Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513 |
Resumo: | Although the official curricular documents in Brazil in the last couple of decades recommend that philosophy be taught during high school, its presence in Enem was slow and inconstant. From an analysis of the evolution of the number and coverage of philosophy questions in the exam, this paper illustrates some challenges and possibilities that the exam offers to the implementation in curricula. This study gains particular relevance with the recent publication of Brazil’s new common core curriculum (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) and the reform of high school education. This article is divided into three parts: 1) a quantitative overview of philosophy coverage over Enem’s history; 2) an analysis of the skills mobilized by philosophy questions over the exam’s different phases; 3) considerations about BNCC from the possibilities and challenges to philosophy presented in the body of this article. |
id |
UNICAMP-18_bbe70697134dcdf8f8b02b7f11e42b5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671513 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018)Debater para encontrar caminhos: a evolução da presença da filosofia ao longo dos vinte anos do Enem (1998-2018) Debater para encontrar caminhos: a evolução da presença da filosofia ao longo dos vinte anos do Enem (1998-2018) EnemFilosofiaEnsino médioReferenciais curricularesBNCCHigh school philosophyLarge scale assessmentCurricular documentsEnemBNCCEnemFilosofiaEnsino médioReferenciais curricularesBNCCAlthough the official curricular documents in Brazil in the last couple of decades recommend that philosophy be taught during high school, its presence in Enem was slow and inconstant. From an analysis of the evolution of the number and coverage of philosophy questions in the exam, this paper illustrates some challenges and possibilities that the exam offers to the implementation in curricula. This study gains particular relevance with the recent publication of Brazil’s new common core curriculum (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) and the reform of high school education. This article is divided into three parts: 1) a quantitative overview of philosophy coverage over Enem’s history; 2) an analysis of the skills mobilized by philosophy questions over the exam’s different phases; 3) considerations about BNCC from the possibilities and challenges to philosophy presented in the body of this article.Embora a presença da filosofia no ensino médio seja preconizada em vários referenciais curriculares nacionais nas últimas décadas, sua presença no Enem no mesmo período ocorreu de forma lenta e inconstante. Através de uma análise da evolução de quantitativo e cobertura de itens de filosofia ao longo das edições do exame, este trabalho ilustra alguns desafios e possibilidades que o exame oferece à implementação de referenciais curriculares. O estudo ganha particular relevância com a recente publicação da Base Nacional Comum Curricular e a anunciada reforma do ensino médio. O artigo é dividido em três partes: 1) panorama quantitativo do componente de filosofia no Enem; 2) análise das habilidades e competências mobilizadas pelos itens de filosofia nas diferentes fases do exame; e 3) considerações sobre a BNCC à luz das possibilidades e desafios para a filosofia apresentados no corpo deste trabalho.Embora a presença da filosofia no ensino médio seja preconizada em vários referenciais curriculares nacionais nas últimas décadas, sua presença no Enem no mesmo período ocorreu de forma lenta e inconstante. Através de uma análise da evolução de quantitativo e cobertura de itens de filosofia ao longo das edições do exame, este trabalho ilustra alguns desafios e possibilidades que o exame oferece à implementação de referenciais curriculares. O estudo ganha particular relevância com a recente publicação da Base Nacional Comum Curricular e a anunciada reforma do ensino médio. O artigo é dividido em três partes: 1) panorama quantitativo do componente de filosofia no Enem; 2) análise das habilidades e competências mobilizadas pelos itens de filosofia nas diferentes fases do exame; e 3) considerações sobre a BNCC à luz das possibilidades e desafios para a filosofia apresentados no corpo deste trabalho.Universidade Estadual de Campinas2022-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20190104Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20190104Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e201901041980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513/30503https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513/30504Brazil; 1998-2018Brasil; 1998-2018Brasil; 1998-2018Copyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Ester Pereira Neves de2022-12-07T13:44:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671513Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:39Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) Debater para encontrar caminhos: a evolução da presença da filosofia ao longo dos vinte anos do Enem (1998-2018) Debater para encontrar caminhos: a evolução da presença da filosofia ao longo dos vinte anos do Enem (1998-2018) |
title |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) |
spellingShingle |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) Macedo, Ester Pereira Neves de Enem Filosofia Ensino médio Referenciais curriculares BNCC High school philosophy Large scale assessment Curricular documents Enem BNCC Enem Filosofia Ensino médio Referenciais curriculares BNCC |
title_short |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) |
title_full |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) |
title_fullStr |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) |
title_full_unstemmed |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) |
title_sort |
Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018) |
author |
Macedo, Ester Pereira Neves de |
author_facet |
Macedo, Ester Pereira Neves de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Ester Pereira Neves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enem Filosofia Ensino médio Referenciais curriculares BNCC High school philosophy Large scale assessment Curricular documents Enem BNCC Enem Filosofia Ensino médio Referenciais curriculares BNCC |
topic |
Enem Filosofia Ensino médio Referenciais curriculares BNCC High school philosophy Large scale assessment Curricular documents Enem BNCC Enem Filosofia Ensino médio Referenciais curriculares BNCC |
description |
Although the official curricular documents in Brazil in the last couple of decades recommend that philosophy be taught during high school, its presence in Enem was slow and inconstant. From an analysis of the evolution of the number and coverage of philosophy questions in the exam, this paper illustrates some challenges and possibilities that the exam offers to the implementation in curricula. This study gains particular relevance with the recent publication of Brazil’s new common core curriculum (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) and the reform of high school education. This article is divided into three parts: 1) a quantitative overview of philosophy coverage over Enem’s history; 2) an analysis of the skills mobilized by philosophy questions over the exam’s different phases; 3) considerations about BNCC from the possibilities and challenges to philosophy presented in the body of this article. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513/30503 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671513/30504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1998-2018 Brasil; 1998-2018 Brasil; 1998-2018 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20190104 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20190104 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20190104 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190152011776 |