Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646 |
Resumo: | This article analyzed a school's class assemblies from Edgar Morin's ethics perspective. How are class assemblies organized at Municipal Secondary Schools in Campinas/SP? How can they contribute to the understanding of ethics in the school environment? This research employed qualitative methods of interviews and observation. The results show that introductory activities to class assemblies - such as reading, music, and physical contact - develop self-knowledge, reduce hostilities and awaken recognition of the other. The study contributes to the reflection on conflict resolution in the school environment. It also contributes to understanding how conflict can be an opportunity for more mature social relations. |
id |
UNICAMP-18_986f15b3e8ea1e1e8b3a331f1613c9b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671646 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspectiveAsamblea de clase y auto ética desde la perspectiva de Edgar MorinAssembleias de classe e a autoética pela perspectiva de Edgar MorinAssembleia de classeÉticaEdgar MorinAsamblea de clasePrincipio moralEdgar MorinClass assembliesEthicEdgar MorinThis article analyzed a school's class assemblies from Edgar Morin's ethics perspective. How are class assemblies organized at Municipal Secondary Schools in Campinas/SP? How can they contribute to the understanding of ethics in the school environment? This research employed qualitative methods of interviews and observation. The results show that introductory activities to class assemblies - such as reading, music, and physical contact - develop self-knowledge, reduce hostilities and awaken recognition of the other. The study contributes to the reflection on conflict resolution in the school environment. It also contributes to understanding how conflict can be an opportunity for more mature social relations.El artículo trata sobre las asambleas de clase en una escuela desde la perspectiva ética de Edgar Morin. ¿Cómo se constituyen las asambleas de clase de las Escuelas Municipales de Educación Fundamental en Campinas / SP y en qué medida pueden favorecer la comprensión de la ética en el espacio escolar? El método de investigación es cualitativo, incluyó los instrumentos de entrevista y observación. Como resultados identificamos que las actividades introductorias a las asambleas de clase, como la lectura, la música y el contacto corporal, ayudan en el autoconocimiento, minimizan la hostilidad y despiertan el reconocimiento del otro. El aporte del estudio reside en la necesidad de reflexionar sobre la resolución de conflictos en el contexto escolar y la comprensión de que el conflicto puede ser una oportunidad para madurar en las relaciones sociales.O artigo trata das assembleias de classe em uma escola na perspectiva ética de Edgar Morin. Como as assembleias de classe se constituem em Escolas Municipais de Ensino Fundamental I de Campinas, SP e em que medida podem favorecer a compreensão da ética no espaço escolar? O método de pesquisa qualitativa incluiu os instrumentos entrevista e observação. Como resultados, percebeu-se que atividades introdutórias às assembleias de classe – como leituras, músicas e toque corporal – auxiliam no autoconhecimento, minimizam a hostilidade e despertam o reconhecimento do outro. A contribuição do estudo reside na compreensão da necessidade de reflexão sobre resolução de conflitos no âmbito escolar e do conflito como oportunidade para um amadurecimento nas relações sociais.Universidade Estadual de Campinas2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100071980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30617https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30618Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTordin, Denise CristinaMendonça, Samuel2023-02-24T19:09:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671646Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T19:09:25Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective Asamblea de clase y auto ética desde la perspectiva de Edgar Morin Assembleias de classe e a autoética pela perspectiva de Edgar Morin |
title |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective |
spellingShingle |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective Tordin, Denise Cristina Assembleia de classe Ética Edgar Morin Asamblea de clase Principio moral Edgar Morin Class assemblies Ethic Edgar Morin |
title_short |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective |
title_full |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective |
title_fullStr |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective |
title_full_unstemmed |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective |
title_sort |
Class assemblies and self-ethics through Edgar Morin’s perspective |
author |
Tordin, Denise Cristina |
author_facet |
Tordin, Denise Cristina Mendonça, Samuel |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Samuel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tordin, Denise Cristina Mendonça, Samuel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Assembleia de classe Ética Edgar Morin Asamblea de clase Principio moral Edgar Morin Class assemblies Ethic Edgar Morin |
topic |
Assembleia de classe Ética Edgar Morin Asamblea de clase Principio moral Edgar Morin Class assemblies Ethic Edgar Morin |
description |
This article analyzed a school's class assemblies from Edgar Morin's ethics perspective. How are class assemblies organized at Municipal Secondary Schools in Campinas/SP? How can they contribute to the understanding of ethics in the school environment? This research employed qualitative methods of interviews and observation. The results show that introductory activities to class assemblies - such as reading, music, and physical contact - develop self-knowledge, reduce hostilities and awaken recognition of the other. The study contributes to the reflection on conflict resolution in the school environment. It also contributes to understanding how conflict can be an opportunity for more mature social relations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30617 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671646/30618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210007 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190172983296 |