The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261 |
Resumo: | The article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education. |
id |
UNICAMP-18_a594cf4a832c92fbcb4e444f3b224cf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675261 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanieEl trabajo creativo como experiencia duplicada del actor en sí mismo y en el personaje: la perejivanie (est)éticaO trabalho criador como vivência duplicada do ator em si e na personagem: a perejivanie (est)éticaPerejivanieEmociónImaginaciónTeatroCreaciónPerejivanieEmoçãoImaginaçãoTeatroCriaçãoPerejivanieEmotionImaginationTheatreCreationThe article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education.El artículo profundiza en la relación entre la emoción y la imaginación (vínculo emocional) en la experiencia duplicada del actor en el trabajo creativo artístico. Partiendo del concepto de perejivanie de Vygotski, Stanislavski y Vakhtangov, nos centramos en el trabajo empírico realizado con una compañía teatral que articula la crítica social a las experiencias personales de los actores, a través de registros de vídeo y diarios de campo, así como de autoconfrontaciones. Analizando el proceso creativo destacamos que: el sentimiento vivenciado, sentido-pensado en imágenes por la actriz, afecta a su subjetividad y a la construcción del personaje; el revivir de la actriz es el fundamento de la creación - ámbito en el que la ética y la estética se (con)funden en la perejivanie (est)ética. Estos elementos son importantes para entender la experiencia artística y la educación estética.O artigo aprofunda a relação entre emoção e imaginação (enlace emocional) na vivência duplicada do ator no trabalho artístico criador. Com base no conceito de perejivanie em Vigotski, Stanislavski e Vakhtangov, enfoca-se o trabalho empírico realizado com uma companhia teatral que articula crítica social às experiências pessoais dos atores, por meio de registros em vídeo e diário de campo, bem como de autoconfrontações. Analisando o processo criador, ressalta-se que: o sentimento vivenciado, sentido-pensado em imagens pela atriz, afeta sua subjetividade e a construção da personagem; a revivência da atriz é alicerce para a criação - esfera em que ética e estética se (con)fundem na perejivanie (est)ética. Tais elementos são importantes à compreensão da experiência artística e à educação estética.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed01202101051980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33048https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33049Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagiolino, Lavínia Lopes SalomãoSilva, Daniele Nunes HenriqueSmolka, Ana Luiza Bustamante2023-12-20T11:07:00Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675261Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-20T11:07Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie El trabajo creativo como experiencia duplicada del actor en sí mismo y en el personaje: la perejivanie (est)ética O trabalho criador como vivência duplicada do ator em si e na personagem: a perejivanie (est)ética |
title |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie |
spellingShingle |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie Magiolino, Lavínia Lopes Salomão Perejivanie Emoción Imaginación Teatro Creación Perejivanie Emoção Imaginação Teatro Criação Perejivanie Emotion Imagination Theatre Creation |
title_short |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie |
title_full |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie |
title_fullStr |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie |
title_full_unstemmed |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie |
title_sort |
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie |
author |
Magiolino, Lavínia Lopes Salomão |
author_facet |
Magiolino, Lavínia Lopes Salomão Silva, Daniele Nunes Henrique Smolka, Ana Luiza Bustamante |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Daniele Nunes Henrique Smolka, Ana Luiza Bustamante |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magiolino, Lavínia Lopes Salomão Silva, Daniele Nunes Henrique Smolka, Ana Luiza Bustamante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perejivanie Emoción Imaginación Teatro Creación Perejivanie Emoção Imaginação Teatro Criação Perejivanie Emotion Imagination Theatre Creation |
topic |
Perejivanie Emoción Imaginación Teatro Creación Perejivanie Emoção Imaginação Teatro Criação Perejivanie Emotion Imagination Theatre Creation |
description |
The article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33048 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261/33049 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0120210105 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190462390272 |