Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Geraldo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barbosa, Maria Inês Batista, Rezende Filho, Luiz Augusto Coimbra de Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078
Resumo: This essay reflects on the production of a video resulting of a cinema workshop held with deaf and hearing students of a public high school in Rio de Janeiro. The workshop integrated the project Ouvindo imagens, conducted by Laboratório de Vídeo Educativo of Universidade Federal do Rio de Janeiro (LVE/Nutes/UFRJ), whose objective was to promote the approximation and integration between deaf and listening groups of students through the practice of cinema. Our work highlights the place of existence of linguistic minorities in relation to the school, the cinema, and the social addresses that target this group. With the support of the concept of modes of address, we analyze the development of the workshop, specifically the process of film production. As a result, we identified the experience of the workshop provided powerful forms of relationship between the participants, as evident in the video itself and in the collaborative system of its production, triggered by the social discontent experienced by the students in the school context.
id UNICAMP-18_39ef3e59dc6deac298f964678bf68609
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658078
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop Ouvindo imagens: ensaio sobre uma oficina audiovisual inclusiva de cinema e educaçãoVideo workshopDeafnessModes of addressInclusionCinema and education.Oficina audiovisualSurdezModos de endereçamentoInclusãoCinema e educação.This essay reflects on the production of a video resulting of a cinema workshop held with deaf and hearing students of a public high school in Rio de Janeiro. The workshop integrated the project Ouvindo imagens, conducted by Laboratório de Vídeo Educativo of Universidade Federal do Rio de Janeiro (LVE/Nutes/UFRJ), whose objective was to promote the approximation and integration between deaf and listening groups of students through the practice of cinema. Our work highlights the place of existence of linguistic minorities in relation to the school, the cinema, and the social addresses that target this group. With the support of the concept of modes of address, we analyze the development of the workshop, specifically the process of film production. As a result, we identified the experience of the workshop provided powerful forms of relationship between the participants, as evident in the video itself and in the collaborative system of its production, triggered by the social discontent experienced by the students in the school context.Este ensaio reflete sobre a produção de um vídeo resultante de uma oficina de cinema realizada com estudantes surdos e ouvintes do ensino médio de uma escola pública do Rio de Janeiro. A oficina integrou o projeto Ouvindo imagens, realizado pelo Laboratório de Vídeo Educativo da Universidade Federal do Rio de Janeiro (LVE/Nutes/UFRJ), cujo objetivo era promover a aproximação e a integração entre esses dois grupos de estudantes por meio da prática cinematográfica. Nosso trabalho destaca o lugar de existência das minorias linguísticas em relação à escola, ao cinema e aos endereçamentos sociais que a este grupo são dirigidos. A partir do conceito de modos de endereçamento, analisamos o desenvolvimento da oficina, especificamente o processo de produção do filme. Como resultado, identificamos que a experiência da oficina propiciou formas potentes de relação entre os participantes, como fica evidente no próprio vídeo e no sistema colaborativo da sua produção, acionado pela força de um descontentamento social vivido por eles no contexto escolar.Universidade Estadual de Campinas2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-25Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-25Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-251980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078/21965https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078/21966Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, GeraldoBarbosa, Maria Inês BatistaRezende Filho, Luiz Augusto Coimbra de Rezende2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658078Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
Ouvindo imagens: ensaio sobre uma oficina audiovisual inclusiva de cinema e educação
title Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
spellingShingle Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
Pereira, Geraldo
Video workshop
Deafness
Modes of address
Inclusion
Cinema and education.
Oficina audiovisual
Surdez
Modos de endereçamento
Inclusão
Cinema e educação.
title_short Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
title_full Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
title_fullStr Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
title_full_unstemmed Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
title_sort Listening images: essay on an inclusive cinema and education video workshop
author Pereira, Geraldo
author_facet Pereira, Geraldo
Barbosa, Maria Inês Batista
Rezende Filho, Luiz Augusto Coimbra de Rezende
author_role author
author2 Barbosa, Maria Inês Batista
Rezende Filho, Luiz Augusto Coimbra de Rezende
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Geraldo
Barbosa, Maria Inês Batista
Rezende Filho, Luiz Augusto Coimbra de Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Video workshop
Deafness
Modes of address
Inclusion
Cinema and education.
Oficina audiovisual
Surdez
Modos de endereçamento
Inclusão
Cinema e educação.
topic Video workshop
Deafness
Modes of address
Inclusion
Cinema and education.
Oficina audiovisual
Surdez
Modos de endereçamento
Inclusão
Cinema e educação.
description This essay reflects on the production of a video resulting of a cinema workshop held with deaf and hearing students of a public high school in Rio de Janeiro. The workshop integrated the project Ouvindo imagens, conducted by Laboratório de Vídeo Educativo of Universidade Federal do Rio de Janeiro (LVE/Nutes/UFRJ), whose objective was to promote the approximation and integration between deaf and listening groups of students through the practice of cinema. Our work highlights the place of existence of linguistic minorities in relation to the school, the cinema, and the social addresses that target this group. With the support of the concept of modes of address, we analyze the development of the workshop, specifically the process of film production. As a result, we identified the experience of the workshop provided powerful forms of relationship between the participants, as evident in the video itself and in the collaborative system of its production, triggered by the social discontent experienced by the students in the school context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078/21965
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658078/21966
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-25
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-25
Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-25
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189369774080