Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799 |
Resumo: | The article analyzes Enem and its representation in advertising, in favor of its visibility and credibility as a national policy for evaluating access to higher education. To look at Enem as a device is to understand it in the power relations game announced as indicative of equality of opportunity that produces subjects. The research considers the centrality of culture and the constitutive role of discourses that produce meanings about Enem. We analyzed government-produced advertising videos from 2009 to 2018, broadcast on open TV, and the Geekie Games Enem Platform. The research pointed out that such productions seek to “sell” a better future opportunity, available to all who deserve it, reinforcing the political and educational discourse that mobilizes (and paralyzes) the institutions. |
id |
UNICAMP-18_7719e06d37c097c4401c82bdfff46687 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666799 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational deviceLa publicidad oficial de Enem representada en los medios: una mirada al examen como dispositivo educativoA publicidade oficial do Enem representada nas mídias: um olhar para o exame como dispositivo educacionalAssessments in large scaleNational High School ExamAdvertisementsScience teachingEvaluaciones a gran escalaExamen nacional de secundariaPublicidadCienciasAvaliações em larga escalaExame Nacional do Ensino MédioPublicidadeCiênciasThe article analyzes Enem and its representation in advertising, in favor of its visibility and credibility as a national policy for evaluating access to higher education. To look at Enem as a device is to understand it in the power relations game announced as indicative of equality of opportunity that produces subjects. The research considers the centrality of culture and the constitutive role of discourses that produce meanings about Enem. We analyzed government-produced advertising videos from 2009 to 2018, broadcast on open TV, and the Geekie Games Enem Platform. The research pointed out that such productions seek to “sell” a better future opportunity, available to all who deserve it, reinforcing the political and educational discourse that mobilizes (and paralyzes) the institutions.Este artículo analiza Enem y su representación en la publicidad, a favor de su visibilidad y credibilidad como política nacional de evaluación del acceso a la educación superior. Mirar al Enem como un dispositivo es entenderlo en el juego de las relaciones de poder, anunciado como indicativo de la igualdad de oportunidades que produce a los sujetos. La investigación considera la centralidad de la cultura y el rol constitutivo de los discursos que producen significados sobre el Enem. Analizamos videos publicitarios producidos, de 2009 a 2018, por el gobierno, transmitidos en TV abierta y en la plataforma Enem de Geekie Games. La investigación señaló que tales producciones buscan “vender” una oportunidad para un futuro mejor, disponible para todos los que lo merecen, reforzando el discurso político y educativo que moviliza (y paraliza) a las instituciones.Este artigo analisa o Enem e sua representação na publicidade, em prol de sua visibilidade e credibilidade como política nacional de avaliação de acesso ao ensino superior. Olhar o Enem como dispositivo é entendê-lo no jogo de relações de poder, anunciado como indicativo de igualdade de oportunidades que produz sujeitos. A pesquisa considera a centralidade da cultura e o papel constitutivo dos discursos que produzem significados sobre o Enem. Analisamos vídeos publicitários produzidos, de 2009 a 2018, pelo governo, veiculados em TV aberta e na Plataforma Geekie Games Enem. A pesquisa apontou que tais produções procuram “vender” uma oportunidade de futuro melhor, ao alcance de todos que o merecerem, reforçando o discurso político e educacional que mobiliza (e paralisa) as instituições.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201901141980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799/27218Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Paula Del Ponte Rocha, Maira Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Paula Del Ponte Ferreira, Maira2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666799Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device La publicidad oficial de Enem representada en los medios: una mirada al examen como dispositivo educativo A publicidade oficial do Enem representada nas mídias: um olhar para o exame como dispositivo educacional |
title |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device |
spellingShingle |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device Rocha, Paula Del Ponte Assessments in large scale National High School Exam Advertisements Science teaching Evaluaciones a gran escala Examen nacional de secundaria Publicidad Ciencias Avaliações em larga escala Exame Nacional do Ensino Médio Publicidade Ciências |
title_short |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device |
title_full |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device |
title_fullStr |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device |
title_full_unstemmed |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device |
title_sort |
Enem’s official advertising represented in media: : a look at the exam as an educational device |
author |
Rocha, Paula Del Ponte |
author_facet |
Rocha, Paula Del Ponte Ferreira, Maira |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Maira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Paula Del Ponte Ferreira, Maira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Assessments in large scale National High School Exam Advertisements Science teaching Evaluaciones a gran escala Examen nacional de secundaria Publicidad Ciencias Avaliações em larga escala Exame Nacional do Ensino Médio Publicidade Ciências |
topic |
Assessments in large scale National High School Exam Advertisements Science teaching Evaluaciones a gran escala Examen nacional de secundaria Publicidad Ciencias Avaliações em larga escala Exame Nacional do Ensino Médio Publicidade Ciências |
description |
The article analyzes Enem and its representation in advertising, in favor of its visibility and credibility as a national policy for evaluating access to higher education. To look at Enem as a device is to understand it in the power relations game announced as indicative of equality of opportunity that produces subjects. The research considers the centrality of culture and the constitutive role of discourses that produce meanings about Enem. We analyzed government-produced advertising videos from 2009 to 2018, broadcast on open TV, and the Geekie Games Enem Platform. The research pointed out that such productions seek to “sell” a better future opportunity, available to all who deserve it, reinforcing the political and educational discourse that mobilizes (and paralyzes) the institutions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666799/27218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Del Ponte Rocha, Maira Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Del Ponte Rocha, Maira Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190114 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189953830912 |