The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piccolo , Gustavo Martins
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354
Resumo: The present work is a theoretical study derived from a literary integrative review, which aimed to establish parallels between Vygotsky's immersion in analyzes of children with disabilities and his condition as a Jew as another, given the anti-Semitic context surrounding him. It begins by highlighting the historical and dated character of his contributions, demarcating the difficulties faced by Vygotsky when it comes to living in an idealized context so that he would be taken as a foreigner in his own land; it also points out the impacts that the 1917 Revolution had on his psyche and choices, given the dimension of this phenomenon. It ends by asserting that his predilection for analyzing issues involving children with disabilities in his texts is linked to his experience as a Jew in an anti-Semitic context, a relationship not yet explored in the literature.
id UNICAMP-18_5c51745d77ef3d158a669aecc1fcc236
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675354
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic contextEl otro como yo en Vygotsky: el concepto de discapacidad a partir de la experiencia de un judío en un contexto antisemitaO outro como eu em Vygotsky: o conceito de deficiência a partir da experiência de um judeu em contexto antissemitaPersona con discapacidadPrejuicioEducaciónAlteridadPsicologia sociohistóricaPessoa com deficiênciaPreconceitoEducaçãoAlteridadePsicologia Sócio-históricaDisabled personPrejudiceEducationAlteritySociohistorical psychologyThe present work is a theoretical study derived from a literary integrative review, which aimed to establish parallels between Vygotsky's immersion in analyzes of children with disabilities and his condition as a Jew as another, given the anti-Semitic context surrounding him. It begins by highlighting the historical and dated character of his contributions, demarcating the difficulties faced by Vygotsky when it comes to living in an idealized context so that he would be taken as a foreigner in his own land; it also points out the impacts that the 1917 Revolution had on his psyche and choices, given the dimension of this phenomenon. It ends by asserting that his predilection for analyzing issues involving children with disabilities in his texts is linked to his experience as a Jew in an anti-Semitic context, a relationship not yet explored in the literature.El presente trabajo es un estudio teórico derivado de una revisión literária integrativa, que tuvo como objetivo establecer paralelismos entre la inmersión de Vygotsky en los análisis de niños con discapacidad y su condición de judío como otro, dado el contexto antisemita que lo rodea. Comienza destacando el carácter histórico y fechado de sus aportes, demarcando las dificultades que enfrentó Vygotsky en cuanto a vivir en un contexto idealizado para ser tomado como extranjero en su propia tierra; también señala los impactos que la Revolución de 1917 tuvo en su psiquis y opciones, dada la dimensión de este fenómeno. Termina afirmando que su predilección por analizar temas que involucran a niños con discapacidad en sus textos está ligada a su experiencia como judío en un contexto antisemita, relación aún no explorada en la literatura.O presente trabalho trata-se de um estudo teórico derivado de revisão literária integrativa, o qual teve por objetivo estabelecer paralelos entre a imersão de Vygotsky em análises sobre crianças com deficiência e sua condição de judeu como outro, dado o contexto antissemita que o envolvia. Principia, ao destacar o caráter histórico e datado de suas contribuições, demarcando as dificuldades enfrentadas por Vygotsky no que se refere a viver em um contexto idealizado de forma a que fosse tomado como estrangeiro em sua própria terra; pontua também os impactos que a Revolução de 1917 plasmou em sua psique e escolhas, dada a dimensão deste fenômeno. Finaliza, ao asseverar que a predileção na análise de questões envolvendo crianças com deficiência em seus textos se vinculam à sua experiência de judeu em contexto antissemita, relação ainda não explorada pela literatura.Universidade Estadual de Campinas2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; 202101331980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354/33253Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiccolo , Gustavo Martins2023-12-21T17:13:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675354Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T17:13:53Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
El otro como yo en Vygotsky: el concepto de discapacidad a partir de la experiencia de un judío en un contexto antisemita
O outro como eu em Vygotsky: o conceito de deficiência a partir da experiência de um judeu em contexto antissemita
title The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
spellingShingle The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
Piccolo , Gustavo Martins
Persona con discapacidad
Prejuicio
Educación
Alteridad
Psicologia sociohistórica
Pessoa com deficiência
Preconceito
Educação
Alteridade
Psicologia Sócio-histórica
Disabled person
Prejudice
Education
Alterity
Sociohistorical psychology
title_short The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
title_full The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
title_fullStr The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
title_full_unstemmed The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
title_sort The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
author Piccolo , Gustavo Martins
author_facet Piccolo , Gustavo Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Piccolo , Gustavo Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Persona con discapacidad
Prejuicio
Educación
Alteridad
Psicologia sociohistórica
Pessoa com deficiência
Preconceito
Educação
Alteridade
Psicologia Sócio-histórica
Disabled person
Prejudice
Education
Alterity
Sociohistorical psychology
topic Persona con discapacidad
Prejuicio
Educación
Alteridad
Psicologia sociohistórica
Pessoa com deficiência
Preconceito
Educação
Alteridade
Psicologia Sócio-histórica
Disabled person
Prejudice
Education
Alterity
Sociohistorical psychology
description The present work is a theoretical study derived from a literary integrative review, which aimed to establish parallels between Vygotsky's immersion in analyzes of children with disabilities and his condition as a Jew as another, given the anti-Semitic context surrounding him. It begins by highlighting the historical and dated character of his contributions, demarcating the difficulties faced by Vygotsky when it comes to living in an idealized context so that he would be taken as a foreigner in his own land; it also points out the impacts that the 1917 Revolution had on his psyche and choices, given the dimension of this phenomenon. It ends by asserting that his predilection for analyzing issues involving children with disabilities in his texts is linked to his experience as a Jew in an anti-Semitic context, a relationship not yet explored in the literature.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354/33253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190532644864