Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tordin, Denise Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mendonça, Samuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646
Resumo: This article analyzed a school's class assemblies from Edgar Morin's ethics perspective. How are class assemblies organized at Municipal Secondary Schools in Campinas/SP? How can they contribute to the understanding of ethics in the school environment? This research employed qualitative methods of interviews and observation. The results show that introductory activities to class assemblies - such as reading, music, and physical contact - develop self-knowledge, reduce hostilities and awaken recognition of the other. The study contributes to the reflection on conflict resolution in the school environment. It also contributes to understanding how conflict can be an opportunity for more mature social relations.
id UNICAMP-18_986f15b3e8ea1e1e8b3a331f1613c9b5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671646
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspectiveAsamblea de clase y auto ética desde la perspectiva de Edgar MorinAssembleias de classe e a autoética pela perspectiva de Edgar MorinAssembleia de classeÉticaEdgar MorinAsamblea de clasePrincipio moralEdgar MorinClass assembliesEthicEdgar MorinThis article analyzed a school's class assemblies from Edgar Morin's ethics perspective. How are class assemblies organized at Municipal Secondary Schools in Campinas/SP? How can they contribute to the understanding of ethics in the school environment? This research employed qualitative methods of interviews and observation. The results show that introductory activities to class assemblies - such as reading, music, and physical contact - develop self-knowledge, reduce hostilities and awaken recognition of the other. The study contributes to the reflection on conflict resolution in the school environment. It also contributes to understanding how conflict can be an opportunity for more mature social relations.El artículo trata sobre las asambleas de clase en una escuela desde la perspectiva ética de Edgar Morin. ¿Cómo se constituyen las asambleas de clase de las Escuelas Municipales de Educación Fundamental en Campinas / SP y en qué medida pueden favorecer la comprensión de la ética en el espacio escolar? El método de investigación es cualitativo, incluyó los instrumentos de entrevista y observación. Como resultados identificamos que las actividades introductorias a las asambleas de clase, como la lectura, la música y el contacto corporal, ayudan en el autoconocimiento, minimizan la hostilidad y despiertan el reconocimiento del otro. El aporte del estudio reside en la necesidad de reflexionar sobre la resolución de conflictos en el contexto escolar y la comprensión de que el conflicto puede ser una oportunidad para madurar en las relaciones sociales.O artigo trata das assembleias de classe em uma escola na perspectiva ética de Edgar Morin. Como as assembleias de classe se constituem em Escolas Municipais de Ensino Fundamental I de Campinas, SP e em que medida podem favorecer a compreensão da ética no espaço escolar? O método de pesquisa qualitativa incluiu os instrumentos entrevista e observação. Como resultados, percebeu-se que atividades introdutórias às assembleias de classe – como leituras, músicas e toque corporal – auxiliam no autoconhecimento, minimizam a hostilidade e despertam o reconhecimento do outro. A contribuição do estudo reside na compreensão da necessidade de reflexão sobre resolução de conflitos no âmbito escolar e do conflito como oportunidade para um amadurecimento nas relações sociais.Universidade Estadual de Campinas2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100071980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30617https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30618Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTordin, Denise CristinaMendonça, Samuel2023-02-24T19:09:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671646Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T19:09:25Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
Asamblea de clase y auto ética desde la perspectiva de Edgar Morin
Assembleias de classe e a autoética pela perspectiva de Edgar Morin
title Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
spellingShingle Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
Tordin, Denise Cristina
Assembleia de classe
Ética
Edgar Morin
Asamblea de clase
Principio moral
Edgar Morin
Class assemblies
Ethic
Edgar Morin
title_short Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
title_full Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
title_fullStr Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
title_full_unstemmed Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
title_sort Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
author Tordin, Denise Cristina
author_facet Tordin, Denise Cristina
Mendonça, Samuel
author_role author
author2 Mendonça, Samuel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tordin, Denise Cristina
Mendonça, Samuel
dc.subject.por.fl_str_mv Assembleia de classe
Ética
Edgar Morin
Asamblea de clase
Principio moral
Edgar Morin
Class assemblies
Ethic
Edgar Morin
topic Assembleia de classe
Ética
Edgar Morin
Asamblea de clase
Principio moral
Edgar Morin
Class assemblies
Ethic
Edgar Morin
description This article analyzed a school's class assemblies from Edgar Morin's ethics perspective. How are class assemblies organized at Municipal Secondary Schools in Campinas/SP? How can they contribute to the understanding of ethics in the school environment? This research employed qualitative methods of interviews and observation. The results show that introductory activities to class assemblies - such as reading, music, and physical contact - develop self-knowledge, reduce hostilities and awaken recognition of the other. The study contributes to the reflection on conflict resolution in the school environment. It also contributes to understanding how conflict can be an opportunity for more mature social relations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30617
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30618
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190172983296