Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763 |
Resumo: | This article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training. |
id |
UNICAMP-18_ca327ffd43067ab1c3e8fddaaa08ebcd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666763 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching inductionDesarrollo profesional de profesores principiantes de educación física: ontinuidades/discontinuidades entre la formación inicial y la iniciación docenteDesenvolvimento profissional de professores de educação física iniciantes: continuidades/descontinuidades entre a formação inicial e a iniciação à docênciaTeacher trainingPre-service formationTeaching inductionPhysical school educationFormación de profesoresFormación inicialIniciación a la docenciaEducación física escolarFormação de professoresFormação inicialIniciação à docênciaEducação física escolarThis article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training.Este artículo reporta los resultados de una investigación que tiene como objetivo central analizar las percepciones que tienen los docentes de educación física sobre la trayectoria formativa en la docencia, tomando como referencia los desafíos y dilemas enfrentados durante el período de inducción. Esta investigación es de naturaleza cualitativa y descriptiva. En la investigación participaron trece profesores egresados de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) con un máximo de tres años de práctica profesional en la escuela. Los profesores informan que la formación inicial fue fundamental para afrontar los primeros años de la profesión; sin embargo, señalan debilidades en cuanto a la formación didáctico-pedagógica.Este artigo relata os resultados de uma pesquisa que tem como objetivo central analisar as percepções que professores de educação física têm sobre o percurso formativo na licenciatura, tomando como referência os desafios e dilemas enfrentados no período da indução. Esta pesquisa é de cunho qualitativo, de caráter descritivo. Participaram da pesquisa 13 professores/as formados pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com no máximo três anos de exercício profissional na escola. Os professores relatam que a formação inicial foi fundamental para o enfrentamento dos primeiros anos da profissão; todavia, apontam fragilidades no que tange à formação didático-pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800871980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763/27178Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 José Ângelo Garigliohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José Ângelo 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666763Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction Desarrollo profesional de profesores principiantes de educación física: ontinuidades/discontinuidades entre la formación inicial y la iniciación docente Desenvolvimento profissional de professores de educação física iniciantes: continuidades/descontinuidades entre a formação inicial e a iniciação à docência |
title |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction |
spellingShingle |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction Gariglio, José Ângelo Teacher training Pre-service formation Teaching induction Physical school education Formación de profesores Formación inicial Iniciación a la docencia Educación física escolar Formação de professores Formação inicial Iniciação à docência Educação física escolar |
title_short |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction |
title_full |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction |
title_fullStr |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction |
title_full_unstemmed |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction |
title_sort |
Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction |
author |
Gariglio, José Ângelo |
author_facet |
Gariglio, José Ângelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gariglio, José Ângelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Pre-service formation Teaching induction Physical school education Formación de profesores Formación inicial Iniciación a la docencia Educación física escolar Formação de professores Formação inicial Iniciação à docência Educação física escolar |
topic |
Teacher training Pre-service formation Teaching induction Physical school education Formación de profesores Formación inicial Iniciación a la docencia Educación física escolar Formação de professores Formação inicial Iniciação à docência Educação física escolar |
description |
This article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763/27178 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 José Ângelo Gariglio http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 José Ângelo Gariglio http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189520769024 |