Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemes, Mariana Martins
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783
Resumo: Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education.
id UNICAMP-18_5a98a83cc1fba6d30e5b830787bf1e8e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666783
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptionsInterferencias en el aula: dinámica y percepciones de los profesoresInterferências na aula: dinâmica e percepção dos professoresPublic schoolTrend in educational policyTeacher’ work conditionsSão Paulo (SP)Escuela públicaTendencias en política educativaEnseñar las condiciones de trabajoSão Paulo (SP)Escola públicaTendências da política educacionalCondições do trabalho docenteSão Paulo (SP)Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education.Instancias de la institución escolar intervienen directamente en las escuelas públicas (estatales y municipales) ubicadas en la ciudad de São Paulo. Se trata de una “dinámica de interferencias”: un conjunto de intervenciones directas y frecuentes en el aula, comúnmente vinculadas a la aplicación de políticas educativas. Este cúmulo de proyectos implementados en las escuelas provoca constantes interrupciones en la labor docente. Investigamos las consecuencias de este contexto para los docentes y la educación escolar a partir del análisis de textos oficiales y declaraciones de los docentes. Encontramos que, si bien tales políticas se basan en el discurso de la calidad de la educación, según los docentes, la dinámica de injerencia ha ido perjudicando la labor docente y, posiblemente, también la educación escolar.Instâncias da instituição escolar intervêm diretamente nas escolas públicas (estaduais e municipais) localizadas no município de São Paulo. Trata-se de uma “dinâmica de interferências”: conjunto de intervenções diretas e frequentes na aula, comumente ligadas à aplicação de políticas educacionais. Esse acúmulo de projetos implantados nas escolas leva a constantes interrupções no trabalho docente. Investigamos as consequências desse contexto para os professores e a educação escolar a partir da análise de textos oficiais e de enunciados de professores. Verificamos que, ainda que tais políticas se apoiem no discurso da qualidade da educação, segundo os professores a dinâmica de interferências vem prejudicando o trabalho docente e, possivelmente, também a educação escolar.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800971980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783/27187Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mariana Martins Lemeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Lemes, Mariana Martins2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666783Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
Interferencias en el aula: dinámica y percepciones de los profesores
Interferências na aula: dinâmica e percepção dos professores
title Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
spellingShingle Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
Lemes, Mariana Martins
Public school
Trend in educational policy
Teacher’ work conditions
São Paulo (SP)
Escuela pública
Tendencias en política educativa
Enseñar las condiciones de trabajo
São Paulo (SP)
Escola pública
Tendências da política educacional
Condições do trabalho docente
São Paulo (SP)
title_short Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
title_full Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
title_fullStr Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
title_full_unstemmed Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
title_sort Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
author Lemes, Mariana Martins
author_facet Lemes, Mariana Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemes, Mariana Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Public school
Trend in educational policy
Teacher’ work conditions
São Paulo (SP)
Escuela pública
Tendencias en política educativa
Enseñar las condiciones de trabajo
São Paulo (SP)
Escola pública
Tendências da política educacional
Condições do trabalho docente
São Paulo (SP)
topic Public school
Trend in educational policy
Teacher’ work conditions
São Paulo (SP)
Escuela pública
Tendencias en política educativa
Enseñar las condiciones de trabajo
São Paulo (SP)
Escola pública
Tendências da política educacional
Condições do trabalho docente
São Paulo (SP)
description Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783/27187
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mariana Martins Lemes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mariana Martins Lemes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189541740544