School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosistolato , Rodrigo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Prado, Ana Pires do, Cerdeira, Diana Gomes da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435
Resumo: This article analyzes data from research with 23 managers of municipal schools in Rio de Janeiro that investigated the relationship between educational bureaucracy and families during their children's enrollment processes. In the in-depth interviews, we mapped managers’ perceptions of students and their families, partly oriented by individual and collective stigmas. We will describe the typology we proposed to interpret this set of stigmas, the application of the typology in the analysis of the interviews, and argue about the bureaucrats’ actions guided by these stigmas. Our results show that the bureaucratic actions tend to reproduce social inequalities of origin and produce new forms of inequality within schools.
id UNICAMP-18_2e489488b361997c0a2359d1dfc03b76
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675435
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their familiesBurocracia escolar e reprodução de estigmas sobre os estudantes e suas famíliasBurocracia escolar e reprodução de estigmas sobre os estudantes e suas famíliasEscolaEstigmaImplementação de políticas educacionaisSistemas educacionaisReprodução de desigualdadesEscolaEstigmaImplementação de políticas educacionaisSistemas educacionaisReprodução de desigualdadesSchoolStigmaEducational policies implementationEducational systemsReproduction of inequalitiesThis article analyzes data from research with 23 managers of municipal schools in Rio de Janeiro that investigated the relationship between educational bureaucracy and families during their children's enrollment processes. In the in-depth interviews, we mapped managers’ perceptions of students and their families, partly oriented by individual and collective stigmas. We will describe the typology we proposed to interpret this set of stigmas, the application of the typology in the analysis of the interviews, and argue about the bureaucrats’ actions guided by these stigmas. Our results show that the bureaucratic actions tend to reproduce social inequalities of origin and produce new forms of inequality within schools.O artigo analisa os dados de uma pesquisa realizada com 23 gestores de escolas municipais do Rio de Janeiro, com o objetivo de investigar a relação da burocracia educacional com as famílias no decorrer dos processos de matrícula dos filhos. Mapearam-se, nas entrevistas em profundidade, as percepções dos gestores com relação aos estudantes e suas famílias, em parte orientadas por estigmas individuais e coletivos. Serão apresentados a tipologia proposta para interpretar esse conjunto de estigmas; a aplicação da tipologia na análise das entrevistas; e os argumentos quanto às ações dos burocratas, motivadas por tais estigmas. Os dados indicam que tais ações tendem a reproduzir desigualdades sociais de origem e a produzir novas formas de desigualdade no interior das escolas.O artigo analisa os dados de uma pesquisa realizada com 23 gestores de escolas municipais do Rio de Janeiro, com o objetivo de investigar a relação da burocracia educacional com as famílias no decorrer dos processos de matrícula dos filhos. Mapearam-se, nas entrevistas em profundidade, as percepções dos gestores com relação aos estudantes e suas famílias, em parte orientadas por estigmas individuais e coletivos. Serão apresentados a tipologia proposta para interpretar esse conjunto de estigmas; a aplicação da tipologia na análise das entrevistas; e os argumentos quanto às ações dos burocratas, motivadas por tais estigmas. Os dados indicam que tais ações tendem a reproduzir desigualdades sociais de origem e a produzir novas formas de desigualdade no interior das escolas.Universidade Estadual de Campinas2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210112Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210112Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202101121980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435/33349https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435/33350Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosistolato , RodrigoPrado, Ana Pires doCerdeira, Diana Gomes da Silva2024-01-08T12:30:28Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675435Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-08T12:30:28Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
Burocracia escolar e reprodução de estigmas sobre os estudantes e suas famílias
Burocracia escolar e reprodução de estigmas sobre os estudantes e suas famílias
title School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
spellingShingle School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
Rosistolato , Rodrigo
Escola
Estigma
Implementação de políticas educacionais
Sistemas educacionais
Reprodução de desigualdades
Escola
Estigma
Implementação de políticas educacionais
Sistemas educacionais
Reprodução de desigualdades
School
Stigma
Educational policies implementation
Educational systems
Reproduction of inequalities
title_short School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
title_full School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
title_fullStr School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
title_full_unstemmed School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
title_sort School bureaucracy and reproduction of stigmas in the students and their families
author Rosistolato , Rodrigo
author_facet Rosistolato , Rodrigo
Prado, Ana Pires do
Cerdeira, Diana Gomes da Silva
author_role author
author2 Prado, Ana Pires do
Cerdeira, Diana Gomes da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosistolato , Rodrigo
Prado, Ana Pires do
Cerdeira, Diana Gomes da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Estigma
Implementação de políticas educacionais
Sistemas educacionais
Reprodução de desigualdades
Escola
Estigma
Implementação de políticas educacionais
Sistemas educacionais
Reprodução de desigualdades
School
Stigma
Educational policies implementation
Educational systems
Reproduction of inequalities
topic Escola
Estigma
Implementação de políticas educacionais
Sistemas educacionais
Reprodução de desigualdades
Escola
Estigma
Implementação de políticas educacionais
Sistemas educacionais
Reprodução de desigualdades
School
Stigma
Educational policies implementation
Educational systems
Reproduction of inequalities
description This article analyzes data from research with 23 managers of municipal schools in Rio de Janeiro that investigated the relationship between educational bureaucracy and families during their children's enrollment processes. In the in-depth interviews, we mapped managers’ perceptions of students and their families, partly oriented by individual and collective stigmas. We will describe the typology we proposed to interpret this set of stigmas, the application of the typology in the analysis of the interviews, and argue about the bureaucrats’ actions guided by these stigmas. Our results show that the bureaucratic actions tend to reproduce social inequalities of origin and produce new forms of inequality within schools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435/33349
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675435/33350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210112
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210112
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210112
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190548373504