Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306 |
Resumo: | This bibliographical research exposes discursive characteristics of the “teaching of writing in the early years of elementary school” school content when taken as object of study and proposes reflections on its disciplinary configuration (Foucault, 2004). The analysis covered 15 articles, from two areas of knowledge, “Psychology” and “Education.” We focused on the characterization of the discursive genre “scientific article” (Bakhtin, 2011), and identified important disciplinary distinctions in the productions of each area of knowledge. Whereas Psychology publications exposed results from tests and tasks to verify writing knowledge and corroborate previous research in standardized articles according to the IMRD communication model, Education publications did not conform to this model and focused on teaching of writing processes based on different didactic practices. Identifying characteristics of legitimization of research results as teaching objects in the school sphere was also possible. |
id |
UNICAMP-18_a92a765183302b2be1069ffed76f0b4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675306 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 Análise de características discursivas e disciplinares em artigos sobre o ensino da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental publicados entre 2008 e 2018Análise de características discursivas e disciplinares em artigos sobre o ensino da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental publicados entre 2008 e 2018Ensino da escritaPrimeiro ciclo do ensino fundamentalProdução do conhecimentoEnsino da escritaPrimeiro ciclo do ensino fundamentalProdução do conhecimentoTeaching of writingFirst cycle of elementary educationProduction of knowledgeThis bibliographical research exposes discursive characteristics of the “teaching of writing in the early years of elementary school” school content when taken as object of study and proposes reflections on its disciplinary configuration (Foucault, 2004). The analysis covered 15 articles, from two areas of knowledge, “Psychology” and “Education.” We focused on the characterization of the discursive genre “scientific article” (Bakhtin, 2011), and identified important disciplinary distinctions in the productions of each area of knowledge. Whereas Psychology publications exposed results from tests and tasks to verify writing knowledge and corroborate previous research in standardized articles according to the IMRD communication model, Education publications did not conform to this model and focused on teaching of writing processes based on different didactic practices. Identifying characteristics of legitimization of research results as teaching objects in the school sphere was also possible.Esta pesquisa bibliográfica expõe características discursivas do conteúdo escolar “ensino da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental” quando tomado como objeto de pesquisa, e propõe reflexões sobre a sua configuração disciplinar (Foucault, 2004). A análise abrangeu 15 artigos, advindos de duas áreas do conhecimento, Psicologia e Educação. Focalizou-se na caracterização do gênero discursivo “artigo científico” (Bakhtin, 2011), e identificaram-se importantes distinções disciplinares nas produções de cada área do conhecimento. Enquanto as da Psicologia expuseram resultados a partir de testes e tarefas de verificação do conhecimento da escrita e da corroboração de pesquisas anteriores em artigos padronizados conforme o modelo de comunicação IMRD, as da Educação não se apresentaram em conformidade com esse modelo e focalizaram os processos de ensino da escrita a partir de práticas didáticas diversas. Foi possível, ainda, identificar características de legitimação dos resultados de pesquisa como objetos de ensino na esfera escolar.Esta pesquisa bibliográfica expõe características discursivas do conteúdo escolar “ensino da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental” quando tomado como objeto de pesquisa, e propõe reflexões sobre a sua configuração disciplinar (Foucault, 2004). A análise abrangeu 15 artigos, advindos de duas áreas do conhecimento, Psicologia e Educação. Focalizou-se na caracterização do gênero discursivo “artigo científico” (Bakhtin, 2011), e identificaram-se importantes distinções disciplinares nas produções de cada área do conhecimento. Enquanto as da Psicologia expuseram resultados a partir de testes e tarefas de verificação do conhecimento da escrita e da corroboração de pesquisas anteriores em artigos padronizados conforme o modelo de comunicação IMRD, as da Educação não se apresentaram em conformidade com esse modelo e focalizaram os processos de ensino da escrita a partir de práticas didáticas diversas. Foi possível, ainda, identificar características de legitimação dos resultados de pesquisa como objetos de ensino na esfera escolar.Universidade Estadual de Campinas2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200071Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200071Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202000711980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306/33130https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306/331312008 - 20182008 - 20182008 - 2018Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEufrásio , DanielaBarzotto, Valdir Heitor2023-12-18T14:03:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675306Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-18T14:03:56Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 Análise de características discursivas e disciplinares em artigos sobre o ensino da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental publicados entre 2008 e 2018 Análise de características discursivas e disciplinares em artigos sobre o ensino da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental publicados entre 2008 e 2018 |
title |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 |
spellingShingle |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 Eufrásio , Daniela Ensino da escrita Primeiro ciclo do ensino fundamental Produção do conhecimento Ensino da escrita Primeiro ciclo do ensino fundamental Produção do conhecimento Teaching of writing First cycle of elementary education Production of knowledge |
title_short |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 |
title_full |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 |
title_fullStr |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 |
title_full_unstemmed |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 |
title_sort |
Analysis of discursive and disciplinary characteristics in articles on teaching of writing in the early years of elementary school published between 2008 and 2018 |
author |
Eufrásio , Daniela |
author_facet |
Eufrásio , Daniela Barzotto, Valdir Heitor |
author_role |
author |
author2 |
Barzotto, Valdir Heitor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eufrásio , Daniela Barzotto, Valdir Heitor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da escrita Primeiro ciclo do ensino fundamental Produção do conhecimento Ensino da escrita Primeiro ciclo do ensino fundamental Produção do conhecimento Teaching of writing First cycle of elementary education Production of knowledge |
topic |
Ensino da escrita Primeiro ciclo do ensino fundamental Produção do conhecimento Ensino da escrita Primeiro ciclo do ensino fundamental Produção do conhecimento Teaching of writing First cycle of elementary education Production of knowledge |
description |
This bibliographical research exposes discursive characteristics of the “teaching of writing in the early years of elementary school” school content when taken as object of study and proposes reflections on its disciplinary configuration (Foucault, 2004). The analysis covered 15 articles, from two areas of knowledge, “Psychology” and “Education.” We focused on the characterization of the discursive genre “scientific article” (Bakhtin, 2011), and identified important disciplinary distinctions in the productions of each area of knowledge. Whereas Psychology publications exposed results from tests and tasks to verify writing knowledge and corroborate previous research in standardized articles according to the IMRD communication model, Education publications did not conform to this model and focused on teaching of writing processes based on different didactic practices. Identifying characteristics of legitimization of research results as teaching objects in the school sphere was also possible. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306/33130 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675306/33131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
2008 - 2018 2008 - 2018 2008 - 2018 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200071 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200071 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200071 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190494896128 |