The social relevance of Sociolinguistics : the effect of schooling on marking of number

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camacho, Roberto Gomes
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Estudos Linguísticos
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8647219
Resumo: Focusing on data extracted from Iboruna, a corpus collected in the Northwestern region of São Paulo State, this paper aims at showing the social relevance of the sociolinguistic theory based on a study of variable plural marking in non-verbal predicates of a single word (nouns, adjectives and past participles). As the reiteration of marks, this variable phenomenon is largely motivated by formal parallelism, defined as an internal constraint, but it can also be especially accounted for by years of schooling, defined as an external constraint. This result, sharply social in nature, meets the main principles of Sociolinguistics postulated at its emergence fifty years ago, when Labov’s thesis, The Social Stratification of English in New York City, was published.
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spelling The social relevance of Sociolinguistics : the effect of schooling on marking of numberLa importancia social de sociolingüística: el efecto de la escolarización en el marcado del número de: o efeito de escolaridade na marcação de númeroA relevância social da sociolinguística: o efeito de escolaridade na marcação de númeronominal agreementnon-verbal predicateyears of schoolingformal parallelismConcordância nominalPredicativoEscolaridadeParalelismo formalFocusing on data extracted from Iboruna, a corpus collected in the Northwestern region of São Paulo State, this paper aims at showing the social relevance of the sociolinguistic theory based on a study of variable plural marking in non-verbal predicates of a single word (nouns, adjectives and past participles). As the reiteration of marks, this variable phenomenon is largely motivated by formal parallelism, defined as an internal constraint, but it can also be especially accounted for by years of schooling, defined as an external constraint. This result, sharply social in nature, meets the main principles of Sociolinguistics postulated at its emergence fifty years ago, when Labov’s thesis, The Social Stratification of English in New York City, was published.Con el foco centrado en datos extraídos de Iboruna, un córpus recogidos en el noroeste estado de São Paulo, este trabajo pretende mostrar la importancia social de variacionista de investigación sobre la base de un estudio de plural marcado variable en predicativos de un solo componente (sustantivos, adjetivos y participios pasivos). Como repetición, este fenómeno variable se muestra en gran parte motivado por el paralelismo formal, definida con una restricción interna, pero también muestra a explicarse sobre todo por el nivel de la educación, definida como una restricción externo. Esta naturaleza claramente social del resultado, converge con los principales principios postulados por sociolingüística en su aspecto de hace 50 años, cuando era tesis de Labov publicaron la estratificación Social del inglés en la ciudad de Nueva York.Com o foco centrado em dados extraídos do Iboruna, um córpus coletado na região noroeste do Estado de São Paulo, este trabalho pretende mostrar a relevância social da pesquisa variacionista com base num estudo da marcação variável de plural em predicativos de um único componente (substantivos, adjetivos e particípios passivos). Como reiteração de marcas, esse fenômeno variável se mostra em grande parte motivado por paralelismo formal, definido como uma restrição interna, mas se mostra também passível de ser explicado especialmente por grau de escolaridade, definido como uma restrição externa. Esse resultado, de natureza nitidamente social, converge com os principais princípios postulados pela Sociolinguística em seu surgimento 50 anos atrás, quando foi publicada a tese de Labov The Social Stratification of English in New York City.Universidade Estadual de Campinas2016-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoInvestigación empíricainfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/864721910.20396/cel.v58i3.8647219Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 58 n. 3 (2016): 50 Anos de Social Stratification of English in New York City; 461-479Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 58 No. 3 (2016): 50 Anos de Social Stratification of English in New York City; 461-479Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 58 Núm. 3 (2016): 50 Anos de Social Stratification of English in New York City; 461-4792447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8647219/15086https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8647219/19895Brazil; 2018Brasil 2018Brasil; 2018Copyright (c) 2016 Cadernos de Estudos Lingüísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCamacho, Roberto Gomes2020-07-24T21:43:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647219Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2022-11-08T14:23:52.772460Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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