Biopower, life and education
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731 |
Resumo: | Life has been recurrently taken as speech object. But how do we conceive this life that is so important for us? In this foucauldian-inspired text, we analyze the way life is stated in textbooks used in two schools located in the capital of a Brazilian state and we describe some forces that make these statements possible. First, we do not notice differences in the way books describe life. In addition, realizing a juxtaposition between the notions of life and body, we suggest that the books surveyed contribute to the education of students in a way of exercising power that is simultaneously individualizing and generalizing: the biopower. |
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Biopower, life and education Biopoder, vida e educação Michel FoucaultBasic educationTextbookMichel FoucaultEnsino fundamentalLivro didáticoLife has been recurrently taken as speech object. But how do we conceive this life that is so important for us? In this foucauldian-inspired text, we analyze the way life is stated in textbooks used in two schools located in the capital of a Brazilian state and we describe some forces that make these statements possible. First, we do not notice differences in the way books describe life. In addition, realizing a juxtaposition between the notions of life and body, we suggest that the books surveyed contribute to the education of students in a way of exercising power that is simultaneously individualizing and generalizing: the biopower.A vida tem sido recorrentemente tomada como objeto do discurso. Mas como concebemos esta vida que nos é demasiadamente importante? Neste texto, de inspiração foucaultiana, analisamos a maneira como a vida está enunciada em livros didáticos utilizados em duas escolas localizadas na capital de um estado brasileiro e descrevemos algumas forças que tornam possíveis esses enunciados. Primeiramente, não percebemos diferenças na maneira como os livros descrevem a vida. Ademais, ao constatar uma justaposição entre as noções de vida e corpo, cogitamos que os livros pesquisados contribuem com a educação dos alunos para uma forma de exercício do poder que é concomitantemente individualizadora e generalizadora: o biopoder.Universidade Estadual de Campinas2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-221980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656731/21347Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo , Rodrigo de OliveiraVeiga-Neto, Alfredo José da2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656731Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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