Back to the swamp: the absence of the sublime in Dewey and the sublime in education
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668303 |
Resumo: | In the present article I analyze the absence of the sublime feeling in the philosophy of Dewey as condensed in this question: What does it mean to human formation the claim that Dewey ignored the sublime? I start off by presenting the absence of the sublime feeling in Dewey’s philosophy. Then, I present the Kantian sublime and its influence on modern projects of emancipation, especially the educational project in the American Bildung based on the naturalization of Hegel’s objective idealism. Next, I present the Kantian sublime as thought in political and educational terms by Lyotard to discuss human formation and the current crisis of democracy. At stake is the dispute between emotions without reasoning in the search for a purpose to politics and education based on the amplified public space created by social media: fanaticism and ignorance. I argue that by means of ignorance we can bring into existence a purpose to the human formation as an ethics of life against the present fanaticism. |
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Back to the swamp: the absence of the sublime in Dewey and the sublime in educationDe volta ao brejo: a ausência do sublime em Dewey e o sublime na educaçãoDe volta ao brejo: a ausência do sublime em Dewey e o sublime na educaçãoSublimeBildungIgnorânciaJohn DeweyJean-François LyotardSublimeBildungIgnorânciaJohn DeweyJean-François LyotardSublimeBildungIgnoranceJohn DeweyJean-François LyotardIn the present article I analyze the absence of the sublime feeling in the philosophy of Dewey as condensed in this question: What does it mean to human formation the claim that Dewey ignored the sublime? I start off by presenting the absence of the sublime feeling in Dewey’s philosophy. Then, I present the Kantian sublime and its influence on modern projects of emancipation, especially the educational project in the American Bildung based on the naturalization of Hegel’s objective idealism. Next, I present the Kantian sublime as thought in political and educational terms by Lyotard to discuss human formation and the current crisis of democracy. At stake is the dispute between emotions without reasoning in the search for a purpose to politics and education based on the amplified public space created by social media: fanaticism and ignorance. I argue that by means of ignorance we can bring into existence a purpose to the human formation as an ethics of life against the present fanaticism.Neste artigo analiso a ausência do sublime em Dewey e o sublime na educação condensados na pergunta: o que significa para a formação humana afirmar que Dewey ignorou o sublime? Inicio o raciocínio apresentando a ausência do sublime nos escritos do filósofo. Posteriormente, apresento o sublime kantiano e seu impacto nos projetos modernos de emancipação, particularmente o projeto educacional da Bildung americana pautado na naturalização do idealismo objetivo hegeliano. Por fim, trago o sublime kantiano pensado na educação e na política por Lyotard para debater a formação humana e a crise da democracia hoje. O que está em jogo é a disputa entre emoções sem razão na busca de sentido político e educacional no espaço público amplificado pelas mídias sociais: fanatismo e ignorância. Argumento que é por meio da humildade da ignorância que podemos trazer à existência um propósito, a formação humana como uma ética de vida contra o fanatismo no presente.Neste artigo analiso a ausência do sublime em Dewey e o sublime na educação condensados na pergunta: o que significa para a formação humana afirmar que Dewey ignorou o sublime? Inicio o raciocínio apresentando a ausência do sublime nos escritos do filósofo. Posteriormente, apresento o sublime kantiano e seu impacto nos projetos modernos de emancipação, particularmente o projeto educacional da Bildung americana pautado na naturalização do idealismo objetivo hegeliano. Por fim, trago o sublime kantiano pensado na educação e na política por Lyotard para debater a formação humana e a crise da democracia hoje. O que está em jogo é a disputa entre emoções sem razão na busca de sentido político e educacional no espaço público amplificado pelas mídias sociais: fanatismo e ignorância. Argumento que é por meio da humildade da ignorância que podemos trazer à existência um propósito, a formação humana como uma ética de vida contra o fanatismo no presente.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668303Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190037Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190037Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900371980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668303/27979Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Roberto Cavallari Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Cavallari Filho, Roberto2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668303Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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In the present article I analyze the absence of the sublime feeling in the philosophy of Dewey as condensed in this question: What does it mean to human formation the claim that Dewey ignored the sublime? I start off by presenting the absence of the sublime feeling in Dewey’s philosophy. Then, I present the Kantian sublime and its influence on modern projects of emancipation, especially the educational project in the American Bildung based on the naturalization of Hegel’s objective idealism. Next, I present the Kantian sublime as thought in political and educational terms by Lyotard to discuss human formation and the current crisis of democracy. At stake is the dispute between emotions without reasoning in the search for a purpose to politics and education based on the amplified public space created by social media: fanaticism and ignorance. I argue that by means of ignorance we can bring into existence a purpose to the human formation as an ethics of life against the present fanaticism. |
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