Every teacher is an educator: analyzing an evidence from pedagogical discourse
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Linguísticos |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8664040 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze the mythification process of the teacher’s work in the pedagogical discourse materialized by discursive sequences collected from the section “Caro Educador” of Revista Nova Escola. To this end, we based this investigation on the interface between the Pecheutian Discourse Analyses principles and Roland Barthes’s Theory of Myths. The hypothesis of this paper is that the pedagogical discourse registered in Nova Escola takes over a memory domain in which pedagogical and religious discourse are connected by the reference statement: every teacher is/must be an educator. This statement consolidates an interdiscursive relation between pedagogical and religious discourses and provides evidence for a conception of teaching as missionary work or divine calling. The results of these analyses show that, in different ways, the teaching work is signified by the absence of its marketing sense. Marked by an aura of nobility and spirituality, the teacher’s activity is strongly charged by the priestly sense. |
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Every teacher is an educator: analyzing an evidence from pedagogical discourse Todo profesor es un educador: analizando una evidencia del discurso pedagógicoTodo professor é um educador: analisando uma evidência do discurso pedagógicoDiscurso pedagógicoMitoPré-construídoAnálise do discursoDiscourse AnalysisMythPedagogical DiscoursePreconstructed Análisis del discursoDiscurso pedagógicoMitoPre-construidoThe aim of this study is to analyze the mythification process of the teacher’s work in the pedagogical discourse materialized by discursive sequences collected from the section “Caro Educador” of Revista Nova Escola. To this end, we based this investigation on the interface between the Pecheutian Discourse Analyses principles and Roland Barthes’s Theory of Myths. The hypothesis of this paper is that the pedagogical discourse registered in Nova Escola takes over a memory domain in which pedagogical and religious discourse are connected by the reference statement: every teacher is/must be an educator. This statement consolidates an interdiscursive relation between pedagogical and religious discourses and provides evidence for a conception of teaching as missionary work or divine calling. The results of these analyses show that, in different ways, the teaching work is signified by the absence of its marketing sense. Marked by an aura of nobility and spirituality, the teacher’s activity is strongly charged by the priestly sense.El objetivo de este estudio es analizar el proceso de mitificación del trabajo docente en el discurso pedagógico materializado en secuencias discursivas recogidas de la sección "Querido Educador" de la Revista Nova Escola. Con este fin, basamos nuestra investigación en una interfaz entre el análisis del discurso pecheutiano y la teoría barthesiana del mito. La hipótesis de este artículo es que el discurso pedagógico inscrito en la Nueva Escuela ocupa una memoria en la que lo pedagógico y lo religioso se componen interdiscursivamente en torno a la expresión de referencia: todo profesor es/debe ser un educador. Esta declaración consolida una relación interdiscursiva entre los discursos pedagógicos y religiosos y proporciona evidencia para una concepción de la enseñanza como trabajo misionero o llamado divino. Los resultados analíticos muestran que, de diferentes maneras, la enseñanza se significa por la ausencia de su sentido de marketing. Marcada por un aura de nobleza y espiritualidad, la actividad docente está fuertemente cargada de un significado sacerdotal.O objetivo deste estudo é analisar o processo de mitificação do trabalho docente no discurso pedagógico materializado em sequências discursivas coletadas da seção “Caro Educador” da Revista Nova Escola. Para este fim, fundamentamos nossa investigação em uma interface entre a análise do discurso pecheutiana e a teoria barthesiana do mito. A hipótese deste artigo é que o discurso pedagógico inscrito em Nova Escola retoma uma memória em que o pedagógico e o religioso se compõem interdiscursivamente em torno do enunciado de referência: todo professor é/deve ser um educador. Este enunciado consolida uma relação interdiscursiva entre os discursos pedagógico e religioso e fornece evidências para uma concepção de docência como trabalho missionário ou chamado divino. Os resultados analíticos mostram que, de diferentes formas, a docência é significada pela ausência de seu sentido mercadológico. Marcada por uma aura de nobreza e espiritualidade, a atividade docente é fortemente carregada de um significado sacerdotal.Universidade Estadual de Campinas2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/866404010.20396/cel.v63i00.8664040Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 63 (2021): Publicação Contínua; e021041Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 63 (2021): Continous Publication; e021041Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 63 (2021): Publicación continua; e0210412447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8664040/27611Brazil; 2021Brasil; 2021Brasil; 2021Copyright (c) 2021 Cadernos de Estudos Linguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKogawa, JoãoSantos, Reinaldo Dias dos2023-07-04T17:48:47Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664040Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2023-07-04T17:48:47Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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