Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tonezzi , José
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271
Resumo: Considering that the performing artist’s creative act seeks to make another being present through their personal memory and the evocation of living experiences and feelings, this article reflects on the direct and objective relation of the actor’s creative work with life. Accordingly, we address here manifestations that intend presentification more than representation, a practice that arose later, but which is associated with Vygotsky’s writings on the art of acting. Thus, we seek to consider the term perezhivanie as a manifestation in a hybrid zone of intersection of life with artistic creation and as a consequence (or source) of the art exercised by the one that is now called actor-performer.
id UNICAMP-18_048a922977785e613e0bb1e426e58b02
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675271
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performerVigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer Vigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer PerejivaniePerformancePsychologyActor-performerPerejivaniePerformancePsicologiaAtor-performerPerejivaniePerformancePsicologiaAtor-performerConsidering that the performing artist’s creative act seeks to make another being present through their personal memory and the evocation of living experiences and feelings, this article reflects on the direct and objective relation of the actor’s creative work with life. Accordingly, we address here manifestations that intend presentification more than representation, a practice that arose later, but which is associated with Vygotsky’s writings on the art of acting. Thus, we seek to consider the term perezhivanie as a manifestation in a hybrid zone of intersection of life with artistic creation and as a consequence (or source) of the art exercised by the one that is now called actor-performer.Considerando que o ato criativo do artista da cena visa tornar presente um outro ser por meio de sua memória pessoal e da evocação de experiências e sentimentos vivos, este artigo reflete sobre a relação direta e objetiva do trabalho criativo do ator com a vida. Nesse sentido, aborda-se aqui manifestações que pretendam mais a presentificação do que a representação, uma prática surgida posteriormente, mas que se vincula aos escritos de Vigotski sobre a arte de atuar. Nesse sentido, busca-se pensar o termo perejivanie como manifestação em zona híbrida de intersecção da vida com a criação artística e como consequência (ou fonte) da arte exercida por aquele que hoje se denomina ator-performer.Considerando que o ato criativo do artista da cena visa tornar presente um outro ser por meio de sua memória pessoal e da evocação de experiências e sentimentos vivos, este artigo reflete sobre a relação direta e objetiva do trabalho criativo do ator com a vida. Nesse sentido, aborda-se aqui manifestações que pretendam mais a presentificação do que a representação, uma prática surgida posteriormente, mas que se vincula aos escritos de Vigotski sobre a arte de atuar. Nesse sentido, busca-se pensar o termo perejivanie como manifestação em zona híbrida de intersecção da vida com a criação artística e como consequência (ou fonte) da arte exercida por aquele que hoje se denomina ator-performer.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed07202100831980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33080https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33081Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTonezzi , José2023-12-14T13:17:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675271Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-14T13:17:04Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
Vigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer
Vigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer
title Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
spellingShingle Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
Tonezzi , José
Perejivanie
Performance
Psychology
Actor-performer
Perejivanie
Performance
Psicologia
Ator-performer
Perejivanie
Performance
Psicologia
Ator-performer
title_short Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
title_full Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
title_fullStr Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
title_full_unstemmed Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
title_sort Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
author Tonezzi , José
author_facet Tonezzi , José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tonezzi , José
dc.subject.por.fl_str_mv Perejivanie
Performance
Psychology
Actor-performer
Perejivanie
Performance
Psicologia
Ator-performer
Perejivanie
Performance
Psicologia
Ator-performer
topic Perejivanie
Performance
Psychology
Actor-performer
Perejivanie
Performance
Psicologia
Ator-performer
Perejivanie
Performance
Psicologia
Ator-performer
description Considering that the performing artist’s creative act seeks to make another being present through their personal memory and the evocation of living experiences and feelings, this article reflects on the direct and objective relation of the actor’s creative work with life. Accordingly, we address here manifestations that intend presentification more than representation, a practice that arose later, but which is associated with Vygotsky’s writings on the art of acting. Thus, we seek to consider the term perezhivanie as a manifestation in a hybrid zone of intersection of life with artistic creation and as a consequence (or source) of the art exercised by the one that is now called actor-performer.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33080
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33081
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190478118912