The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fioreze, Cristina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bortolin, Júlio César Godoy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718
Resumo: In the environment of higher education, the debate about the public or private character of the institutions and their services has become relevant. The use of the words such as “public good”, “private good” and “public sphere”, among others, has started to become part of the debates in the field. However, what is in fact public and what is in fact private in higher education? Aiming to contribute to answer these questions, this article tries to reinforce the theoretical argument that higher education is not public or private, as well as to demonstrate through systematization that empirical reality of higher education complies with this proposition. Thus, we have shown that a revision of concepts on what is public and private in higher education is necessary, in order to overcome ideological bias tendencies.
id UNICAMP-18_cf21f38552a7dd5f6ec64ce3344fe234
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660718
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptionsLo público y lo privado en la educación superior: una contribución para revisar conceptosO público e o privado na educação superior: uma contribuição para a revisão de conceitosHigher educationPublic goodsPrivate goodsPublic sphereEducación universitariaBienes públicosBienes privadosEsfera públicaEducação superiorBens públicosBens privadosEsfera públicaIn the environment of higher education, the debate about the public or private character of the institutions and their services has become relevant. The use of the words such as “public good”, “private good” and “public sphere”, among others, has started to become part of the debates in the field. However, what is in fact public and what is in fact private in higher education? Aiming to contribute to answer these questions, this article tries to reinforce the theoretical argument that higher education is not public or private, as well as to demonstrate through systematization that empirical reality of higher education complies with this proposition. Thus, we have shown that a revision of concepts on what is public and private in higher education is necessary, in order to overcome ideological bias tendencies.En el contexto de la educación superior, el debate sobre el carácter público o privado de las instituciones y sus servicios ha adquirido gran relevancia. Términos como "bien público", "bien privado" y "esfera pública", entre otros, se convirtieron en parte de estas discusiones. Pero, ¿qué es de hecho público y qué es de hecho privado en la educación superior? Para contribuir a la construcción de respuestas a estas preguntas, en este trabajo buscamos reforzar el apoyo teórico de que la educación superior no es pública o privada, así como demostrar, a través de la sistematización, que la realidad empírica de la educación superior se adhiere a Tal propuesta. De esta forma, mostramos que es necesario revisar conceptos sobre lo público y lo privado en la educación superior, para superar, con esto, las tendencias de sesgo ideológico.No âmbito da educação superior, o debate acerca do caráter público ou privado das instituições e seus serviços tem adquirido grande relevância. Termos como “bem público”, “bem privado” e “esfera pública”, entre outros, passaram a compor essas discussões. Mas o que de fato é público e o que de fato é privado na educação superior? Com o objetivo de contribuir para a construção de respostas a essas questões, neste trabalho buscamos reforçar a sustentação teórica de que a educação superior não é pública ou privada, bem como demonstrar, por meio de sistematização, que a realidade empírica da educação superior adere a tal proposição. Evidenciamos, desta forma, que se faz necessário revisar conceitos sobre público e privado na educação superior, de modo a superar, com isso, tendências de enviesamento ideológico.Universidade Estadual de Campinas2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170129Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170129Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201701291980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718/22754https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718/22777Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFioreze, Cristina Bortolin, Júlio César Godoy 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660718Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
Lo público y lo privado en la educación superior: una contribución para revisar conceptos
O público e o privado na educação superior: uma contribuição para a revisão de conceitos
title The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
spellingShingle The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
Fioreze, Cristina
Higher education
Public goods
Private goods
Public sphere
Educación universitaria
Bienes públicos
Bienes privados
Esfera pública
Educação superior
Bens públicos
Bens privados
Esfera pública
title_short The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
title_full The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
title_fullStr The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
title_full_unstemmed The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
title_sort The public and private in higher education: a contribution to the review of conceptions
author Fioreze, Cristina
author_facet Fioreze, Cristina
Bortolin, Júlio César Godoy
author_role author
author2 Bortolin, Júlio César Godoy
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fioreze, Cristina
Bortolin, Júlio César Godoy
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education
Public goods
Private goods
Public sphere
Educación universitaria
Bienes públicos
Bienes privados
Esfera pública
Educação superior
Bens públicos
Bens privados
Esfera pública
topic Higher education
Public goods
Private goods
Public sphere
Educación universitaria
Bienes públicos
Bienes privados
Esfera pública
Educação superior
Bens públicos
Bens privados
Esfera pública
description In the environment of higher education, the debate about the public or private character of the institutions and their services has become relevant. The use of the words such as “public good”, “private good” and “public sphere”, among others, has started to become part of the debates in the field. However, what is in fact public and what is in fact private in higher education? Aiming to contribute to answer these questions, this article tries to reinforce the theoretical argument that higher education is not public or private, as well as to demonstrate through systematization that empirical reality of higher education complies with this proposition. Thus, we have shown that a revision of concepts on what is public and private in higher education is necessary, in order to overcome ideological bias tendencies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718/22754
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660718/22777
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170129
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170129
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170129
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189442125824