Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670484 |
Resumo: | The introduction of life into politics, and the positioning of the Nation-State as a form of political and social order, made of education a fundamental scenario in the consolidation, perfection, and development, of the emerging mechanics of power. Likewise, the educational apparatuses decidedly operated in the fixation of the idea of the common good as a horizon of normalization. Faced with the growing amplitude of studies and appropriations of the Foucaultian notions in this scenario, a documental search regarding the notions of discipline and biopolitics becomes urgent. This review is done in order to examine the relations between the institution of the State as an apparatus that governs life in the Modernity, and the expansion of the educational machinery. |
id |
UNICAMP-18_a6d6bbc13115c3f60f215ab44c0dfeed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670484 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in educationDisciplina, biopolítica y educación: un balance en torno a los estudios foucaultianos en educaciónDisciplina, biopolítica e educação: um balanço em torno dos estudos foucaultianos em educaçãoDisciplineBiopoliticsGovernmentalityEducationNation-StateDisciplinaBiopolíticaGubernamentalidadEducaciónEstado naciónDisciplinaBiopolíticaGovernamentalidadeEducaçãoEstado-naçãoThe introduction of life into politics, and the positioning of the Nation-State as a form of political and social order, made of education a fundamental scenario in the consolidation, perfection, and development, of the emerging mechanics of power. Likewise, the educational apparatuses decidedly operated in the fixation of the idea of the common good as a horizon of normalization. Faced with the growing amplitude of studies and appropriations of the Foucaultian notions in this scenario, a documental search regarding the notions of discipline and biopolitics becomes urgent. This review is done in order to examine the relations between the institution of the State as an apparatus that governs life in the Modernity, and the expansion of the educational machinery.El ingreso de la vida en la política y el posicionamiento del Estado nación como forma de ordenamiento político y social hicieron de la educación un escenario fundamental en la consolidación, perfeccionamiento y desarrollo de las emergentes mecánicas del poder. Asimismo, los aparatos educacionales operaron decididamente en la fijación de la idea del bien común como horizonte de normalización. Ante la creciente amplitud de estudios y apropiaciones de las nociones foucaultianas en este escenario, se hace urgente adelantar un rastreo documental en torno al uso de las nociones de disciplina y biopolítica a fin de examinar las relaciones entre la institución del Estado como aparato de gobierno de la vida en la modernidad y la expansión de la maquinaria educacional.A entrada da vida na política e o posicionamento do Estado-nação como forma de ordenamento político e social fizeram da educação um cenário fundamental na consolidação, aperfeiçoamento e desenvolvimento das emergentes mecânicas de poder. Sendo assim, os aparelhos educacionais operaram de modo decisivo na fixação da ideia de bem comum como horizonte de normalização. Perante a crescente ampliação dos estudos e das apropriações das noções foucaultianas nesse cenário, torna-se urgente a elaboração de um levantamento documental contemplando as noções de disciplina e biopolítica visando a examinar as relações entre a instituição do Estado como aparelho de governo da vida na modernidade e a expansão da maquinaria educacional.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670484Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200083ESPro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200083ESPro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200083ES1980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670484/29606Spain; ContemporaryEspaña; ContemporáneoEspanha; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEspinel-Bernal, Oscar2022-11-22T12:51:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670484Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-11-22T12:51:06Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education Disciplina, biopolítica y educación: un balance en torno a los estudios foucaultianos en educación Disciplina, biopolítica e educação: um balanço em torno dos estudos foucaultianos em educação |
title |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education |
spellingShingle |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education Espinel-Bernal, Oscar Discipline Biopolitics Governmentality Education Nation-State Disciplina Biopolítica Gubernamentalidad Educación Estado nación Disciplina Biopolítica Governamentalidade Educação Estado-nação |
title_short |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education |
title_full |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education |
title_fullStr |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education |
title_full_unstemmed |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education |
title_sort |
Discipline, biopolitics, and education: a balance regarding foucaultian studies in education |
author |
Espinel-Bernal, Oscar |
author_facet |
Espinel-Bernal, Oscar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Espinel-Bernal, Oscar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discipline Biopolitics Governmentality Education Nation-State Disciplina Biopolítica Gubernamentalidad Educación Estado nación Disciplina Biopolítica Governamentalidade Educação Estado-nação |
topic |
Discipline Biopolitics Governmentality Education Nation-State Disciplina Biopolítica Gubernamentalidad Educación Estado nación Disciplina Biopolítica Governamentalidade Educação Estado-nação |
description |
The introduction of life into politics, and the positioning of the Nation-State as a form of political and social order, made of education a fundamental scenario in the consolidation, perfection, and development, of the emerging mechanics of power. Likewise, the educational apparatuses decidedly operated in the fixation of the idea of the common good as a horizon of normalization. Faced with the growing amplitude of studies and appropriations of the Foucaultian notions in this scenario, a documental search regarding the notions of discipline and biopolitics becomes urgent. This review is done in order to examine the relations between the institution of the State as an apparatus that governs life in the Modernity, and the expansion of the educational machinery. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670484 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670484/29606 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Spain; Contemporary España; Contemporáneo Espanha; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200083ES Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200083ES Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200083ES 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190093291520 |