Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Linguísticos |
DOI: | 10.20396/cel.v64i00.8658733 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733 |
Resumo: | The present paper aims at analyzing entries of the lexical item mulher [woman] extracted from Type 4 dictionaries recommended by the Brazilian Education Ministry official document PNLD – Dicionários (2012) [Brazilian Textbook Program – Dictionaries]. The main goal is to evaluate female representation in these dictionaries, which are targeted to high school users. Departing from a cognitive-semantic view of meaning, cognitive models and frames evoked by mulher were identified based on occurrences extracted from a corpus and were then compared to the semantic information contained in the entries: senses, usage labeling, examples, and the wording of definitions. The analysis shows that the dictionaries evaluated present a lexical-conceptual network that reproduces stereotypical attributes and conceptualizations that are not in accordance to the social roles and current expectations related to female representation. |
id |
UNICAMP-13_5db27753ff5892cf6d24f02bead32846 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658733 |
network_acronym_str |
UNICAMP-13 |
network_name_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
spelling |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4Female representation in dictionaries: a cognitive semantic analysis of the entry mulher [woman] in type 4 dictionariesRepresentación femenina en diccionarios: análisis semántico-cognitivo de la entrada femenina en diccionarios de tipo 4LexicographyWomanCognitive semanticsMujerSemántica cognitivaLexicografíaMulherSemântica cognitivaLexicografiaThe present paper aims at analyzing entries of the lexical item mulher [woman] extracted from Type 4 dictionaries recommended by the Brazilian Education Ministry official document PNLD – Dicionários (2012) [Brazilian Textbook Program – Dictionaries]. The main goal is to evaluate female representation in these dictionaries, which are targeted to high school users. Departing from a cognitive-semantic view of meaning, cognitive models and frames evoked by mulher were identified based on occurrences extracted from a corpus and were then compared to the semantic information contained in the entries: senses, usage labeling, examples, and the wording of definitions. The analysis shows that the dictionaries evaluated present a lexical-conceptual network that reproduces stereotypical attributes and conceptualizations that are not in accordance to the social roles and current expectations related to female representation.Neste trabalho, analisamos o verbete mulher nos quatro dicionários Tipo 4 selecionados pelo MEC no PNLD/Dicionários (2012) com o objetivo de avaliar a representação feminina contida nessas obras direcionadas ao público aprendiz de Ensino Médio. Com base no aporte teórico da Semântica Cognitiva, identificamos os modelos cognitivos e os frames evocados pelo item mulher em ocorrências extraídas de um corpus para, então, contrastar esses modelos de entendimento com as informações contidas nos verbetes dos dicionários: as acepções, as marcas de uso, os exemplos e a própria redação das definições. Nossos resultados apontam que os dicionários avaliados apresentam uma rede léxico-conceptual que reproduz características estereotipadas nos verbetes de mulher e conceptualizações que estão em desacordo com os papéis sociais e as expectativas atuais sobre a representação feminina.En este trabajo, analizamos la entrada femenina en los cuatro diccionarios Tipo 4 seleccionados por mec en el PNLD/Dicionários (2012) con el objetivo de evaluar la representación femenina contenida en estos trabajos dirigidos al aprendiz público de bachillerato. A partir de la contribución teórica de la Semántica Cognitiva, identificamos los modelos cognitivos y marcos evocados por el ítem femenino en ocurrencias extraídas de un corpus, para luego contrastar estos modelos de comprensión con la información contenida en las entidades de los diccionarios: los significados, las marcas de uso, los ejemplos y la escritura de las propias definiciones. Nuestros resultados indican que los diccionarios evaluados presentan una red léxico-conceptual que reproduce características estereotipadas en las eptitudes de las mujeres y conceptualizaciones que están en desacuerdo con los roles sociales y las expectativas actuales sobre la representación femenina.Universidade Estadual de Campinas2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/865873310.20396/cel.v64i00.8658733Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 64 (2022): Publicação Contínua; e022031Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Continous Publication; e022031Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Publicación continua; e0220312447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733/31701Brazil; 2022Brasil; 2022Brasil; 2022Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ana Flávia Souto de2023-07-04T17:41:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658733Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2023-07-04T17:41:36Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Female representation in dictionaries: a cognitive semantic analysis of the entry mulher [woman] in type 4 dictionaries Representación femenina en diccionarios: análisis semántico-cognitivo de la entrada femenina en diccionarios de tipo 4 |
title |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
spellingShingle |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Oliveira, Ana Flávia Souto de Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia Oliveira, Ana Flávia Souto de Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia |
title_short |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_full |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_fullStr |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_full_unstemmed |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_sort |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
author |
Oliveira, Ana Flávia Souto de |
author_facet |
Oliveira, Ana Flávia Souto de Oliveira, Ana Flávia Souto de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ana Flávia Souto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia |
topic |
Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia |
description |
The present paper aims at analyzing entries of the lexical item mulher [woman] extracted from Type 4 dictionaries recommended by the Brazilian Education Ministry official document PNLD – Dicionários (2012) [Brazilian Textbook Program – Dictionaries]. The main goal is to evaluate female representation in these dictionaries, which are targeted to high school users. Departing from a cognitive-semantic view of meaning, cognitive models and frames evoked by mulher were identified based on occurrences extracted from a corpus and were then compared to the semantic information contained in the entries: senses, usage labeling, examples, and the wording of definitions. The analysis shows that the dictionaries evaluated present a lexical-conceptual network that reproduces stereotypical attributes and conceptualizations that are not in accordance to the social roles and current expectations related to female representation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733 10.20396/cel.v64i00.8658733 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733 |
identifier_str_mv |
10.20396/cel.v64i00.8658733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733/31701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2022 Brasil; 2022 Brasil; 2022 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 64 (2022): Publicação Contínua; e022031 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Continous Publication; e022031 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Publicación continua; e022031 2447-0686 reponame:Cadernos de Estudos Linguísticos instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
collection |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
spublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br |
_version_ |
1822181779399770112 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/cel.v64i00.8658733 |