Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kergoat, Prisca
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672774
Resumo: In France, every year, almost 40% of pupils are advised to take vocational education. These young people, between adolescence and adulthood, are told to « choose » a route and to opt for a low-skilled profession (limited to manual tasks). To shed light on what lies behind the scenes between school and the beginning of vocational education, we aim to uncover the way educational and productive spheres support and reinforce inequality and to show how children experience humiliation and voice their sense of injustice.
id UNICAMP-18_853fef81aedecaf46b320087d14ed6b4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672774
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Told to make a choice. From humiliation to a sense of injusticeA imposição a escolher. Da humilhação ao sentimento de injustiçaA imposição a escolher. Da humilhação ao sentimento de injustiçaCareer guidanceEducationWorkWorking-class youthInjusticeOrientación profesionalEducacionTrabajoJuventud de la clase trabajadora;InjusticiaOrientação vocacionalEducaçãoTrabalhoJuventude da classe popularInjustiçaIn France, every year, almost 40% of pupils are advised to take vocational education. These young people, between adolescence and adulthood, are told to « choose » a route and to opt for a low-skilled profession (limited to manual tasks). To shed light on what lies behind the scenes between school and the beginning of vocational education, we aim to uncover the way educational and productive spheres support and reinforce inequality and to show how children experience humiliation and voice their sense of injustice.Na França, todos os anos, cerca de 40% dos alunos são orientados para a educação profissionalizante. No limite entre a adolescência e a idade adulta, esses jovens são convocados a “escolher” um rumo, a se colocarem em um ramo relevante do trabalho de produção. Para esclarecer essa zona de fronteira, a do corredor entre a escola e o início de sua formação, é necessário detalhar tanto a forma como as esferas educativa e produtiva mantêm e produzem as desigualdades quanto a maneira como jovens vivem a humilhação e formulam a injustiça.Na França, todos os anos, cerca de 40% dos alunos são orientados para a educação profissionalizante. No limite entre a adolescência e a idade adulta, esses jovens são convocados a “escolher” um rumo, a se colocarem em um ramo relevante do trabalho de produção. Para esclarecer essa zona de fronteira, a do corredor entre a escola e o início de sua formação, é necessário detalhar tanto a forma como as esferas educativa e produtiva mantêm e produzem as desigualdades quanto a maneira como jovens vivem a humilhação e formulam a injustiça.Universidade Estadual de Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672774Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200137Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200137Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202001371980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672774/31568Brazil; ContemporaryBrazil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKergoat, Prisca2023-12-12T18:05:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672774Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-12T18:05:18Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
A imposição a escolher. Da humilhação ao sentimento de injustiça
A imposição a escolher. Da humilhação ao sentimento de injustiça
title Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
spellingShingle Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
Kergoat, Prisca
Career guidance
Education
Work
Working-class youth
Injustice
Orientación profesional
Educacion
Trabajo
Juventud de la clase trabajadora;
Injusticia
Orientação vocacional
Educação
Trabalho
Juventude da classe popular
Injustiça
title_short Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
title_full Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
title_fullStr Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
title_full_unstemmed Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
title_sort Told to make a choice. From humiliation to a sense of injustice
author Kergoat, Prisca
author_facet Kergoat, Prisca
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kergoat, Prisca
dc.subject.por.fl_str_mv Career guidance
Education
Work
Working-class youth
Injustice
Orientación profesional
Educacion
Trabajo
Juventud de la clase trabajadora;
Injusticia
Orientação vocacional
Educação
Trabalho
Juventude da classe popular
Injustiça
topic Career guidance
Education
Work
Working-class youth
Injustice
Orientación profesional
Educacion
Trabajo
Juventud de la clase trabajadora;
Injusticia
Orientação vocacional
Educação
Trabalho
Juventude da classe popular
Injustiça
description In France, every year, almost 40% of pupils are advised to take vocational education. These young people, between adolescence and adulthood, are told to « choose » a route and to opt for a low-skilled profession (limited to manual tasks). To shed light on what lies behind the scenes between school and the beginning of vocational education, we aim to uncover the way educational and productive spheres support and reinforce inequality and to show how children experience humiliation and voice their sense of injustice.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672774
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672774
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672774/31568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brazil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200137
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200137
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200137
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190444564480