The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Priscila Nascimento
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Moschkovich, Diego
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274
Resumo: The paper examines the occurrences of the perezhivanie concept in Vygotsky’s texts about art, particularly the essay on Hamlet, written in 1915, The Psychology of Art, written in 1925, and the book chapter Aesthetic Education, published in Educational Psychology in 1926. Then, the paper focuses on the text "On the problem of the psychology of the actor's creative work," aiming to understand how Vygotsky critically analyses the ideas of Denis Diderot and Konstantin Stanislavsky to propose his original outlook on the psychology of the actor's scenic perezhivanie. The paper seeks to contextualize the 1932 text in Vygotsky's framework of interests that articulate theatrical art and the study of emotions against the background of previous writings.
id UNICAMP-18_168efcb3b2fa67ffe3b98a24b537464e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675274
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology A questão das emoções e da vivência estética: o diálogo entre Vigotski e Stanislávski em torno da psicologia do atorA questão das emoções e da vivência estética: o diálogo entre Vigotski e Stanislávski em torno da psicologia do atorPerezhivanieTheaterPsychology of artEmotionsVivênciaTeatroPsicologia da arteEmoçõesVivênciaTeatroPsicologia da arteEmoçõesThe paper examines the occurrences of the perezhivanie concept in Vygotsky’s texts about art, particularly the essay on Hamlet, written in 1915, The Psychology of Art, written in 1925, and the book chapter Aesthetic Education, published in Educational Psychology in 1926. Then, the paper focuses on the text "On the problem of the psychology of the actor's creative work," aiming to understand how Vygotsky critically analyses the ideas of Denis Diderot and Konstantin Stanislavsky to propose his original outlook on the psychology of the actor's scenic perezhivanie. The paper seeks to contextualize the 1932 text in Vygotsky's framework of interests that articulate theatrical art and the study of emotions against the background of previous writings.O artigo objetiva examinar as ocorrências do conceito de vivência em textos vigotskianos sobre arte, particularmente o ensaio sobre Hamlet, de 1915; o livro Psicologia da arte, de 1925; e o capítulo “Educação Estética”, publicado em Psicologia pedagógica, de 1926. Em seguida, o artigo se debruça sobre o texto “A psicologia do trabalho criativo pelo ator”, buscando compreender como nele Vigotski analisa criticamente as ideias de Denis Diderot e Konstantin Stanislávski para propor uma visada original sobre a psicologia da vivência cênica do ator. Visto sob o pano de fundo de escritos anteriores, o artigo pretende contextualizar o texto de 1932 dentro do quadro de interesses de Vigotski, que articula o campo da arte teatral e o estudo das emoções.O artigo objetiva examinar as ocorrências do conceito de vivência em textos vigotskianos sobre arte, particularmente o ensaio sobre Hamlet, de 1915; o livro Psicologia da arte, de 1925; e o capítulo “Educação Estética”, publicado em Psicologia pedagógica, de 1926. Em seguida, o artigo se debruça sobre o texto “A psicologia do trabalho criativo pelo ator”, buscando compreender como nele Vigotski analisa criticamente as ideias de Denis Diderot e Konstantin Stanislávski para propor uma visada original sobre a psicologia da vivência cênica do ator. Visto sob o pano de fundo de escritos anteriores, o artigo pretende contextualizar o texto de 1932 dentro do quadro de interesses de Vigotski, que articula o campo da arte teatral e o estudo das emoções.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed08202100841980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274/33082https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274/33083Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Priscila NascimentoMoschkovich, Diego2024-01-11T17:34:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675274Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-11T17:34:36Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
A questão das emoções e da vivência estética: o diálogo entre Vigotski e Stanislávski em torno da psicologia do ator
A questão das emoções e da vivência estética: o diálogo entre Vigotski e Stanislávski em torno da psicologia do ator
title The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
spellingShingle The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
Marques, Priscila Nascimento
Perezhivanie
Theater
Psychology of art
Emotions
Vivência
Teatro
Psicologia da arte
Emoções
Vivência
Teatro
Psicologia da arte
Emoções
title_short The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
title_full The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
title_fullStr The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
title_full_unstemmed The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
title_sort The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
author Marques, Priscila Nascimento
author_facet Marques, Priscila Nascimento
Moschkovich, Diego
author_role author
author2 Moschkovich, Diego
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Priscila Nascimento
Moschkovich, Diego
dc.subject.por.fl_str_mv Perezhivanie
Theater
Psychology of art
Emotions
Vivência
Teatro
Psicologia da arte
Emoções
Vivência
Teatro
Psicologia da arte
Emoções
topic Perezhivanie
Theater
Psychology of art
Emotions
Vivência
Teatro
Psicologia da arte
Emoções
Vivência
Teatro
Psicologia da arte
Emoções
description The paper examines the occurrences of the perezhivanie concept in Vygotsky’s texts about art, particularly the essay on Hamlet, written in 1915, The Psychology of Art, written in 1925, and the book chapter Aesthetic Education, published in Educational Psychology in 1926. Then, the paper focuses on the text "On the problem of the psychology of the actor's creative work," aiming to understand how Vygotsky critically analyses the ideas of Denis Diderot and Konstantin Stanislavsky to propose his original outlook on the psychology of the actor's scenic perezhivanie. The paper seeks to contextualize the 1932 text in Vygotsky's framework of interests that articulate theatrical art and the study of emotions against the background of previous writings.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274/33082
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274/33083
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190480216064