Mathematics education: a view of the state of the art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1993 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627 |
Resumo: | In this paper we try to identify Mathematics Education as an autonomous area of research in Education, through considerations about the very nature of Mathematics. We address historical, cognitive and political aspects of Mathematics and its insertion in school curricula. We then examine some recent trends in Mathematics Education research, outlining its main areas of interest. After mentioning, in general lines, the general aims and objectives of Mathematics teaching we make considerations about the future of Education (in particular Mathematics Education), about curriculum design and about a new role for the teacher. |
id |
UNICAMP-18_9997e56e82ea68a8f6475013a93d6c11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670627 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics education: a view of the state of the artEducação matemática: uma visão do estado da arteEducação matemática: uma visão do estado da arteEducação matemáticaEnsino de matemáticaCogniçãoObjetivosOrganização curricularEducação matemáticaEnsino de matemáticaCogniçãoObjetivosOrganização curricularMathematics educationMathematics teachingCognitionObjectivesCurriculum organisationIn this paper we try to identify Mathematics Education as an autonomous area of research in Education, through considerations about the very nature of Mathematics. We address historical, cognitive and political aspects of Mathematics and its insertion in school curricula. We then examine some recent trends in Mathematics Education research, outlining its main areas of interest. After mentioning, in general lines, the general aims and objectives of Mathematics teaching we make considerations about the future of Education (in particular Mathematics Education), about curriculum design and about a new role for the teacher.Neste trabalho procuramos identificar a Educação Matemática como uma área autônoma de pesquisa em Educação, através de considerações sobre a p´ropria natureza da Matemática. Abordamos aspectos históricos, cognitivos e políticos da Matemática e da sua inserção nos currículos escolares. A seguir examinamos algumas tendências mais recentes da pesquisa em Educação Matemática, esboçando suas principais áreas de interesse. Após mencionar, em linhas gerais, as metas e objetivos gerais de ensino de Matemática fazemos considerações sobre o futuro da Educação (em particular da Educação Matemática), sobre desenho curricular e sobre um novo papel ao docente.Neste trabalho procuramos identificar a Educação Matemática como uma área autônoma de pesquisa em Educação, através de considerações sobre a p´ropria natureza da Matemática. Abordamos aspectos históricos, cognitivos e políticos da Matemática e da sua inserção nos currículos escolares. A seguir examinamos algumas tendências mais recentes da pesquisa em Educação Matemática, esboçando suas principais áreas de interesse. Após mencionar, em linhas gerais, as metas e objetivos gerais de ensino de Matemática fazemos considerações sobre o futuro da Educação (em particular da Educação Matemática), sobre desenho curricular e sobre um novo papel ao docente.Universidade Estadual de Campinas1993-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627Pro-Posições; Vol. 4 No. 1: mar./1993[10]; 7-17Pro-Posições; Vol. 4 Núm. 1: mar./1993[10]; 7-17Pro-Posições; v. 4 n. 1: mar./1993[10]; 7-171980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627/29707Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 1993 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessD'Ambrosio, Ubiratan 2022-08-04T17:02:58Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670627Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-08-04T17:02:58Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics education: a view of the state of the art Educação matemática: uma visão do estado da arte Educação matemática: uma visão do estado da arte |
title |
Mathematics education: a view of the state of the art |
spellingShingle |
Mathematics education: a view of the state of the art D'Ambrosio, Ubiratan Educação matemática Ensino de matemática Cognição Objetivos Organização curricular Educação matemática Ensino de matemática Cognição Objetivos Organização curricular Mathematics education Mathematics teaching Cognition Objectives Curriculum organisation |
title_short |
Mathematics education: a view of the state of the art |
title_full |
Mathematics education: a view of the state of the art |
title_fullStr |
Mathematics education: a view of the state of the art |
title_full_unstemmed |
Mathematics education: a view of the state of the art |
title_sort |
Mathematics education: a view of the state of the art |
author |
D'Ambrosio, Ubiratan |
author_facet |
D'Ambrosio, Ubiratan |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D'Ambrosio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Ensino de matemática Cognição Objetivos Organização curricular Educação matemática Ensino de matemática Cognição Objetivos Organização curricular Mathematics education Mathematics teaching Cognition Objectives Curriculum organisation |
topic |
Educação matemática Ensino de matemática Cognição Objetivos Organização curricular Educação matemática Ensino de matemática Cognição Objetivos Organização curricular Mathematics education Mathematics teaching Cognition Objectives Curriculum organisation |
description |
In this paper we try to identify Mathematics Education as an autonomous area of research in Education, through considerations about the very nature of Mathematics. We address historical, cognitive and political aspects of Mathematics and its insertion in school curricula. We then examine some recent trends in Mathematics Education research, outlining its main areas of interest. After mentioning, in general lines, the general aims and objectives of Mathematics teaching we make considerations about the future of Education (in particular Mathematics Education), about curriculum design and about a new role for the teacher. |
publishDate |
1993 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1993-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670627/29707 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1993 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1993 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 4 No. 1: mar./1993[10]; 7-17 Pro-Posições; Vol. 4 Núm. 1: mar./1993[10]; 7-17 Pro-Posições; v. 4 n. 1: mar./1993[10]; 7-17 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190148866048 |