Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271 |
Resumo: | Considering that the performing artist’s creative act seeks to make another being present through their personal memory and the evocation of living experiences and feelings, this article reflects on the direct and objective relation of the actor’s creative work with life. Accordingly, we address here manifestations that intend presentification more than representation, a practice that arose later, but which is associated with Vygotsky’s writings on the art of acting. Thus, we seek to consider the term perezhivanie as a manifestation in a hybrid zone of intersection of life with artistic creation and as a consequence (or source) of the art exercised by the one that is now called actor-performer. |
id |
UNICAMP-18_048a922977785e613e0bb1e426e58b02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675271 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performerVigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer Vigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer PerejivaniePerformancePsychologyActor-performerPerejivaniePerformancePsicologiaAtor-performerPerejivaniePerformancePsicologiaAtor-performerConsidering that the performing artist’s creative act seeks to make another being present through their personal memory and the evocation of living experiences and feelings, this article reflects on the direct and objective relation of the actor’s creative work with life. Accordingly, we address here manifestations that intend presentification more than representation, a practice that arose later, but which is associated with Vygotsky’s writings on the art of acting. Thus, we seek to consider the term perezhivanie as a manifestation in a hybrid zone of intersection of life with artistic creation and as a consequence (or source) of the art exercised by the one that is now called actor-performer.Considerando que o ato criativo do artista da cena visa tornar presente um outro ser por meio de sua memória pessoal e da evocação de experiências e sentimentos vivos, este artigo reflete sobre a relação direta e objetiva do trabalho criativo do ator com a vida. Nesse sentido, aborda-se aqui manifestações que pretendam mais a presentificação do que a representação, uma prática surgida posteriormente, mas que se vincula aos escritos de Vigotski sobre a arte de atuar. Nesse sentido, busca-se pensar o termo perejivanie como manifestação em zona híbrida de intersecção da vida com a criação artística e como consequência (ou fonte) da arte exercida por aquele que hoje se denomina ator-performer.Considerando que o ato criativo do artista da cena visa tornar presente um outro ser por meio de sua memória pessoal e da evocação de experiências e sentimentos vivos, este artigo reflete sobre a relação direta e objetiva do trabalho criativo do ator com a vida. Nesse sentido, aborda-se aqui manifestações que pretendam mais a presentificação do que a representação, uma prática surgida posteriormente, mas que se vincula aos escritos de Vigotski sobre a arte de atuar. Nesse sentido, busca-se pensar o termo perejivanie como manifestação em zona híbrida de intersecção da vida com a criação artística e como consequência (ou fonte) da arte exercida por aquele que hoje se denomina ator-performer.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed07202100831980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33080https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33081Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTonezzi , José2023-12-14T13:17:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675271Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-14T13:17:04Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer Vigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer Vigotski e a arte do ator: por uma psicologia do ator-performer |
title |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer |
spellingShingle |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer Tonezzi , José Perejivanie Performance Psychology Actor-performer Perejivanie Performance Psicologia Ator-performer Perejivanie Performance Psicologia Ator-performer |
title_short |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer |
title_full |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer |
title_fullStr |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer |
title_full_unstemmed |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer |
title_sort |
Vygotsky and the actor’s art: for a psychology of the actor-performer |
author |
Tonezzi , José |
author_facet |
Tonezzi , José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tonezzi , José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perejivanie Performance Psychology Actor-performer Perejivanie Performance Psicologia Ator-performer Perejivanie Performance Psicologia Ator-performer |
topic |
Perejivanie Performance Psychology Actor-performer Perejivanie Performance Psicologia Ator-performer Perejivanie Performance Psicologia Ator-performer |
description |
Considering that the performing artist’s creative act seeks to make another being present through their personal memory and the evocation of living experiences and feelings, this article reflects on the direct and objective relation of the actor’s creative work with life. Accordingly, we address here manifestations that intend presentification more than representation, a practice that arose later, but which is associated with Vygotsky’s writings on the art of acting. Thus, we seek to consider the term perezhivanie as a manifestation in a hybrid zone of intersection of life with artistic creation and as a consequence (or source) of the art exercised by the one that is now called actor-performer. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33080 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675271/33081 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0720210083 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190478118912 |