Friendship and childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Artur Oriel
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498
Resumo: This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education, exploring the friendships marked by race, gender, class, and age, in a Municipal Center for Early Childhood Education that attends 5-year-old children. It is an ethnography carried out in the city of São Paulo for seven months, using field notes. Based on the analyses, we highlight that the relationships between children and the perception they have on their ethnical-racial and gender identities are established by the contact with the differences. In their daily experience, children built meanings with reality and transformed the proposed meanings every time they played together practicing friendship.
id UNICAMP-18_63b27da5ae963d279a9adada4ef5b482
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670498
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Friendship and childhood educationAmistad y educación infantileAmizade e educação infantil FriendshipIntersectionalityChildrenPre-schoolAmistadInterseccionalidadNiñosPreescolarAmizadeInterseccionalidadeCriançasPré-escolaThis article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education, exploring the friendships marked by race, gender, class, and age, in a Municipal Center for Early Childhood Education that attends 5-year-old children. It is an ethnography carried out in the city of São Paulo for seven months, using field notes. Based on the analyses, we highlight that the relationships between children and the perception they have on their ethnical-racial and gender identities are established by the contact with the differences. In their daily experience, children built meanings with reality and transformed the proposed meanings every time they played together practicing friendship.El artículo tiene como objetivo contribuir a los estudios de educación de la primera infancia, explorando las amistades entre los niños marcados por raza, género, clase y edad, en un Centro Municipal de Educación temprana que atiende a niños de 5 años. Es una etnografía realizada en la ciudad de São Paulo, durante más de siete meses, que utiliza el registro en el cuaderno de campo. Con base en los análisis, se puede resaltar que las relaciones entre los niños y la percepción que tienen bajo sus identidades étnico-raciales y de género están constituidas en contacto con las diferencias. En la convivencia cotidiana, los niños construyen significados con la realidad, transformando los significados propuestos en cada momento cuando juegan juntos practicando la amistad.O artigo tem como objetivo contribuir com os estudos da Educação Infantil, explorando as amizades entre as crianças, marcadas por raça, gênero, classe e idade, num Centro Municipal de Educação Infantil que atende crianças com 5 anos. Trata-se de uma etnografia realizada na cidade de São Paulo, ao longo de sete meses, fazendo uso do registro em caderno de campo. Com base nas análises, pode-se destacar que as relações entre as crianças e a percepção que elas têm sobre suas identidades étnico-raciais e de gênero se constituem no contato com as diferenças. Na convivência cotidiana, as crianças constroem sentidos com a realidade, transformam os sentidos propostos a cada momento em que brincam juntas praticando a amizade.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000751980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29618https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29619Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Artur Oriel 2022-12-07T13:44:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670498Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:09Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Friendship and childhood education
Amistad y educación infantile
Amizade e educação infantil
title Friendship and childhood education
spellingShingle Friendship and childhood education
Pereira, Artur Oriel
Friendship
Intersectionality
Children
Pre-school
Amistad
Interseccionalidad
Niños
Preescolar
Amizade
Interseccionalidade
Crianças
Pré-escola
title_short Friendship and childhood education
title_full Friendship and childhood education
title_fullStr Friendship and childhood education
title_full_unstemmed Friendship and childhood education
title_sort Friendship and childhood education
author Pereira, Artur Oriel
author_facet Pereira, Artur Oriel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Artur Oriel
dc.subject.por.fl_str_mv Friendship
Intersectionality
Children
Pre-school
Amistad
Interseccionalidad
Niños
Preescolar
Amizade
Interseccionalidade
Crianças
Pré-escola
topic Friendship
Intersectionality
Children
Pre-school
Amistad
Interseccionalidad
Niños
Preescolar
Amizade
Interseccionalidade
Crianças
Pré-escola
description This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education, exploring the friendships marked by race, gender, class, and age, in a Municipal Center for Early Childhood Education that attends 5-year-old children. It is an ethnography carried out in the city of São Paulo for seven months, using field notes. Based on the analyses, we highlight that the relationships between children and the perception they have on their ethnical-racial and gender identities are established by the contact with the differences. In their daily experience, children built meanings with reality and transformed the proposed meanings every time they played together practicing friendship.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29618
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670498/29619
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200075
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190105874432