Friendship and childhood education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498 |
Resumo: | This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education, exploring the friendships marked by race, gender, class, and age, in a Municipal Center for Early Childhood Education that attends 5-year-old children. It is an ethnography carried out in the city of São Paulo for seven months, using field notes. Based on the analyses, we highlight that the relationships between children and the perception they have on their ethnical-racial and gender identities are established by the contact with the differences. In their daily experience, children built meanings with reality and transformed the proposed meanings every time they played together practicing friendship. |
id |
UNICAMP-18_63b27da5ae963d279a9adada4ef5b482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670498 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Friendship and childhood educationAmistad y educación infantileAmizade e educação infantil FriendshipIntersectionalityChildrenPre-schoolAmistadInterseccionalidadNiñosPreescolarAmizadeInterseccionalidadeCriançasPré-escolaThis article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education, exploring the friendships marked by race, gender, class, and age, in a Municipal Center for Early Childhood Education that attends 5-year-old children. It is an ethnography carried out in the city of São Paulo for seven months, using field notes. Based on the analyses, we highlight that the relationships between children and the perception they have on their ethnical-racial and gender identities are established by the contact with the differences. In their daily experience, children built meanings with reality and transformed the proposed meanings every time they played together practicing friendship.El artículo tiene como objetivo contribuir a los estudios de educación de la primera infancia, explorando las amistades entre los niños marcados por raza, género, clase y edad, en un Centro Municipal de Educación temprana que atiende a niños de 5 años. Es una etnografía realizada en la ciudad de São Paulo, durante más de siete meses, que utiliza el registro en el cuaderno de campo. Con base en los análisis, se puede resaltar que las relaciones entre los niños y la percepción que tienen bajo sus identidades étnico-raciales y de género están constituidas en contacto con las diferencias. En la convivencia cotidiana, los niños construyen significados con la realidad, transformando los significados propuestos en cada momento cuando juegan juntos practicando la amistad.O artigo tem como objetivo contribuir com os estudos da Educação Infantil, explorando as amizades entre as crianças, marcadas por raça, gênero, classe e idade, num Centro Municipal de Educação Infantil que atende crianças com 5 anos. Trata-se de uma etnografia realizada na cidade de São Paulo, ao longo de sete meses, fazendo uso do registro em caderno de campo. Com base nas análises, pode-se destacar que as relações entre as crianças e a percepção que elas têm sobre suas identidades étnico-raciais e de gênero se constituem no contato com as diferenças. Na convivência cotidiana, as crianças constroem sentidos com a realidade, transformam os sentidos propostos a cada momento em que brincam juntas praticando a amizade.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000751980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29618https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29619Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Artur Oriel 2022-12-07T13:44:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670498Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:09Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Friendship and childhood education Amistad y educación infantile Amizade e educação infantil |
title |
Friendship and childhood education |
spellingShingle |
Friendship and childhood education Pereira, Artur Oriel Friendship Intersectionality Children Pre-school Amistad Interseccionalidad Niños Preescolar Amizade Interseccionalidade Crianças Pré-escola |
title_short |
Friendship and childhood education |
title_full |
Friendship and childhood education |
title_fullStr |
Friendship and childhood education |
title_full_unstemmed |
Friendship and childhood education |
title_sort |
Friendship and childhood education |
author |
Pereira, Artur Oriel |
author_facet |
Pereira, Artur Oriel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Artur Oriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Friendship Intersectionality Children Pre-school Amistad Interseccionalidad Niños Preescolar Amizade Interseccionalidade Crianças Pré-escola |
topic |
Friendship Intersectionality Children Pre-school Amistad Interseccionalidad Niños Preescolar Amizade Interseccionalidade Crianças Pré-escola |
description |
This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education, exploring the friendships marked by race, gender, class, and age, in a Municipal Center for Early Childhood Education that attends 5-year-old children. It is an ethnography carried out in the city of São Paulo for seven months, using field notes. Based on the analyses, we highlight that the relationships between children and the perception they have on their ethnical-racial and gender identities are established by the contact with the differences. In their daily experience, children built meanings with reality and transformed the proposed meanings every time they played together practicing friendship. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29618 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29619 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190105874432 |