Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sawaia , Bader Burihan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes, Kelly Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266
Resumo: Considering, based on Vigotski’s reflections on the actor’s creative work, that character building can be a transformative experience in which the body and affections play a crucial role, we propose a scenic experience that transports such potentialities to social relations as a strategy for overcoming oppression at school. It is the Social Theater of Affections (TSA), the assumptions of which are based on Spinoza, Vigotski and Boal, especially on the concepts of intelligent emotion, catharsis, body, singular/universal dialectic and ethical-political suffering. As an example, we discuss a scenic intervention performed in municipal school aimed at confronting gender violence. The scenic actions place the actor as a dramatist and the audience as an actor, intertwining them in the feeling of the common and in the power to imagine and rehearse strategies to overcome oppressions crystallized in affections and social relations. Thus, in the creative act, individual suffering is transformed into collective action.
id UNICAMP-18_7998cbc580b2b3af9ca26fcc14b86177
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675266
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relationsTeatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escolaTeatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escolaTeatroCatarseCorpoDialética singular/universalAfetosEscolaOpressão psicossocial ou sofrimento ético-políticoTheatreCatharsisBodySingular/universal dialecticAffectionsSchoolSociohistorical psychologyEthical-political sufferingTeatroCatarseCorpoDialética singular/universalAfetosEscolaOpressão psicossocial ou sofrimento ético-políticoConsidering, based on Vigotski’s reflections on the actor’s creative work, that character building can be a transformative experience in which the body and affections play a crucial role, we propose a scenic experience that transports such potentialities to social relations as a strategy for overcoming oppression at school. It is the Social Theater of Affections (TSA), the assumptions of which are based on Spinoza, Vigotski and Boal, especially on the concepts of intelligent emotion, catharsis, body, singular/universal dialectic and ethical-political suffering. As an example, we discuss a scenic intervention performed in municipal school aimed at confronting gender violence. The scenic actions place the actor as a dramatist and the audience as an actor, intertwining them in the feeling of the common and in the power to imagine and rehearse strategies to overcome oppressions crystallized in affections and social relations. Thus, in the creative act, individual suffering is transformed into collective action.Considerando, a partir das reflexões de Vigotski sobre o trabalho criativo do ator, que a construção da personagem pode ser uma vivência transformadora em que o corpo e os afetos têm papel preponderante, apresentamos uma proposta cênica que transporta tais potencialidades às relações sociais como estratégia de superação da opressão social na escola. Trata-se do Teatro Social dos Afetos (TSA), cujos pressupostos são baseados em Spinoza, Vigotski e Boal, com destaque aos conceitos de emoção inteligente, catarse, corpo, dialética singular/universal e sofrimento ético-político. Exemplificamos a partir de uma intervenção cênica em escolas municipais, visando ao enfrentamento à violência de gênero na escola. As ações cênicas colocam o ator também como dramaturgo e a plateia como ator, entrelaçando-os no sentimento do comum e na potência de imaginar e ensaiar estratégias de superação de opressões cristalizadas nos afetos e nas relações sociais. Assim, no ato criador o sofrimento individual se transforma em ação coletiva.Considerando, a partir das reflexões de Vigotski sobre o trabalho criativo do ator, que a construção da personagem pode ser uma vivência transformadora em que o corpo e os afetos têm papel preponderante, apresentamos uma proposta cênica que transporta tais potencialidades às relações sociais como estratégia de superação da opressão social na escola. Trata-se do Teatro Social dos Afetos (TSA), cujos pressupostos são baseados em Spinoza, Vigotski e Boal, com destaque aos conceitos de emoção inteligente, catarse, corpo, dialética singular/universal e sofrimento ético-político. Exemplificamos a partir de uma intervenção cênica em escolas municipais, visando ao enfrentamento à violência de gênero na escola. As ações cênicas colocam o ator também como dramaturgo e a plateia como ator, entrelaçando-os no sentimento do comum e na potência de imaginar e ensaiar estratégias de superação de opressões cristalizadas nos afetos e nas relações sociais. Assim, no ato criador o sofrimento individual se transforma em ação coletiva.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed03202100911980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33055https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33056Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSawaia , Bader BurihanFernandes, Kelly Cristina2023-12-14T11:33:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675266Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-14T11:33:54Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
Teatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escola
Teatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escola
title Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
spellingShingle Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
Sawaia , Bader Burihan
Teatro
Catarse
Corpo
Dialética singular/universal
Afetos
Escola
Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político
Theatre
Catharsis
Body
Singular/universal dialectic
Affections
School
Sociohistorical psychology
Ethical-political suffering
Teatro
Catarse
Corpo
Dialética singular/universal
Afetos
Escola
Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político
title_short Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
title_full Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
title_fullStr Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
title_full_unstemmed Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
title_sort Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
author Sawaia , Bader Burihan
author_facet Sawaia , Bader Burihan
Fernandes, Kelly Cristina
author_role author
author2 Fernandes, Kelly Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sawaia , Bader Burihan
Fernandes, Kelly Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro
Catarse
Corpo
Dialética singular/universal
Afetos
Escola
Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político
Theatre
Catharsis
Body
Singular/universal dialectic
Affections
School
Sociohistorical psychology
Ethical-political suffering
Teatro
Catarse
Corpo
Dialética singular/universal
Afetos
Escola
Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político
topic Teatro
Catarse
Corpo
Dialética singular/universal
Afetos
Escola
Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político
Theatre
Catharsis
Body
Singular/universal dialectic
Affections
School
Sociohistorical psychology
Ethical-political suffering
Teatro
Catarse
Corpo
Dialética singular/universal
Afetos
Escola
Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político
description Considering, based on Vigotski’s reflections on the actor’s creative work, that character building can be a transformative experience in which the body and affections play a crucial role, we propose a scenic experience that transports such potentialities to social relations as a strategy for overcoming oppression at school. It is the Social Theater of Affections (TSA), the assumptions of which are based on Spinoza, Vigotski and Boal, especially on the concepts of intelligent emotion, catharsis, body, singular/universal dialectic and ethical-political suffering. As an example, we discuss a scenic intervention performed in municipal school aimed at confronting gender violence. The scenic actions place the actor as a dramatist and the audience as an actor, intertwining them in the feeling of the common and in the power to imagine and rehearse strategies to overcome oppressions crystallized in affections and social relations. Thus, in the creative act, individual suffering is transformed into collective action.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33055
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33056
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190467633152