Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510 |
Resumo: | In this study, we regard the classroom as a living and studying space which is often under tension. As a habitual space for actions which have persisted as daily practices, the classroom has become a place prone to dispersion. We aim to evince that such dispersion in the use of that place opens up a possibility for interruptions, thus enabling curricular readings to become agents in the invention of a personal and collective bio-text which is hypertextually intertwined. To do that, we show George Perec’s poetics as a means to use the classroom. |
id |
UNICAMP-18_91c27cf8dd563f76bf078abf68542f07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670510 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositionsMicroscopias biotextuales en el aula: proposiciones perecquianasMicroscopias biotextuais em aula: proposições perecquianasGeorges PerecSala de aulaLeituraGeorges PerecAulaLecturaGeorges PerecClassroomReadingIn this study, we regard the classroom as a living and studying space which is often under tension. As a habitual space for actions which have persisted as daily practices, the classroom has become a place prone to dispersion. We aim to evince that such dispersion in the use of that place opens up a possibility for interruptions, thus enabling curricular readings to become agents in the invention of a personal and collective bio-text which is hypertextually intertwined. To do that, we show George Perec’s poetics as a means to use the classroom.En este artículo se propone pensar el aula como un espacio de convivio y de estudio que vive en frecuentes tensiones. El aula es prefigurada como un espacio de actuación que insiste como práctica cotidiana, pero por habitual resulta como un sitio dispuesto a la dispersión. Nuestro intento es el de afirmar esa dispersión —en el uso de ese espacio— como una apertura a las interrupciones y, con eso, provocar que las lecturas curriculares sean agentes para la invención de un biotexto, personal y colectivo, que se hilvane hipertextualmente. Para eso presentamos la poética de Georges Perec como un modo de usar el aula.Propõe-se pensar a sala de aula como um espaço de convívio e estudo que vive em frequente tensão. A sala de aula é prefigurada como um espaço de ação que insiste como uma prática cotidiana, mas, por ser habitual, acaba sendo um lugar disposto a dispersão. Nossa intenção é afirmar essa dispersão — no uso desse espaço — como uma abertura para as interrupções e, com isso, provocar que as leituras curriculares possam se tornar agentes da invenção de um biotetexto, pessoal e coletivo, que se tece hipertextualmente. Para isso, apresentamos a poética de Georges Perec como uma maneira de utilizar a sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2022-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056EPro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056EPro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E1980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspaenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29632https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29633Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLamela Adó, Máximo Daniel 2022-12-07T13:44:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670510Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:17Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions Microscopias biotextuales en el aula: proposiciones perecquianas Microscopias biotextuais em aula: proposições perecquianas |
title |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions |
spellingShingle |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions Lamela Adó, Máximo Daniel Georges Perec Sala de aula Leitura Georges Perec Aula Lectura Georges Perec Classroom Reading |
title_short |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions |
title_full |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions |
title_fullStr |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions |
title_full_unstemmed |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions |
title_sort |
Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions |
author |
Lamela Adó, Máximo Daniel |
author_facet |
Lamela Adó, Máximo Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lamela Adó, Máximo Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Georges Perec Sala de aula Leitura Georges Perec Aula Lectura Georges Perec Classroom Reading |
topic |
Georges Perec Sala de aula Leitura Georges Perec Aula Lectura Georges Perec Classroom Reading |
description |
In this study, we regard the classroom as a living and studying space which is often under tension. As a habitual space for actions which have persisted as daily practices, the classroom has become a place prone to dispersion. We aim to evince that such dispersion in the use of that place opens up a possibility for interruptions, thus enabling curricular readings to become agents in the invention of a personal and collective bio-text which is hypertextually intertwined. To do that, we show George Perec’s poetics as a means to use the classroom. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29632 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29633 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190116360192 |