Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giulia Brandão
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: De Tilio, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Pagu (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819
Resumo: The Brazilian Princess School is an institution that promotes activities only for girls, and is focused on their personal, social and moral development. The objective of this study was to understand the effects of meanings about femininity promoted on the Princess School website. Some discursive sequences analyzed using Michel Pêcheux’s discourse analysis highlighted discursive regularities that emphasize a traditionalist and conservative morality for girls and reaffirm their compassion, submission, and an inequality between genders.
id UNICAMP-14_78a8bf79b5d5cf96a7c179c2135df879
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673819
network_acronym_str UNICAMP-14
network_name_str Cadernos Pagu (Online)
repository_id_str
spelling Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideologyFeminilidade no site Escola de Princesas – análise do discurso do gênero como ideologiaFeminilidade no site Escola de Princesas – análise do discurso do gênero como ideologiaGêneroSexualidadeMulheresSexismoIdeologiaGenderSexualityWomenSexismIdeologyGêneroSexualidadeMulheresSexismoIdeologiaThe Brazilian Princess School is an institution that promotes activities only for girls, and is focused on their personal, social and moral development. The objective of this study was to understand the effects of meanings about femininity promoted on the Princess School website. Some discursive sequences analyzed using Michel Pêcheux’s discourse analysis highlighted discursive regularities that emphasize a traditionalist and conservative morality for girls and reaffirm their compassion, submission, and an inequality between genders.A Escola de Princesas é uma instituição que promove atividades unicamente para meninas visando ao seu desenvolvimento pessoal, social e moral. O objetivo deste estudo foi compreender os efeitos de sentidos sobre feminilidade no site da Escola de Princesas. Foram estabelecidas algumas sequências discursivas, analisadas a partir da análise do discurso pêcheuxtiana, que destacaram regularidades discursivas que enfatizam uma moralidade tradicionalista e conservadora para as meninas e que reiteram sua compassividade, submissão e a desigualdade de/entre os gêneros.A Escola de Princesas é uma instituição que promove atividades unicamente para meninas visando ao seu desenvolvimento pessoal, social e moral. O objetivo deste estudo foi compreender os efeitos de sentidos sobre feminilidade no site da Escola de Princesas. Foram estabelecidas algumas sequências discursivas, analisadas a partir da análise do discurso pêcheuxtiana, que destacaram regularidades discursivas que enfatizam uma moralidade tradicionalista e conservadora para as meninas e que reiteram sua compassividade, submissão e a desigualdade de/entre os gêneros.Universidade Estadual de Campinas2023-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819Cadernos Pagu; n. 67 (2023); e236715Cadernos Pagu; No. 67 (2023); e236715Cadernos Pagu; Núm. 67 (2023); e2367151809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819/32094https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819/32104Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Cadernos Paguhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiulia BrandãoDe Tilio, Rafael2023-06-23T18:43:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673819Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2023-06-23T18:43:07Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
Feminilidade no site Escola de Princesas – análise do discurso do gênero como ideologia
Feminilidade no site Escola de Princesas – análise do discurso do gênero como ideologia
title Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
spellingShingle Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
Giulia Brandão
Gênero
Sexualidade
Mulheres
Sexismo
Ideologia
Gender
Sexuality
Women
Sexism
Ideology
Gênero
Sexualidade
Mulheres
Sexismo
Ideologia
title_short Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
title_full Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
title_fullStr Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
title_full_unstemmed Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
title_sort Femininity on the brazilian Princess School website – analysis of gender discourse as ideology
author Giulia Brandão
author_facet Giulia Brandão
De Tilio, Rafael
author_role author
author2 De Tilio, Rafael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giulia Brandão
De Tilio, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Sexualidade
Mulheres
Sexismo
Ideologia
Gender
Sexuality
Women
Sexism
Ideology
Gênero
Sexualidade
Mulheres
Sexismo
Ideologia
topic Gênero
Sexualidade
Mulheres
Sexismo
Ideologia
Gender
Sexuality
Women
Sexism
Ideology
Gênero
Sexualidade
Mulheres
Sexismo
Ideologia
description The Brazilian Princess School is an institution that promotes activities only for girls, and is focused on their personal, social and moral development. The objective of this study was to understand the effects of meanings about femininity promoted on the Princess School website. Some discursive sequences analyzed using Michel Pêcheux’s discourse analysis highlighted discursive regularities that emphasize a traditionalist and conservative morality for girls and reaffirm their compassion, submission, and an inequality between genders.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819/32094
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673819/32104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos Pagu
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos Pagu
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Pagu; n. 67 (2023); e236715
Cadernos Pagu; No. 67 (2023); e236715
Cadernos Pagu; Núm. 67 (2023); e236715
1809-4449
reponame:Cadernos Pagu (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos Pagu (Online)
collection Cadernos Pagu (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br
_version_ 1800216607308382208