Semiformation and artificial intelligence in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Luis Fernando Altenfelder de Arruda
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lastória, Luiz Antônio Calmon Nabuco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664
Resumo: This article seeks to reflect on audiovisual technologies, digital platforms and artificial intelligence software aimed at personalizing teaching. The analysis addresses the use of algorithms for teacher evaluation, defense of educational technology companies, gamification as a strategy to encourage studies and the development of pedagogical proposals that prepare students for a market increasingly supported by automated and artificially “intelligent” operating systems. ”. At the end, it was sought to point out reconfigurations of the semiformation process in the beginning of the 21st century caused by the computational instrumentalization of education and the digital industrialization of culture.
id UNICAMP-18_a361fc2e7bd5d8f2ff355542b892d289
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660664
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Semiformation and artificial intelligence in teachingSemi-entrenamiento e inteligencia artificial en la enseñanzaSemiformação e inteligência artificial no ensinoCritical theoryArtificial intelligenceSemi-trainingTeoría críticaInteligencia artificialSemi-entrenamientoTeoria críticaInteligência artificialSemiformaçãoThis article seeks to reflect on audiovisual technologies, digital platforms and artificial intelligence software aimed at personalizing teaching. The analysis addresses the use of algorithms for teacher evaluation, defense of educational technology companies, gamification as a strategy to encourage studies and the development of pedagogical proposals that prepare students for a market increasingly supported by automated and artificially “intelligent” operating systems. ”. At the end, it was sought to point out reconfigurations of the semiformation process in the beginning of the 21st century caused by the computational instrumentalization of education and the digital industrialization of culture.Este artículo busca reflexionar sobre tecnologías audiovisuales, plataformas digitales y software de inteligencia artificial destinados a personalizar la enseñanza. El análisis aborda el uso de algoritmos para la evaluación docente, la defensa de las empresas de tecnología educativa, la gamificación como estrategia para fomentar los estudios y el desarrollo de propuestas pedagógicas que preparen a los estudiantes para un mercado cada vez más respaldado por sistemas operativos automatizados y artificialmente "inteligentes". ". Al final, se buscó señalar las reconfiguraciones del proceso de semiformación a principios del siglo XXI causadas por la instrumentalización computacional de la educación y la industrialización digital de la cultura.Este artigo procura refletir sobre tecnologias audiovisuais, plataformas digitais e softwares de inteligência artificial voltados à personalização do ensino. A análise aborda o uso de algoritmos para avaliação de professores, defesa de empresas de tecnologia educacional, gamificação como estratégia para incentivar os estudos e elaboração de propostas pedagógicas que preparem o aluno para um mercado cada vez mais apoiado em sistemas operacionais automatizados e artificialmente “inteligentes”. Ao final procurou-se apontar reconfigurações do processo de semiformação no início do século XXI ocasionadas pela instrumentalização computacional da educação e a industrialização digital da cultura.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180105Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180105Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201801051980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664/22723https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664/22766Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Luis Fernando Altenfelder de Arruda Lastória, Luiz Antônio Calmon Nabuco 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660664Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Semiformation and artificial intelligence in teaching
Semi-entrenamiento e inteligencia artificial en la enseñanza
Semiformação e inteligência artificial no ensino
title Semiformation and artificial intelligence in teaching
spellingShingle Semiformation and artificial intelligence in teaching
Campos, Luis Fernando Altenfelder de Arruda
Critical theory
Artificial intelligence
Semi-training
Teoría crítica
Inteligencia artificial
Semi-entrenamiento
Teoria crítica
Inteligência artificial
Semiformação
title_short Semiformation and artificial intelligence in teaching
title_full Semiformation and artificial intelligence in teaching
title_fullStr Semiformation and artificial intelligence in teaching
title_full_unstemmed Semiformation and artificial intelligence in teaching
title_sort Semiformation and artificial intelligence in teaching
author Campos, Luis Fernando Altenfelder de Arruda
author_facet Campos, Luis Fernando Altenfelder de Arruda
Lastória, Luiz Antônio Calmon Nabuco
author_role author
author2 Lastória, Luiz Antônio Calmon Nabuco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Luis Fernando Altenfelder de Arruda
Lastória, Luiz Antônio Calmon Nabuco
dc.subject.por.fl_str_mv Critical theory
Artificial intelligence
Semi-training
Teoría crítica
Inteligencia artificial
Semi-entrenamiento
Teoria crítica
Inteligência artificial
Semiformação
topic Critical theory
Artificial intelligence
Semi-training
Teoría crítica
Inteligencia artificial
Semi-entrenamiento
Teoria crítica
Inteligência artificial
Semiformação
description This article seeks to reflect on audiovisual technologies, digital platforms and artificial intelligence software aimed at personalizing teaching. The analysis addresses the use of algorithms for teacher evaluation, defense of educational technology companies, gamification as a strategy to encourage studies and the development of pedagogical proposals that prepare students for a market increasingly supported by automated and artificially “intelligent” operating systems. ”. At the end, it was sought to point out reconfigurations of the semiformation process in the beginning of the 21st century caused by the computational instrumentalization of education and the digital industrialization of culture.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664/22723
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660664/22766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XXI
Brasil; Siglo XXI
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180105
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180105
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180105
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189393891328