Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gariglio, José Ângelo
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763
Resumo: This article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training.
id UNICAMP-18_ca327ffd43067ab1c3e8fddaaa08ebcd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666763
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching inductionDesarrollo profesional de profesores principiantes de educación física: ontinuidades/discontinuidades entre la formación inicial y la iniciación docenteDesenvolvimento profissional de professores de educação física iniciantes: continuidades/descontinuidades entre a formação inicial e a iniciação à docênciaTeacher trainingPre-service formationTeaching inductionPhysical school educationFormación de profesoresFormación inicialIniciación a la docenciaEducación física escolarFormação de professoresFormação inicialIniciação à docênciaEducação física escolarThis article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training.Este artículo reporta los resultados de una investigación que tiene como objetivo central analizar las percepciones que tienen los docentes de educación física sobre la trayectoria formativa en la docencia, tomando como referencia los desafíos y dilemas enfrentados durante el período de inducción. Esta investigación es de naturaleza cualitativa y descriptiva. En la investigación participaron trece profesores egresados ​​de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) con un máximo de tres años de práctica profesional en la escuela. Los profesores informan que la formación inicial fue fundamental para afrontar los primeros años de la profesión; sin embargo, señalan debilidades en cuanto a la formación didáctico-pedagógica.Este artigo relata os resultados de uma pesquisa que tem como objetivo central analisar as percepções que professores de educação física têm sobre o percurso formativo na licenciatura, tomando como referência os desafios e dilemas enfrentados no período da indução. Esta pesquisa é de cunho qualitativo, de caráter descritivo. Participaram da pesquisa 13 professores/as formados pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com no máximo três anos de exercício profissional na escola. Os professores relatam que a formação inicial foi fundamental para o enfrentamento dos primeiros anos da profissão; todavia, apontam fragilidades no que tange à formação didático-pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800871980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763/27178Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 José Ângelo Garigliohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José Ângelo 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666763Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
Desarrollo profesional de profesores principiantes de educación física: ontinuidades/discontinuidades entre la formación inicial y la iniciación docente
Desenvolvimento profissional de professores de educação física iniciantes: continuidades/descontinuidades entre a formação inicial e a iniciação à docência
title Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
spellingShingle Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
Gariglio, José Ângelo
Teacher training
Pre-service formation
Teaching induction
Physical school education
Formación de profesores
Formación inicial
Iniciación a la docencia
Educación física escolar
Formação de professores
Formação inicial
Iniciação à docência
Educação física escolar
title_short Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
title_full Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
title_fullStr Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
title_full_unstemmed Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
title_sort Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction
author Gariglio, José Ângelo
author_facet Gariglio, José Ângelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gariglio, José Ângelo
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Pre-service formation
Teaching induction
Physical school education
Formación de profesores
Formación inicial
Iniciación a la docencia
Educación física escolar
Formação de professores
Formação inicial
Iniciação à docência
Educação física escolar
topic Teacher training
Pre-service formation
Teaching induction
Physical school education
Formación de profesores
Formación inicial
Iniciación a la docencia
Educación física escolar
Formação de professores
Formação inicial
Iniciação à docência
Educação física escolar
description This article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763/27178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 José Ângelo Gariglio
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 José Ângelo Gariglio
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180087
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189520769024