The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354 |
Resumo: | The present work is a theoretical study derived from a literary integrative review, which aimed to establish parallels between Vygotsky's immersion in analyzes of children with disabilities and his condition as a Jew as another, given the anti-Semitic context surrounding him. It begins by highlighting the historical and dated character of his contributions, demarcating the difficulties faced by Vygotsky when it comes to living in an idealized context so that he would be taken as a foreigner in his own land; it also points out the impacts that the 1917 Revolution had on his psyche and choices, given the dimension of this phenomenon. It ends by asserting that his predilection for analyzing issues involving children with disabilities in his texts is linked to his experience as a Jew in an anti-Semitic context, a relationship not yet explored in the literature. |
id |
UNICAMP-18_5c51745d77ef3d158a669aecc1fcc236 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675354 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic contextEl otro como yo en Vygotsky: el concepto de discapacidad a partir de la experiencia de un judío en un contexto antisemitaO outro como eu em Vygotsky: o conceito de deficiência a partir da experiência de um judeu em contexto antissemitaPersona con discapacidadPrejuicioEducaciónAlteridadPsicologia sociohistóricaPessoa com deficiênciaPreconceitoEducaçãoAlteridadePsicologia Sócio-históricaDisabled personPrejudiceEducationAlteritySociohistorical psychologyThe present work is a theoretical study derived from a literary integrative review, which aimed to establish parallels between Vygotsky's immersion in analyzes of children with disabilities and his condition as a Jew as another, given the anti-Semitic context surrounding him. It begins by highlighting the historical and dated character of his contributions, demarcating the difficulties faced by Vygotsky when it comes to living in an idealized context so that he would be taken as a foreigner in his own land; it also points out the impacts that the 1917 Revolution had on his psyche and choices, given the dimension of this phenomenon. It ends by asserting that his predilection for analyzing issues involving children with disabilities in his texts is linked to his experience as a Jew in an anti-Semitic context, a relationship not yet explored in the literature.El presente trabajo es un estudio teórico derivado de una revisión literária integrativa, que tuvo como objetivo establecer paralelismos entre la inmersión de Vygotsky en los análisis de niños con discapacidad y su condición de judío como otro, dado el contexto antisemita que lo rodea. Comienza destacando el carácter histórico y fechado de sus aportes, demarcando las dificultades que enfrentó Vygotsky en cuanto a vivir en un contexto idealizado para ser tomado como extranjero en su propia tierra; también señala los impactos que la Revolución de 1917 tuvo en su psiquis y opciones, dada la dimensión de este fenómeno. Termina afirmando que su predilección por analizar temas que involucran a niños con discapacidad en sus textos está ligada a su experiencia como judío en un contexto antisemita, relación aún no explorada en la literatura.O presente trabalho trata-se de um estudo teórico derivado de revisão literária integrativa, o qual teve por objetivo estabelecer paralelos entre a imersão de Vygotsky em análises sobre crianças com deficiência e sua condição de judeu como outro, dado o contexto antissemita que o envolvia. Principia, ao destacar o caráter histórico e datado de suas contribuições, demarcando as dificuldades enfrentadas por Vygotsky no que se refere a viver em um contexto idealizado de forma a que fosse tomado como estrangeiro em sua própria terra; pontua também os impactos que a Revolução de 1917 plasmou em sua psique e escolhas, dada a dimensão deste fenômeno. Finaliza, ao asseverar que a predileção na análise de questões envolvendo crianças com deficiência em seus textos se vinculam à sua experiência de judeu em contexto antissemita, relação ainda não explorada pela literatura.Universidade Estadual de Campinas2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; 202101331980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354/33253Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiccolo , Gustavo Martins2023-12-21T17:13:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675354Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T17:13:53Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context El otro como yo en Vygotsky: el concepto de discapacidad a partir de la experiencia de un judío en un contexto antisemita O outro como eu em Vygotsky: o conceito de deficiência a partir da experiência de um judeu em contexto antissemita |
title |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context |
spellingShingle |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context Piccolo , Gustavo Martins Persona con discapacidad Prejuicio Educación Alteridad Psicologia sociohistórica Pessoa com deficiência Preconceito Educação Alteridade Psicologia Sócio-histórica Disabled person Prejudice Education Alterity Sociohistorical psychology |
title_short |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context |
title_full |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context |
title_fullStr |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context |
title_full_unstemmed |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context |
title_sort |
The other like me in Vygotsky: the concept of disability from the experience of a Jew in an anti-Semitic context |
author |
Piccolo , Gustavo Martins |
author_facet |
Piccolo , Gustavo Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Piccolo , Gustavo Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Persona con discapacidad Prejuicio Educación Alteridad Psicologia sociohistórica Pessoa com deficiência Preconceito Educação Alteridade Psicologia Sócio-histórica Disabled person Prejudice Education Alterity Sociohistorical psychology |
topic |
Persona con discapacidad Prejuicio Educación Alteridad Psicologia sociohistórica Pessoa com deficiência Preconceito Educação Alteridade Psicologia Sócio-histórica Disabled person Prejudice Education Alterity Sociohistorical psychology |
description |
The present work is a theoretical study derived from a literary integrative review, which aimed to establish parallels between Vygotsky's immersion in analyzes of children with disabilities and his condition as a Jew as another, given the anti-Semitic context surrounding him. It begins by highlighting the historical and dated character of his contributions, demarcating the difficulties faced by Vygotsky when it comes to living in an idealized context so that he would be taken as a foreigner in his own land; it also points out the impacts that the 1917 Revolution had on his psyche and choices, given the dimension of this phenomenon. It ends by asserting that his predilection for analyzing issues involving children with disabilities in his texts is linked to his experience as a Jew in an anti-Semitic context, a relationship not yet explored in the literature. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675354/33253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; 20210133 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190532644864 |