Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Raphael Bispo dos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Pagu (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391
Resumo: The objective of the article is to contribute to a history of audiovisual production in Brazil based on the experience of chacretes, who were dancers on the television program "Chacrinha" in the 1970s. The text reflects on recurrent gender and sexuality issues in the market strategies adopted by TV producers. To qualify the technical-scientific narratives used to attract audiences, the affective connections created by the chacretes with their viewers is also highlighted, particularly with the "housewives"who were the"target audience" of the programs recorded before live audiences.
id UNICAMP-14_938456677bf81ca9dbad000f111b1fd1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656391
network_acronym_str UNICAMP-14
network_name_str Cadernos Pagu (Online)
repository_id_str
spelling Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audienceDançarinas no “circuito integrado” televisivo: problemas de gênero e sexualidade na busca pela audiênciaTelevisionMass communicationAudienceTalk showsChacrinha.TelevisãoComunicação de massaAudiênciaProgramas de auditórioChacrinha.The objective of the article is to contribute to a history of audiovisual production in Brazil based on the experience of chacretes, who were dancers on the television program "Chacrinha" in the 1970s. The text reflects on recurrent gender and sexuality issues in the market strategies adopted by TV producers. To qualify the technical-scientific narratives used to attract audiences, the affective connections created by the chacretes with their viewers is also highlighted, particularly with the "housewives"who were the"target audience" of the programs recorded before live audiences.O objetivo deste artigo é contribuir para uma história do audiovisual no Brasil a partir da experiência das chacretes, dançarinas que acompanhavam Chacrinha, nos anos 1970, no programa de televisão que apresentava. Busca-se refletir sobre as questões de gênero e sexualidade recorrentes nas estratégias de mercado adotadas pelos produtores de TV. A fim de matizar tais narrativas técnico-científicas de busca pela audiência, a proposta é realçar também as conexões afetivas tecidas pelas chacretes com seus telespectadores, particularmente com as "mulheres donas de casa", "público-alvo" dos programas de auditório.Universidade Estadual de Campinas2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391Cadernos Pagu; n. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514Cadernos Pagu; No. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514Cadernos Pagu; Núm. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e1955141809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391/21182Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Cadernos Paguinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Raphael Bispo dos2020-01-21T16:58:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656391Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:00.774927Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
Dançarinas no “circuito integrado” televisivo: problemas de gênero e sexualidade na busca pela audiência
title Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
spellingShingle Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
Santos, Raphael Bispo dos
Television
Mass communication
Audience
Talk shows
Chacrinha.
Televisão
Comunicação de massa
Audiência
Programas de auditório
Chacrinha.
title_short Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
title_full Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
title_fullStr Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
title_full_unstemmed Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
title_sort Dancers in the “integrated circuit” of television: gender and sexuality troubles in the search for audience
author Santos, Raphael Bispo dos
author_facet Santos, Raphael Bispo dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Raphael Bispo dos
dc.subject.por.fl_str_mv Television
Mass communication
Audience
Talk shows
Chacrinha.
Televisão
Comunicação de massa
Audiência
Programas de auditório
Chacrinha.
topic Television
Mass communication
Audience
Talk shows
Chacrinha.
Televisão
Comunicação de massa
Audiência
Programas de auditório
Chacrinha.
description The objective of the article is to contribute to a history of audiovisual production in Brazil based on the experience of chacretes, who were dancers on the television program "Chacrinha" in the 1970s. The text reflects on recurrent gender and sexuality issues in the market strategies adopted by TV producers. To qualify the technical-scientific narratives used to attract audiences, the affective connections created by the chacretes with their viewers is also highlighted, particularly with the "housewives"who were the"target audience" of the programs recorded before live audiences.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8656391/21182
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos Pagu
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos Pagu
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Pagu; n. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514
Cadernos Pagu; No. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514
Cadernos Pagu; Núm. 55 (2019): Dossiê: Prisões em etnografias: Perspectivas de Gênero; e195514
1809-4449
reponame:Cadernos Pagu (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos Pagu (Online)
collection Cadernos Pagu (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br
_version_ 1800216611314991104