Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Pagu (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391 |
Resumo: | The objective of the article is to contribute to a history of audiovisual production in Brazil based on the experience of chacretes, who were dancers on the television program "Chacrinha" in the 1970s. The text reflects on recurrent gender and sexuality issues in the market strategies adopted by TV producers. To qualify the technical-scientific narratives used to attract audiences, the affective connections created by the chacretes with their viewers is also highlighted, particularly with the "housewives"who were the"target audience" of the programs recorded before live audiences. |
id |
UNICAMP-14_938456677bf81ca9dbad000f111b1fd1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656391 |
network_acronym_str |
UNICAMP-14 |
network_name_str |
Cadernos Pagu (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audienceDançarinas no “circuito integrado” televisivo: problemas de gênero e sexualidade na busca pela audiênciaTelevisionMass communicationAudienceTalk showsChacrinha.TelevisãoComunicação de massaAudiênciaProgramas de auditórioChacrinha.The objective of the article is to contribute to a history of audiovisual production in Brazil based on the experience of chacretes, who were dancers on the television program "Chacrinha" in the 1970s. The text reflects on recurrent gender and sexuality issues in the market strategies adopted by TV producers. To qualify the technical-scientific narratives used to attract audiences, the affective connections created by the chacretes with their viewers is also highlighted, particularly with the "housewives"who were the"target audience" of the programs recorded before live audiences.O objetivo deste artigo é contribuir para uma história do audiovisual no Brasil a partir da experiência das chacretes, dançarinas que acompanhavam Chacrinha, nos anos 1970, no programa de televisão que apresentava. Busca-se refletir sobre as questões de gênero e sexualidade recorrentes nas estratégias de mercado adotadas pelos produtores de TV. A fim de matizar tais narrativas técnico-científicas de busca pela audiência, a proposta é realçar também as conexões afetivas tecidas pelas chacretes com seus telespectadores, particularmente com as "mulheres donas de casa", "público-alvo" dos programas de auditório.Universidade Estadual de Campinas2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391Cadernos Pagu; n. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514Cadernos Pagu; No. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514Cadernos Pagu; Núm. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e1955141809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391/21182Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Cadernos Paguinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Raphael Bispo dos2020-01-21T16:58:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656391Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:00.774927Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience Dançarinas no “circuito integrado” televisivo: problemas de gênero e sexualidade na busca pela audiência |
title |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience |
spellingShingle |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience Santos, Raphael Bispo dos Television Mass communication Audience Talk shows Chacrinha. Televisão Comunicação de massa Audiência Programas de auditório Chacrinha. |
title_short |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience |
title_full |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience |
title_fullStr |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience |
title_full_unstemmed |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience |
title_sort |
Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience |
author |
Santos, Raphael Bispo dos |
author_facet |
Santos, Raphael Bispo dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Raphael Bispo dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Television Mass communication Audience Talk shows Chacrinha. Televisão Comunicação de massa Audiência Programas de auditório Chacrinha. |
topic |
Television Mass communication Audience Talk shows Chacrinha. Televisão Comunicação de massa Audiência Programas de auditório Chacrinha. |
description |
The objective of the article is to contribute to a history of audiovisual production in Brazil based on the experience of chacretes, who were dancers on the television program "Chacrinha" in the 1970s. The text reflects on recurrent gender and sexuality issues in the market strategies adopted by TV producers. To qualify the technical-scientific narratives used to attract audiences, the affective connections created by the chacretes with their viewers is also highlighted, particularly with the "housewives"who were the"target audience" of the programs recorded before live audiences. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391/21182 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cadernos Pagu info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cadernos Pagu |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Pagu; n. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514 Cadernos Pagu; No. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514 Cadernos Pagu; Núm. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514 1809-4449 reponame:Cadernos Pagu (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos Pagu (Online) |
collection |
Cadernos Pagu (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br |
_version_ |
1800216611314991104 |