Propositions on the notion of subject in pedagogical work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255 |
Resumo: | In this work, we systematize the study of the notion of the subject, its relations, and implications in teachers' pedagogical work. We produced and analyzed data using the Analysis of the Movements of Senses. This theoretical and methodological foundation aims to study the senses in the discourses, works, and productions that constitute the corpus of the bibliographic study. Pedagogical work is seen as a process in which teachers recognize themselves as working-class members. They produce in this context, despite social contradictions, aiming to overcome and be aware of their historicity. |
id |
UNICAMP-18_67ef209b9a26cf4e52a7e1db8dcbdecc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672255 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Propositions on the notion of subject in pedagogical workPropuestas sobre la noción de sujeto en el trabajo pedagógicoProposições sobre a noção de sujeito no trabalho pedagógicoPedagogical workSubjectAnalysis of senses movementsTrabajo pedagógicoTemaAnálisis de los movimientos de los sentidosTrabalho pedagógicoSujeitoAnálise dos movimentos dos sentidosIn this work, we systematize the study of the notion of the subject, its relations, and implications in teachers' pedagogical work. We produced and analyzed data using the Analysis of the Movements of Senses. This theoretical and methodological foundation aims to study the senses in the discourses, works, and productions that constitute the corpus of the bibliographic study. Pedagogical work is seen as a process in which teachers recognize themselves as working-class members. They produce in this context, despite social contradictions, aiming to overcome and be aware of their historicity.Se sistematiza un estudio sobre la noción de sujeto, sus relaciones e implicaciones en el trabajo pedagógico de los docentes. La producción y análisis de los datos se realizó a través del Análisis de los Movimientos de los Sentidos, fundamento teórico y metodológico que tiene como objetivo el estudio de los sentidos en los discursos, es decir, en los trabajos y producciones que integraron el corpus de la bibliografía. El trabajo pedagógico es tratado como un proceso en el que los docentes se reconocen como miembros de una clase trabajadora y, en este contexto, producen, a pesar de las contradicciones sociales, con miras a la superación, conscientes de su historicidad.Sistematiza-se estudo sobre a noção de sujeito, suas relações e implicações no trabalho pedagógico dos professores. A produção e a análise dos dados aconteceram por meio da Análise dos Movimentos de Sentidos, fundamento teórico e metodológico que visa ao estudo dos sentidos nos discursos, nas obras e nas produções que integraram o corpus do estudo bibliográfico. O trabalho pedagógico é tratado como um processo em que os professores se reconhecem como integrantes de uma classe trabalhadora e, em tal contexto, produzem, a despeito das contradições sociais, com vistas à superação, conscientes de sua historicidade.Universidade Estadual de Campinas2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100611980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31094https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31095Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Liliana Soares Corrêa, Marcos Britto Silveira, Rozieli Bovolini 2023-02-06T20:03:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672255Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-06T20:03:39Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work Propuestas sobre la noción de sujeto en el trabajo pedagógico Proposições sobre a noção de sujeito no trabalho pedagógico |
title |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work |
spellingShingle |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work Ferreira, Liliana Soares Pedagogical work Subject Analysis of senses movements Trabajo pedagógico Tema Análisis de los movimientos de los sentidos Trabalho pedagógico Sujeito Análise dos movimentos dos sentidos |
title_short |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work |
title_full |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work |
title_fullStr |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work |
title_full_unstemmed |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work |
title_sort |
Propositions on the notion of subject in pedagogical work |
author |
Ferreira, Liliana Soares |
author_facet |
Ferreira, Liliana Soares Corrêa, Marcos Britto Silveira, Rozieli Bovolini |
author_role |
author |
author2 |
Corrêa, Marcos Britto Silveira, Rozieli Bovolini |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Liliana Soares Corrêa, Marcos Britto Silveira, Rozieli Bovolini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical work Subject Analysis of senses movements Trabajo pedagógico Tema Análisis de los movimientos de los sentidos Trabalho pedagógico Sujeito Análise dos movimentos dos sentidos |
topic |
Pedagogical work Subject Analysis of senses movements Trabajo pedagógico Tema Análisis de los movimientos de los sentidos Trabalho pedagógico Sujeito Análise dos movimentos dos sentidos |
description |
In this work, we systematize the study of the notion of the subject, its relations, and implications in teachers' pedagogical work. We produced and analyzed data using the Analysis of the Movements of Senses. This theoretical and methodological foundation aims to study the senses in the discourses, works, and productions that constitute the corpus of the bibliographic study. Pedagogical work is seen as a process in which teachers recognize themselves as working-class members. They produce in this context, despite social contradictions, aiming to overcome and be aware of their historicity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31094 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31095 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190422544384 |