The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668301 |
Resumo: | This article approaches the inverted diary, a pedagogical action developed with 3rd year students at a public university. The teacher’s initiative, which consisted in sending field diaries to the students, had the goal of “horizontalizing”, intensifying and qualifying communication between them. The proposal was developed along a practice discipline with women in vulnerable situations in the municipality of Santos, state of São Paulo, wich was considered as a pedagogical variation that allowed discussing new teaching-learning practices and actions that can promote relations of trust, respect and composition in the university context. Working with a more controlled time raised the quality of meetings to a new degree, thus reconciling trust and care as the early meanings of the pedagogical relationship. |
id |
UNICAMP-18_ce27f5dca826c07ccc241eea8f41470f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668301 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variationO diário invertido como possibilidade de variação pedagógica intensivaO diário invertido como possibilidade de variação pedagógica intensivaDiárioMétodos didático-pedagógicosProcesso de ensinoaprendizagemEnsino superiorDiárioMétodos didático-pedagógicosProcesso de ensinoaprendizagemEnsino superiorDiaryDidactic-pedagogical methodsTeaching-learning processHigher educationThis article approaches the inverted diary, a pedagogical action developed with 3rd year students at a public university. The teacher’s initiative, which consisted in sending field diaries to the students, had the goal of “horizontalizing”, intensifying and qualifying communication between them. The proposal was developed along a practice discipline with women in vulnerable situations in the municipality of Santos, state of São Paulo, wich was considered as a pedagogical variation that allowed discussing new teaching-learning practices and actions that can promote relations of trust, respect and composition in the university context. Working with a more controlled time raised the quality of meetings to a new degree, thus reconciling trust and care as the early meanings of the pedagogical relationship.O presente artigo trata do diário invertido, uma ação pedagógica feita junto aos alunos do 3º ano de graduação de uma universidade pública. A iniciativa dos professores de enviar diários de campo aos estudantes visava horizontalizar, intensificar e qualificar a comunicação entre ambos. A proposta foi desenvolvida em uma disciplina prática com mulheres em situações de vulnerabilidade em Santos e, considerada como variação pedagógica, discutiu sobre uma prática de ensino-aprendizagem que pudesse promover relações de confiança, respeito e composição no contexto da universidade. Dar linha a um tempo melhor cadenciado alçou a qualidade dos encontros a novos ares, reconciliando a confiança e o cuidado como sentidos primevos da relação pedagógica.O presente artigo trata do diário invertido, uma ação pedagógica feita junto aos alunos do 3º ano de graduação de uma universidade pública. A iniciativa dos professores de enviar diários de campo aos estudantes visava horizontalizar, intensificar e qualificar a comunicação entre ambos. A proposta foi desenvolvida em uma disciplina prática com mulheres em situações de vulnerabilidade em Santos e, considerada como variação pedagógica, discutiu sobre uma prática de ensino-aprendizagem que pudesse promover relações de confiança, respeito e composição no contexto da universidade. Dar linha a um tempo melhor cadenciado alçou a qualidade dos encontros a novos ares, reconciliando a confiança e o cuidado como sentidos primevos da relação pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668301Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200042Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200042Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e202000421980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668301/27976Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Conrado Augusto Gandara Federici, Mariana Louver Mendes, Flávia Libermanhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFederici, Conrado Augusto Gandara Mendes, Mariana Louver Liberman, Flávia 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668301Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation O diário invertido como possibilidade de variação pedagógica intensiva O diário invertido como possibilidade de variação pedagógica intensiva |
title |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation |
spellingShingle |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation Federici, Conrado Augusto Gandara Diário Métodos didático-pedagógicos Processo de ensinoaprendizagem Ensino superior Diário Métodos didático-pedagógicos Processo de ensinoaprendizagem Ensino superior Diary Didactic-pedagogical methods Teaching-learning process Higher education |
title_short |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation |
title_full |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation |
title_fullStr |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation |
title_full_unstemmed |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation |
title_sort |
The inverted diary as a possibility of intensive pedagogical variation |
author |
Federici, Conrado Augusto Gandara |
author_facet |
Federici, Conrado Augusto Gandara Mendes, Mariana Louver Liberman, Flávia |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Mariana Louver Liberman, Flávia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Federici, Conrado Augusto Gandara Mendes, Mariana Louver Liberman, Flávia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diário Métodos didático-pedagógicos Processo de ensinoaprendizagem Ensino superior Diário Métodos didático-pedagógicos Processo de ensinoaprendizagem Ensino superior Diary Didactic-pedagogical methods Teaching-learning process Higher education |
topic |
Diário Métodos didático-pedagógicos Processo de ensinoaprendizagem Ensino superior Diário Métodos didático-pedagógicos Processo de ensinoaprendizagem Ensino superior Diary Didactic-pedagogical methods Teaching-learning process Higher education |
description |
This article approaches the inverted diary, a pedagogical action developed with 3rd year students at a public university. The teacher’s initiative, which consisted in sending field diaries to the students, had the goal of “horizontalizing”, intensifying and qualifying communication between them. The proposal was developed along a practice discipline with women in vulnerable situations in the municipality of Santos, state of São Paulo, wich was considered as a pedagogical variation that allowed discussing new teaching-learning practices and actions that can promote relations of trust, respect and composition in the university context. Working with a more controlled time raised the quality of meetings to a new degree, thus reconciling trust and care as the early meanings of the pedagogical relationship. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668301 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668301/27976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Conrado Augusto Gandara Federici, Mariana Louver Mendes, Flávia Liberman https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Conrado Augusto Gandara Federici, Mariana Louver Mendes, Flávia Liberman https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200042 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200042 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20200042 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189984239616 |