The scientific community of Alagoas: an analysis based on its research groups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Camila Ferreira da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lopes, Rodrigo de Macedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660745
Resumo: In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country.
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spelling The scientific community of Alagoas: an analysis based on its research groupsLa comunidad científica de Alagoas: una mirada desde su grupos de investigaciónA comunidade científica de Alagoas: um olhar a partir dos seus grupos de pesquisaScientific communityExpansionHigher educationAlagoasComunidad cientificaExpansiónEnseñanza superiorAlagoasComunidade científicaExpansãoEnsino superiorAlagoasIn the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country.En el contexto de la expansión y diversificación de la educación superior brasileña, este texto busca abordar un tema que ha sido poco explorado en la literatura nacional: la relación entre la expansión de este nivel de educación y la construcción y fortalecimiento de comunidades científicas en los estados de la federación. Se analiza el caso de Alagoas, con el fin de comprender el desarrollo de su comunidad científica en las últimas dos décadas. Trabajamos, por lo tanto, con datos recopilados y difundidos por el Directorio de Grupos de Investigación del Consejo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico, con el cual elaboramos una caracterización capaz de ofrecer apoyo para la objetivación de la práctica de investigación y la capacitación de nuevos investigadores. La experiencia de Alagoas, por lo tanto, expresa problemas nacionales y locales al mismo tiempo, por lo que su estudio implica una mirada relacional a las recientes reconfiguraciones del desarrollo de la ciencia en el país.No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.Universidade Estadual de Campinas2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660745Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180086Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180086Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201800861980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660745/22762https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660745/22783Brazil, Alagoas; ContemporaryBrasil, Alagoas; ConteporáneoBrasil, Alagoas; ConteporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Camila Ferreira da Lopes, Rodrigo de Macedo2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660745Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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