The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magiolino, Lavínia Lopes Salomão
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Daniele Nunes Henrique, Smolka, Ana Luiza Bustamante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261
Resumo: The article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education.
id UNICAMP-18_a594cf4a832c92fbcb4e444f3b224cf2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675261
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanieEl trabajo creativo como experiencia duplicada del actor en sí mismo y en el personaje: la perejivanie (est)éticaO trabalho criador como vivência duplicada do ator em si e na personagem: a perejivanie (est)éticaPerejivanieEmociónImaginaciónTeatroCreaciónPerejivanieEmoçãoImaginaçãoTeatroCriaçãoPerejivanieEmotionImaginationTheatreCreationThe article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education.El artículo profundiza en la relación entre la emoción y la imaginación (vínculo emocional) en la experiencia duplicada del actor en el trabajo creativo artístico. Partiendo del concepto de perejivanie de Vygotski, Stanislavski y Vakhtangov, nos centramos en el trabajo empírico realizado con una compañía teatral que articula la crítica social a las experiencias personales de los actores, a través de registros de vídeo y diarios de campo, así como de autoconfrontaciones. Analizando el proceso creativo destacamos que: el sentimiento vivenciado, sentido-pensado en imágenes por la actriz, afecta a su subjetividad y a la construcción del personaje; el revivir de la actriz es el fundamento de la creación - ámbito en el que la ética y la estética se (con)funden en la perejivanie (est)ética. Estos elementos son importantes para entender la experiencia artística y la educación estética.O artigo aprofunda a relação entre emoção e imaginação (enlace emocional) na vivência duplicada do ator no trabalho artístico criador. Com base no conceito de perejivanie em Vigotski, Stanislavski e Vakhtangov, enfoca-se o trabalho empírico realizado com uma companhia teatral que articula crítica social às experiências pessoais dos atores, por meio de registros em vídeo e diário de campo, bem como de autoconfrontações. Analisando o processo criador, ressalta-se que: o sentimento vivenciado, sentido-pensado em imagens pela atriz, afeta sua subjetividade e a construção da personagem; a revivência da atriz é alicerce para a criação - esfera em que ética e estética se (con)fundem na perejivanie (est)ética. Tais elementos são importantes à compreensão da experiência artística e à educação estética.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed01202101051980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33048https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33049Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagiolino, Lavínia Lopes SalomãoSilva, Daniele Nunes HenriqueSmolka, Ana Luiza Bustamante2023-12-20T11:07:00Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675261Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-20T11:07Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
El trabajo creativo como experiencia duplicada del actor en sí mismo y en el personaje: la perejivanie (est)ética
O trabalho criador como vivência duplicada do ator em si e na personagem: a perejivanie (est)ética
title The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
spellingShingle The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
Magiolino, Lavínia Lopes Salomão
Perejivanie
Emoción
Imaginación
Teatro
Creación
Perejivanie
Emoção
Imaginação
Teatro
Criação
Perejivanie
Emotion
Imagination
Theatre
Creation
title_short The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
title_full The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
title_fullStr The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
title_full_unstemmed The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
title_sort The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
author Magiolino, Lavínia Lopes Salomão
author_facet Magiolino, Lavínia Lopes Salomão
Silva, Daniele Nunes Henrique
Smolka, Ana Luiza Bustamante
author_role author
author2 Silva, Daniele Nunes Henrique
Smolka, Ana Luiza Bustamante
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magiolino, Lavínia Lopes Salomão
Silva, Daniele Nunes Henrique
Smolka, Ana Luiza Bustamante
dc.subject.por.fl_str_mv Perejivanie
Emoción
Imaginación
Teatro
Creación
Perejivanie
Emoção
Imaginação
Teatro
Criação
Perejivanie
Emotion
Imagination
Theatre
Creation
topic Perejivanie
Emoción
Imaginación
Teatro
Creación
Perejivanie
Emoção
Imaginação
Teatro
Criação
Perejivanie
Emotion
Imagination
Theatre
Creation
description The article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33048
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33049
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190462390272