Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266 |
Resumo: | Considering, based on Vigotski’s reflections on the actor’s creative work, that character building can be a transformative experience in which the body and affections play a crucial role, we propose a scenic experience that transports such potentialities to social relations as a strategy for overcoming oppression at school. It is the Social Theater of Affections (TSA), the assumptions of which are based on Spinoza, Vigotski and Boal, especially on the concepts of intelligent emotion, catharsis, body, singular/universal dialectic and ethical-political suffering. As an example, we discuss a scenic intervention performed in municipal school aimed at confronting gender violence. The scenic actions place the actor as a dramatist and the audience as an actor, intertwining them in the feeling of the common and in the power to imagine and rehearse strategies to overcome oppressions crystallized in affections and social relations. Thus, in the creative act, individual suffering is transformed into collective action. |
id |
UNICAMP-18_7998cbc580b2b3af9ca26fcc14b86177 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675266 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relationsTeatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escolaTeatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escolaTeatroCatarseCorpoDialética singular/universalAfetosEscolaOpressão psicossocial ou sofrimento ético-políticoTheatreCatharsisBodySingular/universal dialecticAffectionsSchoolSociohistorical psychologyEthical-political sufferingTeatroCatarseCorpoDialética singular/universalAfetosEscolaOpressão psicossocial ou sofrimento ético-políticoConsidering, based on Vigotski’s reflections on the actor’s creative work, that character building can be a transformative experience in which the body and affections play a crucial role, we propose a scenic experience that transports such potentialities to social relations as a strategy for overcoming oppression at school. It is the Social Theater of Affections (TSA), the assumptions of which are based on Spinoza, Vigotski and Boal, especially on the concepts of intelligent emotion, catharsis, body, singular/universal dialectic and ethical-political suffering. As an example, we discuss a scenic intervention performed in municipal school aimed at confronting gender violence. The scenic actions place the actor as a dramatist and the audience as an actor, intertwining them in the feeling of the common and in the power to imagine and rehearse strategies to overcome oppressions crystallized in affections and social relations. Thus, in the creative act, individual suffering is transformed into collective action.Considerando, a partir das reflexões de Vigotski sobre o trabalho criativo do ator, que a construção da personagem pode ser uma vivência transformadora em que o corpo e os afetos têm papel preponderante, apresentamos uma proposta cênica que transporta tais potencialidades às relações sociais como estratégia de superação da opressão social na escola. Trata-se do Teatro Social dos Afetos (TSA), cujos pressupostos são baseados em Spinoza, Vigotski e Boal, com destaque aos conceitos de emoção inteligente, catarse, corpo, dialética singular/universal e sofrimento ético-político. Exemplificamos a partir de uma intervenção cênica em escolas municipais, visando ao enfrentamento à violência de gênero na escola. As ações cênicas colocam o ator também como dramaturgo e a plateia como ator, entrelaçando-os no sentimento do comum e na potência de imaginar e ensaiar estratégias de superação de opressões cristalizadas nos afetos e nas relações sociais. Assim, no ato criador o sofrimento individual se transforma em ação coletiva.Considerando, a partir das reflexões de Vigotski sobre o trabalho criativo do ator, que a construção da personagem pode ser uma vivência transformadora em que o corpo e os afetos têm papel preponderante, apresentamos uma proposta cênica que transporta tais potencialidades às relações sociais como estratégia de superação da opressão social na escola. Trata-se do Teatro Social dos Afetos (TSA), cujos pressupostos são baseados em Spinoza, Vigotski e Boal, com destaque aos conceitos de emoção inteligente, catarse, corpo, dialética singular/universal e sofrimento ético-político. Exemplificamos a partir de uma intervenção cênica em escolas municipais, visando ao enfrentamento à violência de gênero na escola. As ações cênicas colocam o ator também como dramaturgo e a plateia como ator, entrelaçando-os no sentimento do comum e na potência de imaginar e ensaiar estratégias de superação de opressões cristalizadas nos afetos e nas relações sociais. Assim, no ato criador o sofrimento individual se transforma em ação coletiva.Universidade Estadual de Campinas2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed03202100911980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33055https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33056Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSawaia , Bader BurihanFernandes, Kelly Cristina2023-12-14T11:33:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675266Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-14T11:33:54Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations Teatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escola Teatro social dos afetos: sobre a potência da arte cênica na superação de relações opressivas na escola |
title |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations |
spellingShingle |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations Sawaia , Bader Burihan Teatro Catarse Corpo Dialética singular/universal Afetos Escola Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político Theatre Catharsis Body Singular/universal dialectic Affections School Sociohistorical psychology Ethical-political suffering Teatro Catarse Corpo Dialética singular/universal Afetos Escola Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político |
title_short |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations |
title_full |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations |
title_fullStr |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations |
title_full_unstemmed |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations |
title_sort |
Social theater of affections: on the power of theatrical arts to overcome oppressive school relations |
author |
Sawaia , Bader Burihan |
author_facet |
Sawaia , Bader Burihan Fernandes, Kelly Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Kelly Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sawaia , Bader Burihan Fernandes, Kelly Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Catarse Corpo Dialética singular/universal Afetos Escola Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político Theatre Catharsis Body Singular/universal dialectic Affections School Sociohistorical psychology Ethical-political suffering Teatro Catarse Corpo Dialética singular/universal Afetos Escola Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político |
topic |
Teatro Catarse Corpo Dialética singular/universal Afetos Escola Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político Theatre Catharsis Body Singular/universal dialectic Affections School Sociohistorical psychology Ethical-political suffering Teatro Catarse Corpo Dialética singular/universal Afetos Escola Opressão psicossocial ou sofrimento ético-político |
description |
Considering, based on Vigotski’s reflections on the actor’s creative work, that character building can be a transformative experience in which the body and affections play a crucial role, we propose a scenic experience that transports such potentialities to social relations as a strategy for overcoming oppression at school. It is the Social Theater of Affections (TSA), the assumptions of which are based on Spinoza, Vigotski and Boal, especially on the concepts of intelligent emotion, catharsis, body, singular/universal dialectic and ethical-political suffering. As an example, we discuss a scenic intervention performed in municipal school aimed at confronting gender violence. The scenic actions place the actor as a dramatist and the audience as an actor, intertwining them in the feeling of the common and in the power to imagine and rehearse strategies to overcome oppressions crystallized in affections and social relations. Thus, in the creative act, individual suffering is transformed into collective action. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33055 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675266/33056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; ed0320210091 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190467633152 |