The results showed a differential in the return according to the course chosen by the individual. It was noted that stricto sensu post-graduation positively impacts education financial returns. Also, the local conditions of the municipalities influence the returns to graduated workers, highlighting the positive effect of the unemployment rate on the return to education, so that graduated workers are more protected from economic crises than the others. The policies to promote social development and economic growth in municipalities generate important impacts on the income of workers with higher education. |
id |
UNICAMP-11_97a1c1907154b694e6a2a2eadbd1af7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673231 |
network_acronym_str |
UNICAMP-11 |
network_name_str |
Economia e Sociedade |
repository_id_str |
|
spelling |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter?Retorno da educação para os trabalhadores graduados no Sul do Brasil: as características sociais e econômicas dos municípios importam?Retorno da educação para os trabalhadores graduados no Sul do Brasil: as características sociais e econômicas dos municípios importam?Capital humanoEnsino superiorEconomia do trabalhoModelo hierárquicoSul do BrasilHuman capitalHigher educationLabor economicsHierarchical modelSouthern of BrazilCapital humanoEnsino superiorEconomia do trabalhoModelo hierárquicoSul do BrasilThe paper analyzes the financial return of education to graduated workers, considering the effects of individual characteristics and, above all, of labor market local variables, as well as social and economic ones, of the municipalities in the Southern region of Brazil. To capture the effects of these variables, earnings equations were estimated using two-level hierarchical models. Data from the 2010 Demographic Census, made by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) were used. The results showed a differential in the return according to the course chosen by the individual. It was noted that stricto sensu post-graduation positively impacts education financial returns. Also, the local conditions of the municipalities influence the returns to graduated workers, highlighting the positive effect of the unemployment rate on the return to education, so that graduated workers are more protected from economic crises than the others. The policies to promote social development and economic growth in municipalities generate important impacts on the income of workers with higher education.O artigo analisa o retorno financeiro da educação para os trabalhadores graduados, considerando os efeitos das características individuais e, sobretudo, das variáveis locais do mercado de trabalho, bem como as sociais e econômicas, dos municípios da Região Sul do Brasil. Para captar os efeitos dessas variáveis, foram estimadas equações de rendimentos por meio de modelos hierárquicos em dois níveis. Utilizaram-se dados do Censo Demográfico 2010, realizado pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Os resultados mostraram que existe um diferencial de retorno de acordo com o curso escolhido pelo indivíduo. Constatou-se que a pós-graduação stricto sensu impacta positivamente os retornos financeiros da educação. Além disso, as condições locais dos municípios influenciam os retornos os trabalhadores graduados, destacando-se o efeito positivo da taxa de desemprego sobre o retorno da educação, de forma que os trabalhadores graduados estão mais protegidos das crises econômicas do que os demais. As políticas de fomento de desenvolvimento social e crescimento econômico dos municípios geram importantes impactos sobre a remuneração dos trabalhadores com ensino superior.O artigo analisa o retorno financeiro da educação para os trabalhadores graduados, considerando os efeitos das características individuais e, sobretudo, das variáveis locais do mercado de trabalho, bem como as sociais e econômicas, dos municípios da Região Sul do Brasil. Para captar os efeitos dessas variáveis, foram estimadas equações de rendimentos por meio de modelos hierárquicos em dois níveis. Utilizaram-se dados do Censo Demográfico 2010, realizado pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Os resultados mostraram que existe um diferencial de retorno de acordo com o curso escolhido pelo indivíduo. Constatou-se que a pós-graduação stricto sensu impacta positivamente os retornos financeiros da educação. Além disso, as condições locais dos municípios influenciam os retornos os trabalhadores graduados, destacando-se o efeito positivo da taxa de desemprego sobre o retorno da educação, de forma que os trabalhadores graduados estão mais protegidos das crises econômicas do que os demais. As políticas de fomento de desenvolvimento social e crescimento econômico dos municípios geram importantes impactos sobre a remuneração dos trabalhadores com ensino superior.Universidade Estadual de Campinas2023-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8673231Economia e Sociedade; v. 32 n. 1 (2023): jan./abr. [77]; 185-205Economia e Sociedade; Vol. 32 No. 1 (2023): jan./abr. [77]; 185-205Economia e Sociedade; Vol. 32 Núm. 1 (2023): jan./abr. [77]; 185-2051982-3533reponame:Economia e Sociedadeinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8673231/31841Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Economia e Sociedadehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Grazielli Olimpia Viviani Pedroso daPontili, Rosangela MariaStaduto, Jefferson Andronio Ramundo2023-04-25T18:32:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673231Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecosPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/oaicbaltar@unicamp.br||ppec@unicamp.br||prates@unicamp.br1982-35330104-0618opendoar:2023-04-25T18:32:40Economia e Sociedade - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? Retorno da educação para os trabalhadores graduados no Sul do Brasil: as características sociais e econômicas dos municípios importam? Retorno da educação para os trabalhadores graduados no Sul do Brasil: as características sociais e econômicas dos municípios importam? |
title |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? |
spellingShingle |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? Silva, Grazielli Olimpia Viviani Pedroso da Capital humano Ensino superior Economia do trabalho Modelo hierárquico Sul do Brasil Human capital Higher education Labor economics Hierarchical model Southern of Brazil Capital humano Ensino superior Economia do trabalho Modelo hierárquico Sul do Brasil |
title_short |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? |
title_full |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? |
title_fullStr |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? |
title_full_unstemmed |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? |
title_sort |
Education returns to graduated workers in Southern Brazil: do social and economic characteristics of the municipalities matter? |
author |
Silva, Grazielli Olimpia Viviani Pedroso da |
author_facet |
Silva, Grazielli Olimpia Viviani Pedroso da Pontili, Rosangela Maria Staduto, Jefferson Andronio Ramundo |
author_role |
author |
author2 |
Pontili, Rosangela Maria Staduto, Jefferson Andronio Ramundo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Grazielli Olimpia Viviani Pedroso da Pontili, Rosangela Maria Staduto, Jefferson Andronio Ramundo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capital humano Ensino superior Economia do trabalho Modelo hierárquico Sul do Brasil Human capital Higher education Labor economics Hierarchical model Southern of Brazil Capital humano Ensino superior Economia do trabalho Modelo hierárquico Sul do Brasil |
topic |
Capital humano Ensino superior Economia do trabalho Modelo hierárquico Sul do Brasil Human capital Higher education Labor economics Hierarchical model Southern of Brazil Capital humano Ensino superior Economia do trabalho Modelo hierárquico Sul do Brasil |
description |
The paper analyzes the financial return of education to graduated workers, considering the effects of individual characteristics and, above all, of labor market local variables, as well as social and economic ones, of the municipalities in the Southern region of Brazil. To capture the effects of these variables, earnings equations were estimated using two-level hierarchical models. Data from the 2010 Demographic Census, made by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) were used. The results showed a differential in the return according to the course chosen by the individual. It was noted that stricto sensu post-graduation positively impacts education financial returns. Also, the local conditions of the municipalities influence the returns to graduated workers, highlighting the positive effect of the unemployment rate on the return to education, so that graduated workers are more protected from economic crises than the others. The policies to promote social development and economic growth in municipalities generate important impacts on the income of workers with higher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8673231 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8673231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8673231/31841 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Economia e Sociedade https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Economia e Sociedade https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Economia e Sociedade; v. 32 n. 1 (2023): jan./abr. [77]; 185-205 Economia e Sociedade; Vol. 32 No. 1 (2023): jan./abr. [77]; 185-205 Economia e Sociedade; Vol. 32 Núm. 1 (2023): jan./abr. [77]; 185-205 1982-3533 reponame:Economia e Sociedade instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Economia e Sociedade |
collection |
Economia e Sociedade |
repository.name.fl_str_mv |
Economia e Sociedade - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbaltar@unicamp.br||ppec@unicamp.br||prates@unicamp.br |
_version_ |
1800216544322519040 |