Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Linguísticos |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733 |
Resumo: | The present paper aims at analyzing entries of the lexical item mulher [woman] extracted from Type 4 dictionaries recommended by the Brazilian Education Ministry official document PNLD – Dicionários (2012) [Brazilian Textbook Program – Dictionaries]. The main goal is to evaluate female representation in these dictionaries, which are targeted to high school users. Departing from a cognitive-semantic view of meaning, cognitive models and frames evoked by mulher were identified based on occurrences extracted from a corpus and were then compared to the semantic information contained in the entries: senses, usage labeling, examples, and the wording of definitions. The analysis shows that the dictionaries evaluated present a lexical-conceptual network that reproduces stereotypical attributes and conceptualizations that are not in accordance to the social roles and current expectations related to female representation. |
id |
UNICAMP-13_5db27753ff5892cf6d24f02bead32846 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658733 |
network_acronym_str |
UNICAMP-13 |
network_name_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository_id_str |
|
spelling |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4Female representation in dictionaries: a cognitive semantic analysis of the entry mulher [woman] in type 4 dictionariesRepresentación femenina en diccionarios: análisis semántico-cognitivo de la entrada femenina en diccionarios de tipo 4LexicographyWomanCognitive semanticsMujerSemántica cognitivaLexicografíaMulherSemântica cognitivaLexicografiaThe present paper aims at analyzing entries of the lexical item mulher [woman] extracted from Type 4 dictionaries recommended by the Brazilian Education Ministry official document PNLD – Dicionários (2012) [Brazilian Textbook Program – Dictionaries]. The main goal is to evaluate female representation in these dictionaries, which are targeted to high school users. Departing from a cognitive-semantic view of meaning, cognitive models and frames evoked by mulher were identified based on occurrences extracted from a corpus and were then compared to the semantic information contained in the entries: senses, usage labeling, examples, and the wording of definitions. The analysis shows that the dictionaries evaluated present a lexical-conceptual network that reproduces stereotypical attributes and conceptualizations that are not in accordance to the social roles and current expectations related to female representation.Neste trabalho, analisamos o verbete mulher nos quatro dicionários Tipo 4 selecionados pelo MEC no PNLD/Dicionários (2012) com o objetivo de avaliar a representação feminina contida nessas obras direcionadas ao público aprendiz de Ensino Médio. Com base no aporte teórico da Semântica Cognitiva, identificamos os modelos cognitivos e os frames evocados pelo item mulher em ocorrências extraídas de um corpus para, então, contrastar esses modelos de entendimento com as informações contidas nos verbetes dos dicionários: as acepções, as marcas de uso, os exemplos e a própria redação das definições. Nossos resultados apontam que os dicionários avaliados apresentam uma rede léxico-conceptual que reproduz características estereotipadas nos verbetes de mulher e conceptualizações que estão em desacordo com os papéis sociais e as expectativas atuais sobre a representação feminina.En este trabajo, analizamos la entrada femenina en los cuatro diccionarios Tipo 4 seleccionados por mec en el PNLD/Dicionários (2012) con el objetivo de evaluar la representación femenina contenida en estos trabajos dirigidos al aprendiz público de bachillerato. A partir de la contribución teórica de la Semántica Cognitiva, identificamos los modelos cognitivos y marcos evocados por el ítem femenino en ocurrencias extraídas de un corpus, para luego contrastar estos modelos de comprensión con la información contenida en las entidades de los diccionarios: los significados, las marcas de uso, los ejemplos y la escritura de las propias definiciones. Nuestros resultados indican que los diccionarios evaluados presentan una red léxico-conceptual que reproduce características estereotipadas en las eptitudes de las mujeres y conceptualizaciones que están en desacuerdo con los roles sociales y las expectativas actuales sobre la representación femenina.Universidade Estadual de Campinas2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/865873310.20396/cel.v64i00.8658733Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 64 (2022): Publicação Contínua; e022031Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Continous Publication; e022031Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Publicación continua; e0220312447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733/31701Brazil; 2022Brasil; 2022Brasil; 2022Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ana Flávia Souto de2023-07-04T17:41:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658733Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2023-07-04T17:41:36Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Female representation in dictionaries: a cognitive semantic analysis of the entry mulher [woman] in type 4 dictionaries Representación femenina en diccionarios: análisis semántico-cognitivo de la entrada femenina en diccionarios de tipo 4 |
title |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
spellingShingle |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 Oliveira, Ana Flávia Souto de Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia |
title_short |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_full |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_fullStr |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_full_unstemmed |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
title_sort |
Representação feminina em dicionários: análise semântico-cognitiva do verbete mulher em dicionários tipo 4 |
author |
Oliveira, Ana Flávia Souto de |
author_facet |
Oliveira, Ana Flávia Souto de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ana Flávia Souto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia |
topic |
Lexicography Woman Cognitive semantics Mujer Semántica cognitiva Lexicografía Mulher Semântica cognitiva Lexicografia |
description |
The present paper aims at analyzing entries of the lexical item mulher [woman] extracted from Type 4 dictionaries recommended by the Brazilian Education Ministry official document PNLD – Dicionários (2012) [Brazilian Textbook Program – Dictionaries]. The main goal is to evaluate female representation in these dictionaries, which are targeted to high school users. Departing from a cognitive-semantic view of meaning, cognitive models and frames evoked by mulher were identified based on occurrences extracted from a corpus and were then compared to the semantic information contained in the entries: senses, usage labeling, examples, and the wording of definitions. The analysis shows that the dictionaries evaluated present a lexical-conceptual network that reproduces stereotypical attributes and conceptualizations that are not in accordance to the social roles and current expectations related to female representation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733 10.20396/cel.v64i00.8658733 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733 |
identifier_str_mv |
10.20396/cel.v64i00.8658733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8658733/31701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2022 Brasil; 2022 Brasil; 2022 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 64 (2022): Publicação Contínua; e022031 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Continous Publication; e022031 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 64 (2022): Publicación continua; e022031 2447-0686 reponame:Cadernos de Estudos Linguísticos instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
collection |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
spublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br |
_version_ |
1800216491946147840 |