The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274 |
Resumo: | The paper examines the occurrences of the perezhivanie concept in Vygotsky’s texts about art, particularly the essay on Hamlet, written in 1915, The Psychology of Art, written in 1925, and the book chapter Aesthetic Education, published in Educational Psychology in 1926. Then, the paper focuses on the text "On the problem of the psychology of the actor's creative work," aiming to understand how Vygotsky critically analyses the ideas of Denis Diderot and Konstantin Stanislavsky to propose his original outlook on the psychology of the actor's scenic perezhivanie. The paper seeks to contextualize the 1932 text in Vygotsky's framework of interests that articulate theatrical art and the study of emotions against the background of previous writings. |
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The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology A questão das emoções e da vivência estética: o diálogo entre Vigotski e Stanislávski em torno da psicologia do atorA questão das emoções e da vivência estética: o diálogo entre Vigotski e Stanislávski em torno da psicologia do atorPerezhivanieTheaterPsychology of artEmotionsVivênciaTeatroPsicologia da arteEmoçõesVivênciaTeatroPsicologia da arteEmoçõesThe paper examines the occurrences of the perezhivanie concept in Vygotsky’s texts about art, particularly the essay on Hamlet, written in 1915, The Psychology of Art, written in 1925, and the book chapter Aesthetic Education, published in Educational Psychology in 1926. Then, the paper focuses on the text "On the problem of the psychology of the actor's creative work," aiming to understand how Vygotsky critically analyses the ideas of Denis Diderot and Konstantin Stanislavsky to propose his original outlook on the psychology of the actor's scenic perezhivanie. The paper seeks to contextualize the 1932 text in Vygotsky's framework of interests that articulate theatrical art and the study of emotions against the background of previous writings.O artigo objetiva examinar as ocorrências do conceito de vivência em textos vigotskianos sobre arte, particularmente o ensaio sobre Hamlet, de 1915; o livro Psicologia da arte, de 1925; e o capítulo “Educação Estética”, publicado em Psicologia pedagógica, de 1926. Em seguida, o artigo se debruça sobre o texto “A psicologia do trabalho criativo pelo ator”, buscando compreender como nele Vigotski analisa criticamente as ideias de Denis Diderot e Konstantin Stanislávski para propor uma visada original sobre a psicologia da vivência cênica do ator. Visto sob o pano de fundo de escritos anteriores, o artigo pretende contextualizar o texto de 1932 dentro do quadro de interesses de Vigotski, que articula o campo da arte teatral e o estudo das emoções.O artigo objetiva examinar as ocorrências do conceito de vivência em textos vigotskianos sobre arte, particularmente o ensaio sobre Hamlet, de 1915; o livro Psicologia da arte, de 1925; e o capítulo “Educação Estética”, publicado em Psicologia pedagógica, de 1926. Em seguida, o artigo se debruça sobre o texto “A psicologia do trabalho criativo pelo ator”, buscando compreender como nele Vigotski analisa criticamente as ideias de Denis Diderot e Konstantin Stanislávski para propor uma visada original sobre a psicologia da vivência cênica do ator. Visto sob o pano de fundo de escritos anteriores, o artigo pretende contextualizar o texto de 1932 dentro do quadro de interesses de Vigotski, que articula o campo da arte teatral e o estudo das emoções.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0820210084Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed08202100841980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274/33082https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274/33083Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Priscila NascimentoMoschkovich, Diego2024-01-11T17:34:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675274Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-11T17:34:36Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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