Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783 |
Resumo: | Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education. |
id |
UNICAMP-18_5a98a83cc1fba6d30e5b830787bf1e8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666783 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptionsInterferencias en el aula: dinámica y percepciones de los profesoresInterferências na aula: dinâmica e percepção dos professoresPublic schoolTrend in educational policyTeacher’ work conditionsSão Paulo (SP)Escuela públicaTendencias en política educativaEnseñar las condiciones de trabajoSão Paulo (SP)Escola públicaTendências da política educacionalCondições do trabalho docenteSão Paulo (SP)Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education.Instancias de la institución escolar intervienen directamente en las escuelas públicas (estatales y municipales) ubicadas en la ciudad de São Paulo. Se trata de una “dinámica de interferencias”: un conjunto de intervenciones directas y frecuentes en el aula, comúnmente vinculadas a la aplicación de políticas educativas. Este cúmulo de proyectos implementados en las escuelas provoca constantes interrupciones en la labor docente. Investigamos las consecuencias de este contexto para los docentes y la educación escolar a partir del análisis de textos oficiales y declaraciones de los docentes. Encontramos que, si bien tales políticas se basan en el discurso de la calidad de la educación, según los docentes, la dinámica de injerencia ha ido perjudicando la labor docente y, posiblemente, también la educación escolar.Instâncias da instituição escolar intervêm diretamente nas escolas públicas (estaduais e municipais) localizadas no município de São Paulo. Trata-se de uma “dinâmica de interferências”: conjunto de intervenções diretas e frequentes na aula, comumente ligadas à aplicação de políticas educacionais. Esse acúmulo de projetos implantados nas escolas leva a constantes interrupções no trabalho docente. Investigamos as consequências desse contexto para os professores e a educação escolar a partir da análise de textos oficiais e de enunciados de professores. Verificamos que, ainda que tais políticas se apoiem no discurso da qualidade da educação, segundo os professores a dinâmica de interferências vem prejudicando o trabalho docente e, possivelmente, também a educação escolar.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800971980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783/27187Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mariana Martins Lemeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Lemes, Mariana Martins2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666783Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions Interferencias en el aula: dinámica y percepciones de los profesores Interferências na aula: dinâmica e percepção dos professores |
title |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions |
spellingShingle |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions Lemes, Mariana Martins Public school Trend in educational policy Teacher’ work conditions São Paulo (SP) Escuela pública Tendencias en política educativa Enseñar las condiciones de trabajo São Paulo (SP) Escola pública Tendências da política educacional Condições do trabalho docente São Paulo (SP) |
title_short |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions |
title_full |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions |
title_fullStr |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions |
title_full_unstemmed |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions |
title_sort |
Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions |
author |
Lemes, Mariana Martins |
author_facet |
Lemes, Mariana Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemes, Mariana Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public school Trend in educational policy Teacher’ work conditions São Paulo (SP) Escuela pública Tendencias en política educativa Enseñar las condiciones de trabajo São Paulo (SP) Escola pública Tendências da política educacional Condições do trabalho docente São Paulo (SP) |
topic |
Public school Trend in educational policy Teacher’ work conditions São Paulo (SP) Escuela pública Tendencias en política educativa Enseñar las condiciones de trabajo São Paulo (SP) Escola pública Tendências da política educacional Condições do trabalho docente São Paulo (SP) |
description |
Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783/27187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mariana Martins Lemes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mariana Martins Lemes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180097 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189541740544 |