Can family behavior affect school performance and future aspirations of students of different race?
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia e Sociedade |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8675549 |
Resumo: | The study investigates the extent to which the sources of school performance inequalities and educational expectations by race / color are the result of socioeconomic disadvantages, the heterogeneity of parenting styles or whether they result from unobservable residual factors. The analyzes use data from the Fundaj (2013) research that provides information on race, future educational aspirations, and a longitudinal evaluation of the student’s school performance. The identification strategy uses the method of propensity score matching (PSM). The results show that the educational disparities between students of the 6th grade of Recife, who declare themselves to be black or of another ethnic group, persist in terms of failure and expectation of entering higher education, even after conditioning in a broad control of observables, suggesting that the source of these disparities stem from factors not observable in the analysis. Despite the fact that families of black students are more actively involved in the school monitoring of their children than families of non-black students, this greater involvement has not been enough to neutralize educational inequalities by race/color. Black students have higher failure rates than their non-black peers and lower expectations of access to higher education by about 5 percentage points, statistically significant differences at 5%. |
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Can family behavior affect school performance and future aspirations of students of different race?O comportamento familiar pode afetar o desempenho escolar e aspirações futuras dos estudantes de raças distintas?O comportamento familiar pode afetar o desempenho escolar e aspirações futuras dos estudantes de raças distintas?Desigualdades raciaisDesempenho escolarPropensity score matchingDesigualdades raciaisDesempenho escolarPropensity score matchingRacial inequalitiesSchool achievementPropensity score matchingThe study investigates the extent to which the sources of school performance inequalities and educational expectations by race / color are the result of socioeconomic disadvantages, the heterogeneity of parenting styles or whether they result from unobservable residual factors. The analyzes use data from the Fundaj (2013) research that provides information on race, future educational aspirations, and a longitudinal evaluation of the student’s school performance. The identification strategy uses the method of propensity score matching (PSM). The results show that the educational disparities between students of the 6th grade of Recife, who declare themselves to be black or of another ethnic group, persist in terms of failure and expectation of entering higher education, even after conditioning in a broad control of observables, suggesting that the source of these disparities stem from factors not observable in the analysis. Despite the fact that families of black students are more actively involved in the school monitoring of their children than families of non-black students, this greater involvement has not been enough to neutralize educational inequalities by race/color. Black students have higher failure rates than their non-black peers and lower expectations of access to higher education by about 5 percentage points, statistically significant differences at 5%.Esse artigo investiga em que medida as fontes de desigualdades do desempenho escolar e de expectativas educacionais porraça/cor são resultantes de desvantagens socioeconômicas, da heterogeneidade de estilos parentais ou se advêm de fatoresresiduais não observáveis. As análises utilizam dados da pesquisa Fundaj que disponibiliza informações relativas à raça/cor, aspirações educacionais futuras e uma avaliação longitudinal do desempenho escolar. A estratégia de identificação utiliza o método de Propensity Score Matching. Os resultados mostram que as disparidades educacionais entre estudantes do 6º ano do ensino fundamental da rede pública do Recife, que se declaram pretos ou de outra raça/cor, persistem em termos de reprovação e expectativa de ingresso ao ensino superior, mesmo após o condicionamento em um amplo controle de observáveis, sugerindo que a fonte dessas disparidades decorre de fatores não observáveis na análise. Apesar das famílias de estudantes pretos se engajarem mais ativamente no acompanhamento escolar de seus filhos do que familiares de estudantes não-pretos, esse maior envolvimento não tem sido suficiente para neutralizar as desigualdades educacionais por raça/cor. Alunos pretos possuem taxas de reprovação maiores do que seus colegas não-pretos e menores expectativas de acesso ao ensino superior em cerca de 5 pontos percentuais, diferenças estatisticamente significantes a 5%.Esse artigo investiga em que medida as fontes de desigualdades do desempenho escolar e de expectativas educacionais porraça/cor são resultantes de desvantagens socioeconômicas, da heterogeneidade de estilos parentais ou se advêm de fatores residuais não observáveis. As análises utilizam dados da pesquisa Fundaj que disponibiliza informações relativas à raça/cor, aspirações educacionais futuras e uma avaliação longitudinal do desempenho escolar. A estratégia de identificação utiliza o método de Propensity Score Matching. Os resultados mostram que as disparidades educacionais entre estudantes do 6º ano do ensino fundamental da rede pública do Recife, que se declaram pretos ou de outra raça/cor, persistem em termos de reprovação e expectativa de ingresso ao ensino superior, mesmo após o condicionamento em um amplo controle de observáveis, sugerindo que a fonte dessas disparidades decorre de fatores não observáveis na análise. Apesar das famílias de estudantes pretos se engajarem mais ativamente no acompanhamento escolar de seus filhos do que familiares de estudantes não-pretos, esse maior envolvimento não tem sido suficiente para neutralizar as desigualdades educacionais por raça/cor. Alunos pretos possuem taxas de reprovação maiores do que seus colegas não-pretos e menores expectativas de acesso ao ensino superior em cerca de 5 pontos percentuais, diferenças estatisticamente significantes a 5%.Universidade Estadual de Campinas2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8675549Economia e Sociedade; Vol. 32 No. 3 (2023): Sept./Dic. [79]; 669-690Economia e Sociedade; Vol. 32 Núm. 3 (2023): set./dez. [79]; 669-690Economia e Sociedade; v. 32 n. 3 (2023): set./dez. 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