Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lamela Adó, Máximo Daniel
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510
Resumo: In this study, we regard the classroom as a living and studying space which is often under tension. As a habitual space for actions which have persisted as daily practices, the classroom has become a place prone to dispersion. We aim to evince that such dispersion in the use of that place opens up a possibility for interruptions, thus enabling curricular readings to become agents in the invention of a personal and collective bio-text which is hypertextually intertwined. To do that, we show George Perec’s poetics as a means to use the classroom.
id UNICAMP-18_91c27cf8dd563f76bf078abf68542f07
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670510
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositionsMicroscopias biotextuales en el aula: proposiciones perecquianasMicroscopias biotextuais em aula: proposições perecquianasGeorges PerecSala de aulaLeituraGeorges PerecAulaLecturaGeorges PerecClassroomReadingIn this study, we regard the classroom as a living and studying space which is often under tension. As a habitual space for actions which have persisted as daily practices, the classroom has become a place prone to dispersion. We aim to evince that such dispersion in the use of that place opens up a possibility for interruptions, thus enabling curricular readings to become agents in the invention of a personal and collective bio-text which is hypertextually intertwined. To do that, we show George Perec’s poetics as a means to use the classroom.En este artículo se propone pensar el aula como un espacio de convivio y de estudio que vive en frecuentes tensiones. El aula es prefigurada como un espacio de actuación que insiste como práctica cotidiana, pero por habitual resulta como un sitio dispuesto a la dispersión. Nuestro intento es el de afirmar esa dispersión —en el uso de ese espacio— como una apertura a las interrupciones y, con eso, provocar que las lecturas curriculares sean agentes para la invención de un biotexto, personal y colectivo, que se hilvane hipertextualmente. Para eso presentamos la poética de Georges Perec como un modo de usar el aula.Propõe-se pensar a sala de aula como um espaço de convívio e estudo que vive em frequente tensão. A sala de aula é prefigurada como um espaço de ação que insiste como uma prática cotidiana, mas, por ser habitual, acaba sendo um lugar disposto a dispersão. Nossa intenção é afirmar essa dispersão — no uso desse espaço — como uma abertura para as interrupções e, com isso, provocar que as leituras curriculares possam se tornar agentes da invenção de um biotetexto, pessoal e coletivo, que se tece hipertextualmente. Para isso, apresentamos a poética de Georges Perec como uma maneira de utilizar a sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2022-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056EPro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056EPro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E1980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspaenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29632https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29633Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLamela Adó, Máximo Daniel 2022-12-07T13:44:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670510Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:17Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
Microscopias biotextuales en el aula: proposiciones perecquianas
Microscopias biotextuais em aula: proposições perecquianas
title Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
spellingShingle Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
Lamela Adó, Máximo Daniel
Georges Perec
Sala de aula
Leitura
Georges Perec
Aula
Lectura
Georges Perec
Classroom
Reading
title_short Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
title_full Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
title_fullStr Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
title_full_unstemmed Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
title_sort Biotext microscopies in the classroom: perecquian propositions
author Lamela Adó, Máximo Daniel
author_facet Lamela Adó, Máximo Daniel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lamela Adó, Máximo Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Georges Perec
Sala de aula
Leitura
Georges Perec
Aula
Lectura
Georges Perec
Classroom
Reading
topic Georges Perec
Sala de aula
Leitura
Georges Perec
Aula
Lectura
Georges Perec
Classroom
Reading
description In this study, we regard the classroom as a living and studying space which is often under tension. As a habitual space for actions which have persisted as daily practices, the classroom has become a place prone to dispersion. We aim to evince that such dispersion in the use of that place opens up a possibility for interruptions, thus enabling curricular readings to become agents in the invention of a personal and collective bio-text which is hypertextually intertwined. To do that, we show George Perec’s poetics as a means to use the classroom.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29632
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670510/29633
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200056E
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190116360192