Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liliana Soares Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cezar, Taise Tadielo, Machado, Célia Tanajura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292
Resumo: The Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena.
id UNICAMP-18_c78c72a0d9d7e84efeb75b24c728ba85
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664292
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of dataGrupo de interlocución en la investigación en educación: producción, análisis y sistematización de los datosGrupo de interlocução na pesquisa em educação: produção, análise e sistematização dos dadosGrupo de interlocuçãoDialéticaPesquisa em educaçãoGrupo de interlocuciónLa dialécticaInvestigación en educaciónInterlocution groupDialecticResearch in educationThe Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena.Se aborda el Grupo de Interlocución (GI) como técnica de producción, análisis y sistematización de datos en la investigación en educación, a partir de la investigación histórica, que retomó la génesis de esa técnica. En cuanto a la perspectiva teórica y procedimental, se aplicó el abordaje analítico de los movimientos de sentido yestudio. Se realizó análisis documental y Grupo de Interlocución para estudiar semejanzas y diferencias, avances y desafíos encontrados por los investigadores en la aplicación de la técnica entre 2006 y 2017. Participaron de la investigación, once investigadores en el área de Educación. Sepiensa haber contribuido a indicar lo práctico que es esta técnica, al permitir que interlocutores e investigadores produzcan sentidos juntos en un proceso interactivo de investigar sobre los fenómenos educativos.Aborda-se o grupo de interlocução (GI) como técnica de produção, análise e sistematização de dados na pesquisa em educação, a partir de pesquisa histórica, que retomou a gênese dessa técnica. Quanto à perspectiva teórica e procedimental, aplicou-se a abordagem analítica dos movimentos de sentido e estudo. Realizaram-se análise documental e grupo de interlocução para estudar semelhanças e diferenças, avanços e desafios encontrados pelos pesquisadores na aplicação da técnica entre 2006 e 2017. Participaram da pesquisa onze pesquisadores na área da educação. Pensa-se ter contribuídopara indicar o quão práxica é essa técnica, ao permitir que interlocutores e pesquisadores produzam sentidos juntos em um processo interativo de pesquisar sobre os fenômenos educacionaisUniversidade Estadual de Campinas2020-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201900251980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292/25938Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLiliana Soares Ferreira Cezar, Taise TadieloMachado, Célia Tanajura 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664292Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
Grupo de interlocución en la investigación en educación: producción, análisis y sistematización de los datos
Grupo de interlocução na pesquisa em educação: produção, análise e sistematização dos dados
title Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
spellingShingle Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
Liliana Soares Ferreira
Grupo de interlocução
Dialética
Pesquisa em educação
Grupo de interlocución
La dialéctica
Investigación en educación
Interlocution group
Dialectic
Research in education
title_short Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
title_full Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
title_fullStr Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
title_full_unstemmed Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
title_sort Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
author Liliana Soares Ferreira
author_facet Liliana Soares Ferreira
Cezar, Taise Tadielo
Machado, Célia Tanajura
author_role author
author2 Cezar, Taise Tadielo
Machado, Célia Tanajura
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Liliana Soares Ferreira
Cezar, Taise Tadielo
Machado, Célia Tanajura
dc.subject.por.fl_str_mv Grupo de interlocução
Dialética
Pesquisa em educação
Grupo de interlocución
La dialéctica
Investigación en educación
Interlocution group
Dialectic
Research in education
topic Grupo de interlocução
Dialética
Pesquisa em educação
Grupo de interlocución
La dialéctica
Investigación en educación
Interlocution group
Dialectic
Research in education
description The Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292/25938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189485117440