Between Thinking and Acting Fichte’s Deduction of the Concept of Right

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramsauer, Laurenz
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Manuscrito (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/article/view/8674115
Resumo: Fichte’s ambitious project in the Foundations of Natural Right is to provide an a priori deduction of the concept of right independently from morality. So far, interpretations of Fichte’s deduction of the concept of right have persistently fallen into one of two rough categories: either they (re)interpret the normative necessity of right in terms of moral or quasi-moral normativity or they interpret right’s normative necessity in terms of hypothetical imperatives. However, each of these interpretations faces significant exegetical difficulties. By contrast, I argue that we can understand the normative necessity of right in terms of conceptual necessity. On this view, right does not tell us what ought to be done, but instead tells us what we are doing and have done. Not only does this provide for a promising philosophical account of the non-moral normativity of right, but also provides a compelling reading of Fichte’s text in both the deduction of the concept of right in the Foundations of Natural Right as well as his discussion of the application of the concept of right and coercion.
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By contrast, I argue that we can understand the normative necessity of right in terms of conceptual necessity. On this view, right does not tell us what ought to be done, but instead tells us what we are doing and have done. Not only does this provide for a promising philosophical account of the non-moral normativity of right, but also provides a compelling reading of Fichte’s text in both the deduction of the concept of right in the Foundations of Natural Right as well as his discussion of the application of the concept of right and coercion.El ambicioso proyecto de Fichte en la Fundamentación del derecho natural es proporcionar una deducción a priori del concepto de derecho independientemente de la moral. Hasta ahora, las interpretaciones de la deducción de Fichte del concepto de derecho han caído persistentemente en una de dos categorías generales: o bien (re)interpretan la necesidad normativa del derecho en términos de normatividad moral o cuasi-moral, o bien interpretan la necesidad normativa del derecho en términos de imperativos hipotéticos. Sin embargo, cada una de estas interpretaciones se enfrenta a importantes dificultades exegéticas. Por el contrario, yo sostengo que podemos entender la necesidad normativa del derecho en términos de necesidad conceptual. Desde este punto de vista, el derecho no nos dice lo que debe hacerse, sino lo que estamos haciendo y hemos hecho. Esto no sólo proporciona una explicación filosófica prometedora de la normatividad no moral del derecho, sino que también proporciona una lectura convincente del texto de Fichte tanto en la deducción del concepto de derecho en los Fundamentos del Derecho Natural como en su discusión de la aplicación del concepto de derecho y coerción.O ambicioso projeto de Fichte na Fundamentação do direito natural é fornecer uma dedução a priori do conceito de direito independentemente da moralidade. Até o momento, as interpretações da dedução de Fichte do conceito de direito têm se enquadrado persistentemente em uma de duas categorias aproximadas: ou elas (re)interpretam a necessidade normativa do direito em termos de normatividade moral ou quase moral ou interpretam a necessidade normativa do direito em termos de imperativos hipotéticos. No entanto, cada uma dessas interpretações enfrenta dificuldades exegéticas significativas. Por outro lado, defendo que podemos entender a necessidade normativa do direito em termos de necessidade conceitual. Nessa visão, o direito não nos diz o que deve ser feito, mas, em vez disso, nos diz o que estamos fazendo e fizemos. Isso não apenas fornece uma descrição filosófica promissora da normatividade não moral do direito, mas também fornece uma leitura convincente do texto de Fichte tanto na dedução do conceito de direito nos Fundamentos do Direito Natural quanto em sua discussão sobre a aplicação do conceito de direito e coerção.Universidade Estadual de Campinas2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/article/view/8674115Manuscrito: Revista Internacional de Filosofia; v. 46 n. 2 (2023): Apr./Jun; 156-197Manuscrito: International Journal of Philosophy; Vol. 46 No. 2 (2023): Apr./Jun; 156-197Manuscrito: Revista Internacional de Filosofía; Vol. 46 Núm. 2 (2023): Apr./Jun; 156-1972317-630Xreponame:Manuscrito (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/article/view/8674115/32306Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Manuscrito: Revista Internacional de Filosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamsauer, Laurenz2023-07-28T19:54:31Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8674115Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscritoPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/oaimwrigley@cle.unicamp.br|| dascal@spinoza.tau.ac.il||publicacoes@cle.unicamp.br2317-630X0100-6045opendoar:2023-07-28T19:54:31Manuscrito (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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