Propositions on the notion of subject in pedagogical work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Liliana Soares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Corrêa, Marcos Britto, Silveira, Rozieli Bovolini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255
Resumo: In this work, we systematize the study of the notion of the subject, its relations, and implications in teachers' pedagogical work. We produced and analyzed data using the Analysis of the Movements of Senses. This theoretical and methodological foundation aims to study the senses in the discourses, works, and productions that constitute the corpus of the bibliographic study. Pedagogical work is seen as a process in which teachers recognize themselves as working-class members. They produce in this context, despite social contradictions, aiming to overcome and be aware of their historicity.
id UNICAMP-18_67ef209b9a26cf4e52a7e1db8dcbdecc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672255
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Propositions on the notion of subject in pedagogical workPropuestas sobre la noción de sujeto en el trabajo pedagógicoProposições sobre a noção de sujeito no trabalho pedagógicoPedagogical workSubjectAnalysis of senses movementsTrabajo pedagógicoTemaAnálisis de los movimientos de los sentidosTrabalho pedagógicoSujeitoAnálise dos movimentos dos sentidosIn this work, we systematize the study of the notion of the subject, its relations, and implications in teachers' pedagogical work. We produced and analyzed data using the Analysis of the Movements of Senses. This theoretical and methodological foundation aims to study the senses in the discourses, works, and productions that constitute the corpus of the bibliographic study. Pedagogical work is seen as a process in which teachers recognize themselves as working-class members. They produce in this context, despite social contradictions, aiming to overcome and be aware of their historicity.Se sistematiza un estudio sobre la noción de sujeto, sus relaciones e implicaciones en el trabajo pedagógico de los docentes. La producción y análisis de los datos se realizó a través del Análisis de los Movimientos de los Sentidos, fundamento teórico y metodológico que tiene como objetivo el estudio de los sentidos en los discursos, es decir, en los trabajos y producciones que integraron el corpus de la bibliografía. El trabajo pedagógico es tratado como un proceso en el que los docentes se reconocen como miembros de una clase trabajadora y, en este contexto, producen, a pesar de las contradicciones sociales, con miras a la superación, conscientes de su historicidad.Sistematiza-se estudo sobre a noção de sujeito, suas relações e implicações no trabalho pedagógico dos professores. A produção e a análise dos dados aconteceram por meio da Análise dos Movimentos de Sentidos, fundamento teórico e metodológico que visa ao estudo dos sentidos nos discursos, nas obras e nas produções que integraram o corpus do estudo bibliográfico. O trabalho pedagógico é tratado como um processo em que os professores se reconhecem como integrantes de uma classe trabalhadora e, em tal contexto, produzem, a despeito das contradições sociais, com vistas à superação, conscientes de sua historicidade.Universidade Estadual de Campinas2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100611980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31094https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31095Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Liliana Soares Corrêa, Marcos Britto Silveira, Rozieli Bovolini 2023-02-06T20:03:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672255Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-06T20:03:39Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Propositions on the notion of subject in pedagogical work
Propuestas sobre la noción de sujeto en el trabajo pedagógico
Proposições sobre a noção de sujeito no trabalho pedagógico
title Propositions on the notion of subject in pedagogical work
spellingShingle Propositions on the notion of subject in pedagogical work
Ferreira, Liliana Soares
Pedagogical work
Subject
Analysis of senses movements
Trabajo pedagógico
Tema
Análisis de los movimientos de los sentidos
Trabalho pedagógico
Sujeito
Análise dos movimentos dos sentidos
title_short Propositions on the notion of subject in pedagogical work
title_full Propositions on the notion of subject in pedagogical work
title_fullStr Propositions on the notion of subject in pedagogical work
title_full_unstemmed Propositions on the notion of subject in pedagogical work
title_sort Propositions on the notion of subject in pedagogical work
author Ferreira, Liliana Soares
author_facet Ferreira, Liliana Soares
Corrêa, Marcos Britto
Silveira, Rozieli Bovolini
author_role author
author2 Corrêa, Marcos Britto
Silveira, Rozieli Bovolini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Liliana Soares
Corrêa, Marcos Britto
Silveira, Rozieli Bovolini
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical work
Subject
Analysis of senses movements
Trabajo pedagógico
Tema
Análisis de los movimientos de los sentidos
Trabalho pedagógico
Sujeito
Análise dos movimentos dos sentidos
topic Pedagogical work
Subject
Analysis of senses movements
Trabajo pedagógico
Tema
Análisis de los movimientos de los sentidos
Trabalho pedagógico
Sujeito
Análise dos movimentos dos sentidos
description In this work, we systematize the study of the notion of the subject, its relations, and implications in teachers' pedagogical work. We produced and analyzed data using the Analysis of the Movements of Senses. This theoretical and methodological foundation aims to study the senses in the discourses, works, and productions that constitute the corpus of the bibliographic study. Pedagogical work is seen as a process in which teachers recognize themselves as working-class members. They produce in this context, despite social contradictions, aiming to overcome and be aware of their historicity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31094
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672255/31095
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210061
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190422544384