Biopower, life and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo , Rodrigo de Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Veiga-Neto, Alfredo José da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731
Resumo: Life has been recurrently taken as speech object. But how do we conceive this life that is so important for us? In this foucauldian-inspired text, we analyze the way life is stated in textbooks used in two schools located in the capital of a Brazilian state and we describe some forces that make these statements possible. First, we do not notice differences in the way books describe life. In addition, realizing a juxtaposition between the notions of life and body, we suggest that the books surveyed contribute to the education of students in a way of exercising power that is simultaneously individualizing and generalizing: the biopower.
id UNICAMP-18_8a6d440a8d6aab79ef7d91c45f21d30d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656731
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Biopower, life and education Biopoder, vida e educação Michel FoucaultBasic educationTextbookMichel FoucaultEnsino fundamentalLivro didáticoLife has been recurrently taken as speech object. But how do we conceive this life that is so important for us? In this foucauldian-inspired text, we analyze the way life is stated in textbooks used in two schools located in the capital of a Brazilian state and we describe some forces that make these statements possible. First, we do not notice differences in the way books describe life. In addition, realizing a juxtaposition between the notions of life and body, we suggest that the books surveyed contribute to the education of students in a way of exercising power that is simultaneously individualizing and generalizing: the biopower.A vida tem sido recorrentemente tomada como objeto do discurso. Mas como concebemos esta vida que nos é demasiadamente importante? Neste texto, de inspiração foucaultiana, analisamos a maneira como a vida está enunciada em livros didáticos utilizados em duas escolas localizadas na capital de um estado brasileiro e descrevemos algumas forças que tornam possíveis esses enunciados. Primeiramente, não percebemos diferenças na maneira como os livros descrevem a vida. Ademais, ao constatar uma justaposição entre as noções de vida e corpo, cogitamos que os livros pesquisados contribuem com a educação dos alunos para uma forma de exercício do poder que é concomitantemente individualizadora e generalizadora: o biopoder.Universidade Estadual de Campinas2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-221980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731/21347Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo , Rodrigo de OliveiraVeiga-Neto, Alfredo José da2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656731Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Biopower, life and education
Biopoder, vida e educação
title Biopower, life and education
spellingShingle Biopower, life and education
Azevedo , Rodrigo de Oliveira
Michel Foucault
Basic education
Textbook
Michel Foucault
Ensino fundamental
Livro didático
title_short Biopower, life and education
title_full Biopower, life and education
title_fullStr Biopower, life and education
title_full_unstemmed Biopower, life and education
title_sort Biopower, life and education
author Azevedo , Rodrigo de Oliveira
author_facet Azevedo , Rodrigo de Oliveira
Veiga-Neto, Alfredo José da
author_role author
author2 Veiga-Neto, Alfredo José da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo , Rodrigo de Oliveira
Veiga-Neto, Alfredo José da
dc.subject.por.fl_str_mv Michel Foucault
Basic education
Textbook
Michel Foucault
Ensino fundamental
Livro didático
topic Michel Foucault
Basic education
Textbook
Michel Foucault
Ensino fundamental
Livro didático
description Life has been recurrently taken as speech object. But how do we conceive this life that is so important for us? In this foucauldian-inspired text, we analyze the way life is stated in textbooks used in two schools located in the capital of a Brazilian state and we describe some forces that make these statements possible. First, we do not notice differences in the way books describe life. In addition, realizing a juxtaposition between the notions of life and body, we suggest that the books surveyed contribute to the education of students in a way of exercising power that is simultaneously individualizing and generalizing: the biopower.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731/21347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22
Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189000675328