What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Bruna Melo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cervelino, Paula Maria, Cid, Maria Fernanda Barboza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705
Resumo: The aim of the study herein is to explore the perceptions of 23 children aged 9 to 11 years of age, regarding the factors present in the context of an after-school program, which favor and harm their mental health. The photo-voice resource was used to produce the data. The analyzes of the photographs produced were made collectively. Playing, sports, educational activities and contact with nature were identified as favoring mental health; bullying and other violence practices were perceived as harmful. It was found that the children demonstrated clarity about what affects them, therefore, listening to them seems to be a path for the processes of elaborating policies and actions that in fact seek to protect them.
id UNICAMP-18_687c1ee0f03738442acc7684afa0dcdb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671705
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school programO que favorece e o que prejudica a minha saúde mental? o olhar de crianças que frequentam um projeto de contraturno escolarO que favorece e o que prejudica a minha saúde mental? o olhar de crianças que frequentam um projeto de contraturno escolarChildrenParticipatory researchChild mental healthPhoto-voiceAfter-school programCriançasPesquisa participativaSaúde mental infantilFoto-vozContraturno escolarCriançasPesquisa participativaSaúde mental infantilFoto-vozContraturno escolarThe aim of the study herein is to explore the perceptions of 23 children aged 9 to 11 years of age, regarding the factors present in the context of an after-school program, which favor and harm their mental health. The photo-voice resource was used to produce the data. The analyzes of the photographs produced were made collectively. Playing, sports, educational activities and contact with nature were identified as favoring mental health; bullying and other violence practices were perceived as harmful. It was found that the children demonstrated clarity about what affects them, therefore, listening to them seems to be a path for the processes of elaborating policies and actions that in fact seek to protect them.Este estudo teve como objetivo explorar as percepções de 23 crianças de 9 a 11 anos a respeito dos fatores ? presentes no contexto de uma instituição de contraturno escolar ? que favorecem e dos que prejudicam sua saúde mental. Para a produção dos dados foi utilizado o recurso do foto-voz. As análises das fotografias produzidas foram feitas de maneira coletiva e participativa. O brincar, a prática de esportes, as atividades educativas e o contato com a natureza foram apontados como favorecedores da saúde mental; o bullying e outras práticas de violência foram percebidos como prejudiciais. Verificou-se que as crianças demonstraram clareza sobre aquilo que as afeta, portanto, ouvi-las parece ser um caminho para os processos de elaboração de políticas e ações educacionais mais efetivas.Este estudo teve como objetivo explorar as percepções de 23 crianças de 9 a 11 anos a respeito dos fatores ? presentes no contexto de uma instituição de contraturno escolar ? que favorecem e dos que prejudicam sua saúde mental. Para a produção dos dados foi utilizado o recurso do foto-voz. As análises das fotografias produzidas foram feitas de maneira coletiva e participativa. O brincar, a prática de esportes, as atividades educativas e o contato com a natureza foram apontados como favorecedores da saúde mental; o bullying e outras práticas de violência foram percebidos como prejudiciais. Verificou-se que as crianças demonstraram clareza sobre aquilo que as afeta, portanto, ouvi-las parece ser um caminho para os processos de elaboração de políticas e ações educacionais mais efetivas.Universidade Estadual de Campinas2022-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200010Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200010Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000101980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705/30664https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705/30665Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Bruna MeloCervelino, Paula MariaCid, Maria Fernanda Barboza 2023-02-24T17:59:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671705Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T17:59:48Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
O que favorece e o que prejudica a minha saúde mental? o olhar de crianças que frequentam um projeto de contraturno escolar
O que favorece e o que prejudica a minha saúde mental? o olhar de crianças que frequentam um projeto de contraturno escolar
title What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
spellingShingle What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
Martins, Bruna Melo
Children
Participatory research
Child mental health
Photo-voice
After-school program
Crianças
Pesquisa participativa
Saúde mental infantil
Foto-voz
Contraturno escolar
Crianças
Pesquisa participativa
Saúde mental infantil
Foto-voz
Contraturno escolar
title_short What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
title_full What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
title_fullStr What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
title_full_unstemmed What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
title_sort What benefits and what damages my mental health? children’s perceptions regarding an after-school program
author Martins, Bruna Melo
author_facet Martins, Bruna Melo
Cervelino, Paula Maria
Cid, Maria Fernanda Barboza
author_role author
author2 Cervelino, Paula Maria
Cid, Maria Fernanda Barboza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Bruna Melo
Cervelino, Paula Maria
Cid, Maria Fernanda Barboza
dc.subject.por.fl_str_mv Children
Participatory research
Child mental health
Photo-voice
After-school program
Crianças
Pesquisa participativa
Saúde mental infantil
Foto-voz
Contraturno escolar
Crianças
Pesquisa participativa
Saúde mental infantil
Foto-voz
Contraturno escolar
topic Children
Participatory research
Child mental health
Photo-voice
After-school program
Crianças
Pesquisa participativa
Saúde mental infantil
Foto-voz
Contraturno escolar
Crianças
Pesquisa participativa
Saúde mental infantil
Foto-voz
Contraturno escolar
description The aim of the study herein is to explore the perceptions of 23 children aged 9 to 11 years of age, regarding the factors present in the context of an after-school program, which favor and harm their mental health. The photo-voice resource was used to produce the data. The analyzes of the photographs produced were made collectively. Playing, sports, educational activities and contact with nature were identified as favoring mental health; bullying and other violence practices were perceived as harmful. It was found that the children demonstrated clarity about what affects them, therefore, listening to them seems to be a path for the processes of elaborating policies and actions that in fact seek to protect them.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705/30664
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671705/30665
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200010
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200010
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200010
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190186614784