Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Paula Del Ponte
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Maira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799
Resumo: The article analyzes Enem and its representation in advertising, in favor of its visibility and credibility as a national policy for evaluating access to higher education. To look at Enem as a device is to understand it in the power relations game announced as indicative of equality of opportunity that produces subjects. The research considers the centrality of culture and the constitutive role of discourses that produce meanings about Enem. We analyzed government-produced advertising videos from 2009 to 2018, broadcast on open TV, and the Geekie Games Enem Platform. The research pointed out that such productions seek to “sell” a better future opportunity, available to all who deserve it, reinforcing the political and educational discourse that mobilizes (and paralyzes) the institutions.
id UNICAMP-18_7719e06d37c097c4401c82bdfff46687
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666799
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational deviceLa publicidad oficial de Enem representada en los medios: una mirada al examen como dispositivo educativoA publicidade oficial do Enem representada nas mídias: um olhar para o exame como dispositivo educacionalAssessments in large scaleNational High School ExamAdvertisementsScience teachingEvaluaciones a gran escalaExamen nacional de secundariaPublicidadCienciasAvaliações em larga escalaExame Nacional do Ensino MédioPublicidadeCiênciasThe article analyzes Enem and its representation in advertising, in favor of its visibility and credibility as a national policy for evaluating access to higher education. To look at Enem as a device is to understand it in the power relations game announced as indicative of equality of opportunity that produces subjects. The research considers the centrality of culture and the constitutive role of discourses that produce meanings about Enem. We analyzed government-produced advertising videos from 2009 to 2018, broadcast on open TV, and the Geekie Games Enem Platform. The research pointed out that such productions seek to “sell” a better future opportunity, available to all who deserve it, reinforcing the political and educational discourse that mobilizes (and paralyzes) the institutions.Este artículo analiza Enem y su representación en la publicidad, a favor de su visibilidad y credibilidad como política nacional de evaluación del acceso a la educación superior. Mirar al Enem como un dispositivo es entenderlo en el juego de las relaciones de poder, anunciado como indicativo de la igualdad de oportunidades que produce a los sujetos. La investigación considera la centralidad de la cultura y el rol constitutivo de los discursos que producen significados sobre el Enem. Analizamos videos publicitarios producidos, de 2009 a 2018, por el gobierno, transmitidos en TV abierta y en la plataforma Enem de Geekie Games. La investigación señaló que tales producciones buscan “vender” una oportunidad para un futuro mejor, disponible para todos los que lo merecen, reforzando el discurso político y educativo que moviliza (y paraliza) a las instituciones.Este artigo analisa o Enem e sua representação na publicidade, em prol de sua visibilidade e credibilidade como política nacional de avaliação de acesso ao ensino superior. Olhar o Enem como dispositivo é entendê-lo no jogo de relações de poder, anunciado como indicativo de igualdade de oportunidades que produz sujeitos. A pesquisa considera a centralidade da cultura e o papel constitutivo dos discursos que produzem significados sobre o Enem. Analisamos vídeos publicitários produzidos, de 2009 a 2018, pelo governo, veiculados em TV aberta e na Plataforma Geekie Games Enem. A pesquisa apontou que tais produções procuram “vender” uma oportunidade de futuro melhor, ao alcance de todos que o merecerem, reforçando o discurso político e educacional que mobiliza (e paralisa) as instituições.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201901141980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799/27218Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Paula Del Ponte Rocha, Maira Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Paula Del Ponte Ferreira, Maira2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666799Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
La publicidad oficial de Enem representada en los medios: una mirada al examen como dispositivo educativo
A publicidade oficial do Enem representada nas mídias: um olhar para o exame como dispositivo educacional
title Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
spellingShingle Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
Rocha, Paula Del Ponte
Assessments in large scale
National High School Exam
Advertisements
Science teaching
Evaluaciones a gran escala
Examen nacional de secundaria
Publicidad
Ciencias
Avaliações em larga escala
Exame Nacional do Ensino Médio
Publicidade
Ciências
title_short Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
title_full Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
title_fullStr Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
title_full_unstemmed Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
title_sort Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
author Rocha, Paula Del Ponte
author_facet Rocha, Paula Del Ponte
Ferreira, Maira
author_role author
author2 Ferreira, Maira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Paula Del Ponte
Ferreira, Maira
dc.subject.por.fl_str_mv Assessments in large scale
National High School Exam
Advertisements
Science teaching
Evaluaciones a gran escala
Examen nacional de secundaria
Publicidad
Ciencias
Avaliações em larga escala
Exame Nacional do Ensino Médio
Publicidade
Ciências
topic Assessments in large scale
National High School Exam
Advertisements
Science teaching
Evaluaciones a gran escala
Examen nacional de secundaria
Publicidad
Ciencias
Avaliações em larga escala
Exame Nacional do Ensino Médio
Publicidade
Ciências
description The article analyzes Enem and its representation in advertising, in favor of its visibility and credibility as a national policy for evaluating access to higher education. To look at Enem as a device is to understand it in the power relations game announced as indicative of equality of opportunity that produces subjects. The research considers the centrality of culture and the constitutive role of discourses that produce meanings about Enem. We analyzed government-produced advertising videos from 2009 to 2018, broadcast on open TV, and the Geekie Games Enem Platform. The research pointed out that such productions seek to “sell” a better future opportunity, available to all who deserve it, reinforcing the political and educational discourse that mobilizes (and paralyzes) the institutions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799/27218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Del Ponte Rocha, Maira Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Del Ponte Rocha, Maira Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189953830912