O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessôa,Aline Ribeiro
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132004000200006
Resumo: This paper is based on my master dissertation in which I investigated the washback effect of a university entrance exam on the teaching of the English language in four different high schools in Brasília. The methodology of the study, which focused on the practice of six English teachers, triangulates data from classroom observations, interviews with teachers and their responses to questionnaires, analyses of exam samples and the exam program. The results show that there is a slight washback effect on the course content and lesson planning, classroom materials and evaluation procedures. Evidence of washback effect is not found on either the language teaching approach or methodological procedures.
id UNICAMP-12_a8b1e3e13dd67bf33e8bf486da6ce044
oai_identifier_str oai:scielo:S0103-18132004000200006
network_acronym_str UNICAMP-12
network_name_str Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
repository_id_str
spelling O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglêstestingwashback effectenglish teacingThis paper is based on my master dissertation in which I investigated the washback effect of a university entrance exam on the teaching of the English language in four different high schools in Brasília. The methodology of the study, which focused on the practice of six English teachers, triangulates data from classroom observations, interviews with teachers and their responses to questionnaires, analyses of exam samples and the exam program. The results show that there is a slight washback effect on the course content and lesson planning, classroom materials and evaluation procedures. Evidence of washback effect is not found on either the language teaching approach or methodological procedures.UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)2004-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132004000200006Trabalhos em Linguística Aplicada v.43 n.2 2004reponame:Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMP10.1590/S0103-18132004000200006info:eu-repo/semantics/openAccessPessôa,Aline Ribeiropor2014-01-16T00:00:00Zoai:scielo:S0103-18132004000200006Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tlaPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/oaispublic@iel.unicamp.br2175-764X0103-1813opendoar:2022-11-08T14:23:19.817635Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
title O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
spellingShingle O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
Pessôa,Aline Ribeiro
testing
washback effect
english teacing
title_short O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
title_full O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
title_fullStr O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
title_full_unstemmed O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
title_sort O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês
author Pessôa,Aline Ribeiro
author_facet Pessôa,Aline Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessôa,Aline Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv testing
washback effect
english teacing
topic testing
washback effect
english teacing
description This paper is based on my master dissertation in which I investigated the washback effect of a university entrance exam on the teaching of the English language in four different high schools in Brasília. The methodology of the study, which focused on the practice of six English teachers, triangulates data from classroom observations, interviews with teachers and their responses to questionnaires, analyses of exam samples and the exam program. The results show that there is a slight washback effect on the course content and lesson planning, classroom materials and evaluation procedures. Evidence of washback effect is not found on either the language teaching approach or methodological procedures.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132004000200006
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132004000200006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0103-18132004000200006
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL)
dc.source.none.fl_str_mv Trabalhos em Linguística Aplicada v.43 n.2 2004
reponame:Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
collection Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv spublic@iel.unicamp.br
_version_ 1800216523546034176