Mathematics education: a view of the state of the art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D'Ambrosio, Ubiratan
Data de Publicação: 1993
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627
Resumo: In this paper we try to identify Mathematics Education as an autonomous area of research in Education, through considerations about the very nature of Mathematics. We address historical, cognitive and political aspects of Mathematics and its insertion in school curricula. We then examine some recent trends in Mathematics Education research, outlining its main areas of interest. After mentioning, in general lines, the general aims and objectives of Mathematics teaching we make considerations about the future of Education (in particular Mathematics Education), about curriculum design and about a new role for the teacher.
id UNICAMP-18_9997e56e82ea68a8f6475013a93d6c11
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670627
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Mathematics education: a view of the state of the artEducação matemática: uma visão do estado da arteEducação matemática: uma visão do estado da arteEducação matemáticaEnsino de matemáticaCogniçãoObjetivosOrganização curricularEducação matemáticaEnsino de matemáticaCogniçãoObjetivosOrganização curricularMathematics educationMathematics teachingCognitionObjectivesCurriculum organisationIn this paper we try to identify Mathematics Education as an autonomous area of research in Education, through considerations about the very nature of Mathematics. We address historical, cognitive and political aspects of Mathematics and its insertion in school curricula. We then examine some recent trends in Mathematics Education research, outlining its main areas of interest. After mentioning, in general lines, the general aims and objectives of Mathematics teaching we make considerations about the future of Education (in particular Mathematics Education), about curriculum design and about a new role for the teacher.Neste trabalho procuramos identificar a Educação Matemática como uma área autônoma de pesquisa em Educação, através de considerações sobre a p´ropria natureza da Matemática. Abordamos aspectos históricos, cognitivos e políticos da Matemática e da sua inserção nos currículos escolares. A seguir examinamos algumas tendências mais recentes da pesquisa em Educação Matemática, esboçando suas principais áreas de interesse. Após mencionar, em linhas gerais, as metas e objetivos gerais de ensino de Matemática fazemos considerações sobre o futuro da Educação (em particular da Educação Matemática), sobre desenho curricular e sobre um novo papel ao docente.Neste trabalho procuramos identificar a Educação Matemática como uma área autônoma de pesquisa em Educação, através de considerações sobre a p´ropria natureza da Matemática. Abordamos aspectos históricos, cognitivos e políticos da Matemática e da sua inserção nos currículos escolares. A seguir examinamos algumas tendências mais recentes da pesquisa em Educação Matemática, esboçando suas principais áreas de interesse. Após mencionar, em linhas gerais, as metas e objetivos gerais de ensino de Matemática fazemos considerações sobre o futuro da Educação (em particular da Educação Matemática), sobre desenho curricular e sobre um novo papel ao docente.Universidade Estadual de Campinas1993-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627Pro-Posições; Vol. 4 No. 1: mar./1993[10]; 7-17Pro-Posições; Vol. 4 Núm. 1: mar./1993[10]; 7-17Pro-Posições; v. 4 n. 1: mar./1993[10]; 7-171980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627/29707Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 1993 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessD'Ambrosio, Ubiratan 2022-08-04T17:02:58Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670627Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-08-04T17:02:58Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics education: a view of the state of the art
Educação matemática: uma visão do estado da arte
Educação matemática: uma visão do estado da arte
title Mathematics education: a view of the state of the art
spellingShingle Mathematics education: a view of the state of the art
D'Ambrosio, Ubiratan
Educação matemática
Ensino de matemática
Cognição
Objetivos
Organização curricular
Educação matemática
Ensino de matemática
Cognição
Objetivos
Organização curricular
Mathematics education
Mathematics teaching
Cognition
Objectives
Curriculum organisation
title_short Mathematics education: a view of the state of the art
title_full Mathematics education: a view of the state of the art
title_fullStr Mathematics education: a view of the state of the art
title_full_unstemmed Mathematics education: a view of the state of the art
title_sort Mathematics education: a view of the state of the art
author D'Ambrosio, Ubiratan
author_facet D'Ambrosio, Ubiratan
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv D'Ambrosio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Ensino de matemática
Cognição
Objetivos
Organização curricular
Educação matemática
Ensino de matemática
Cognição
Objetivos
Organização curricular
Mathematics education
Mathematics teaching
Cognition
Objectives
Curriculum organisation
topic Educação matemática
Ensino de matemática
Cognição
Objetivos
Organização curricular
Educação matemática
Ensino de matemática
Cognição
Objetivos
Organização curricular
Mathematics education
Mathematics teaching
Cognition
Objectives
Curriculum organisation
description In this paper we try to identify Mathematics Education as an autonomous area of research in Education, through considerations about the very nature of Mathematics. We address historical, cognitive and political aspects of Mathematics and its insertion in school curricula. We then examine some recent trends in Mathematics Education research, outlining its main areas of interest. After mentioning, in general lines, the general aims and objectives of Mathematics teaching we make considerations about the future of Education (in particular Mathematics Education), about curriculum design and about a new role for the teacher.
publishDate 1993
dc.date.none.fl_str_mv 1993-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627/29707
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1993 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1993 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 4 No. 1: mar./1993[10]; 7-17
Pro-Posições; Vol. 4 Núm. 1: mar./1993[10]; 7-17
Pro-Posições; v. 4 n. 1: mar./1993[10]; 7-17
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190148866048